تاریخ انتشار :پنجشنبه ۹ خرداد ۱۳۹۸ ساعت ۰۳:۰۰
کد مطلب : 80908
وزارت نیرو از طریق شرکت‌های آبفای شهری سراسر کشور، مکلف است علاوه بر دریافت نرخ آب‌های شهری، به ازای هر مترمکعب فروش آب شرب، مبلغ ۲۰۰ ریال از مشترکان آب دریافت و به خزانه‌داری کل کشور واریز کند. صددرصد وجوه دریافتی تا سقف ۹۶۵ میلیارد ریال، از حساب مذکور در بودجه شرکت مزبور صرفاً جهت آب‌رسانی شرب روستایی و عشایری اختصاص می‌یابد. مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی استان سمنان گفت: طرح بازچرخانی و توسعه فاضلاب به منظور اصلاح الگوی مصرف در ۲۰ روستای استان سمنان انجام می شود.
اجرای طرح آبرسانی به روستاها و بازچرخانی آب در روستاهای سمنان
به گزارش زیست آنلاین، ادامه روند آب‌رسانی به روستاها هم‌چنان یکی از مهم‌ترین سرفصل‌های اقدامات وزارت نیرو در سال جاری است. به طوری که پیش‌بینی شده در سال جاری در صورت تخصیص اعتباری به میزان ۱۰۰ میلیون یورو از محل صندوق ملی و با احتساب اختصاص معادل ریالی ارز نیمایی برای آن، تأسیسات آب‌رسانی به ۱۹۵۰ روستا تکمیل و از نعمت آب شرب پایدار و سالم بهره‌مند شوند.

دولت در قالب بند ب تبصره ۶ لایحه بودجه سال ۱۳۹۸ آورده است: "وزارت نیرو از طریق شرکت‌های آبفای شهری سراسر کشور، مکلف است علاوه بر دریافت نرخ آب‌های شهری، به ازای هر مترمکعب فروش آب شرب، مبلغ ۲۰۰ ریال از مشترکان آب دریافت و به خزانه‌داری کل کشور واریز کند. صددرصد وجوه دریافتی تا سقف ۹۶۵ میلیارد ریال، از حساب مذکور در بودجه شرکت مزبور صرفاً جهت آب‌رسانی شرب روستایی و عشایری اختصاص می‌یابد. "

استفاده از منابع صندوق توسعه ملی برای آب‌رسانی به روستاهامیزان عوارض دریافتی در قبوض آب از این محل، در سال ۱۳۹۷، معادل ۱۵۰ ریال بود و سقف وجوه دریافتی از این محل، برای آب‌رسانی شرب روستایی و عشایری، در سال گذشته ۷۵۰ میلیارد ریال بود. در سال ۱۳۹۶، ۱۵۸۳ روستا با جمعیتی بالغ بر یک میلیون و ۱۷۳ هزار نفر، از آب شرب سالم و بهداشتی برخوردار شدند. ادامه روند آب‌رسانی به روستاها همچنان در دستور کار دولت قرار دارد. به طوری که اواخر سال گذشته، رضا اردکانیان - وزیر نیرو - اعلام کرد در سال ۱۳۹۸ با اذن مقام معظم رهبری برای سرعت دادن به اجرای طرح‌های آب‌رسانی روستایی از منابع صندوق توسعه ملی استفاده خواهیم کرد.

آب‌رسانی به ۱۹۵۰ روستا در سال جاریدر این راستا، شاهین پاکروح - معاون مهندسی و توسعه‌ی شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور- در گفت‌وگو با ایسنا با بیان این‌که در سال گذشته ۱۵۱۱ روستا با جمعیت ۱.۲ میلیون نفر از آب آشامیدنی سالم و پایدار بهره‌مند شدند، اظهار کرد: در سال گذشته، خدمات آب‌رسانی به ۲۸۷۵۳ روستای با سکنه‌ی بیش از ۲۰ خانوار کشور با مجموع جمعیت ۱۶.۷۹ میلیون نفر که ۸۲.۲ درصد جمعیت روستاهای با سکنه‌ی بیش از ۲۰ خانوار کشور را شامل می‌شود، از طریق مجتمع‌ها و پروژه‌های آب‌رسانی تک روستایی انجام شده است.

وی افزود: به میزان ذکر شده ۵۰۴۷ روستای برخوردار از تأسیسات آب‌رسانی با مجموع جمعیت ۲.۵ میلیون نفر را که تأسیسات آب‌رسانی آن‌ها به صورت خودگردان و توسط شوراهای روستایی اداره می‌شود و تحت پوشش خدمات آب‌رسانی وزارت نیرو قرار ندارند، افزوده می‌شود.

معاون مهندسی و توسعه‌ی شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور در ادامه درباره آب‌رسانی به روستاها در سال جاری نیز توضیح داد: در سال ۱۳۹۸ نیز در صورت تخصیص اعتباری به میزان ۱۰۰ میلیون یورو از محل صندوق ملی و با احتساب اختصاص معادل ریالی ارز نیمایی برای آن، تأسیسات آب‌رسانی به ۱۹۵۰ روستای کشور با جمعیت تقریبی ۱.۲۱ میلیون نفر تکمیل و از نعمت آب شرب پایدار و سالم بهره‌مند خواهند شد.

اجرای طرح بازچرخانی آب در روستاهای سمنانطرح بازچرخانی آب در ۲۰ روستای سمنان اجرا می شودمدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی استان سمنان گفت: طرح بازچرخانی و توسعه فاضلاب به منظور اصلاح الگوی مصرف در ۲۰ روستای استان سمنان انجام می شود.

منصور کشاورزیان افزود: طرح های مطالعاتی اجرای این طرح در دست اقدام است و به محض پایان آن برای اجرای بازچرخانی آب در تعدادی از روستاهای استان اقدام می شود.

وی خاطر نشان کرد: رویه سنتی تولید آب در مناطق روستایی استان سمنان باید کنار گذاشته شود و برای رفع چالش کم آبی در روستاهای استان از روش بازچرخانی استفاده می شود.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی استان سمنان با بیان اینکه دست کم ۳۰ درصد از لوله های شبکه انتقال و توزیع آب بخش روستایی استان سمنان نیازمند بازسازی است، گفت: رفع این چالش نیازمند عزم ملی و تخصیص اعتبار است.

کشاورزیان ادامه داد: به دلیل افزایش نرخ ارز در یکسال گذشته، خرید تجهیزات برای بازسازی لوله های انتقال و شبکه فاضلاب با کندی انجام می شود، اما شرکت آب و فاضلاب روستایی سمنان با وجود محدودیت های اعتباری، برای خدمت رسانی به روستاییان استان مشکلی ندارد.

وی اضافه کرد: یکی از دلایل افزایش مصرف آب در روستاهای سمنان تامین آب دام و عشایر از آب آشامیدنی است که با توجه به شغل دامداری این افراد شرکت آب و فاضلاب روستایی مانع تامین آب دام روستاییان نمی شود.

کشاورزیان تصریح کرد: در سال ۹۲ به بیش از ۵۰ روستای سمنان با تانکر آبرسانی می شد که با تلاش دولت و حمایت های دستگاه های مربوط این رقم در سال جاری کاهش چشمگیری داشته است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی استان سمنان گفت: اکنون به ۱۰ روستای سمنان در زمان اوج مصرف با تانکر آبرسانی می شود که با تدوین طرح های مهم آبرسانی برای رفع این چالش در کمترین زمان ممکن اقدام خواهد شد.

به گزارش ایرنا، از مجموع ۴۰۰ روستای سمنان بیش از ۳۰۰ روستا بالای ۲۰ خانوار جمعیت دارد که با استفاده از ۱۳۳ حلقه چاه، ۹۱ دهنه چشمه و ۱۵ رشته قنات تامین آب می شود.
براساس آمار سرشماری نفوس و مسکن ۱۳۹۵، بیش از ۱۴۲ هزار نفر در مناطق روستایی استان سمنان زندگی می کنند.
 

۲۱ تصفیه خانه فاضلاب به مدار می آیندامسال ۲۱ تصفیه‌خانه‌ فاضلاب به مدار می‌آیددر سال جاری ۲۱ تصفیه‌خانه‌ فاضلاب با مجموع ظرفیت پالایش ۵۱۹ هزار متر مکعب در شبانه‌روز تکمیل و به تدریج در مدار قرار می‌گیرند که بر این اساس ۲.۹۶ میلیون نفر به جمعیت شهری بهره‌مند از خدمات مدرن تصفیه‌ فاضلاب افزوده می‌شود.

به گزارش ایسنا، مطالعات انجام طرح فاضلاب از سال ۱۳۲۷ آغاز و عملاً عملیات اجرایی آن از سال ۱۳۷۴ استارت خورد و تا زمستان سال گذشته ۷۴ درصد عملیات لوله‌گذاری و در بحث خطوط اصلی و تونل ۹۱ درصد در تصفیه‌خانه‌ها ۴۰ درصد کار انجام شده بود.

در این راستا، اواسط زمستان سال ۱۳۹۷ اعلام شد که طرح فاضلاب تهران ۶۵ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است. البته در مناطق مختلف تهران بسته به نوع موقعیت میزان پیشرفت فیزیکی طرح‌ها متفاوت است، اما در مجموع تا آن زمان از ۹۰۰۰ کیلومتر شبکه ۶۶۹۳ کیلومتر اجرایی شده بود.

در این زمینه شاهین پاک‌روح، معاون مهندسی و توسعه‌ی شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور، با بیان اینکه در سال جاری ۲.۹۶ میلیون نفر به جمعیت شهری بهره‌مند از خدمات مدرن تصفیه‌ی فاضلاب در سراسر کشور افزوده می‌شود، اظهار کرد: در سال جاری ۲۱ تصفیه‌خانه فاضلاب با مجموع ظرفیت پالایش ۵۱۹ هزار متر مکعب در شبانه‌روز تکمیل و به تدریج در مدار قرار می‌گیرند.

به گفته وی، از این تعداد شش واحد در استان تهران، دو واحد در استان خوزستان قرار دارد و سهم استان‌های آذربایجان غربی، خراسان شمالی، اصفهان، مازندران، البرز، فارس، کردستان، هرمزگان، اردبیل، سمنان، چهارمحال و بختیاری، زنجان و کهگیلویه و بویراحمد هر کدام یک واحد است.

پاک‌روح گفت: با راه‌اندازی این تصفیه‌خانه‌ها ۲.۹۶ میلیون نفر به جمعیت شهری بهره‌مند از خدمات مدرن تصفیه فاضلاب افزوده می‌شود.

جهت مشاهده مهمترین مطالب مرتبط می توانید بر روی هر یک از عناوین زیر کلیک کنید:

استفاده از آب خاکستری در مصارف خانگی

بازچرخانی آب یکی از راه‌های جبران کمبود آن در دنیا

سامانه تصفیه "آب‌های خاکستری" به فهرست "بها" پیوست

مدیریت صحیح آب چالش بزرگ توسعه پایدار

تصفیه و دفع انواع لجن در صنایع

https://zistonline.com/vdcevo8v.jh877i9bbj.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما