تاریخ انتشار :يکشنبه ۱۲ خرداد ۱۳۹۸ ساعت ۰۱:۰۰
کد مطلب : 80928
رویداد ملی سازگاری با کم آبی، سوم تا پنجم تیرماه با همکاری وزارت نیرو، وزارت صنعت، وزارت جهاد کشاورزی، سازمان هواشناسی و سازمان حفاظت محیط زیست با هدف مدیریت مصرف آب در کشور برگزار می‌شود.
برگزاری رویداد ملی سازگاری با کم آبی
به گزارش زیست آنلاین، رویداد ملی سازگاری با کم آبی با هدف مدیریت مصرف آب در کشور برگزار می‌شود. بنفشه زهرایی - مدیرکل دفتر مدیریت مصرف و ارتقای بهره‌وری آب و آبفا - با بیان اینکه وزارتخانه‌های نیرو، صنعت، کشاورزی، کشور، سازمان هواشناسی و سازمان حفاظت محیط زیست در برگزاری رویداد ملی سازگاری با کم آبی با یکدیگر همکاری می‌کنند گفت: روز نخست این رویداد که سوم تا پنجم تیر ماه برگزار می‌شود به بخش‌های صنعت، معدن، انرژی و مباحثی از جمله بازچرخانی و کاهش تلفات آب اختصاص دارد.

وی افزود: روز دوم به بخش کشاورزی و روز سوم نیز به بخش آب شرب و همچنین بخش‌های فضای سبز اختصاص دارد.

مدیرکل دفتر مدیریت مصرف و ارتقای بهره وری آب و آبفا با بیان اینکه تفاوت این رویداد با سایر اجلاس‌ها این است که در این رویداد طرح‌های انجام شده در حوزه سازگاری با کم آبی معرفی می‌شود گفت: هدف این است که به یک کارنامه‌ای از تجارب برسیم.

زهرایی در مورد سابقه کارگروه سازگاری با کم آبی توضیح داد: این کارگروه نیمه اسفند سال ۹۶ با مصوبه وزیران تأسیس شد و از نظر ساختاری دارای کمیته تخصصی است. کارگروه‌های استان سازگاری با کم آبی در سطح هر استان به ریاست استاندار تشکیل می‌شود و تا کنون ۱۷ برنامه در زمینه عملکرد کارگروه‌ها دریافت کرده‌ایم.

زهرایی در مورد اهداف برنامه‌ها گفت: هدف برنامه‌ها کاهش مصارف آب و اطمینان تحقق سهم استان‌ها از کاهش ۱۱ میلیارد متر مکعب از برداشت از منابع زیرزمینی است.

سهم آب صنعت ۱.۸ تا ۲ درصد استدر ادامه مراسم محمدزاده -معاون فنی سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی - با بیان اینکه سهم آب صنعت ۱.۸ تا ۲ درصد است اظهار کرد: این دو درصد نیروگاه‌ها، پتروشیمی‌ها، دامداری‌ها و پالایشگاه‌ها را هم شامل می‌شود. آنچه که در بخش صنعت مستقیماً به تولید مربوط می‌شود یک درصد از آب کشور است.

وی افزود: ارزش اقتصادی که این آب در بخش صنعت ایجاد می‌کند به ازای هر لیتر آب برای ۵۳ تا ۵۵ نفر شغل ایجاد می‌کند.

معاون فنی سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی با تاکید بر اینکه در کشوری مثل ایران که اقلیمی خشک دارد منابع آبی باید با برنامه‌ریزی استفاده شوند، افزود: یکی از اولویت‌های وزارت صنعت حداکثر استفاده از آب است که در این راستا توسعه سیستم‌های تصفیه خانه‌ها و استفاده از این آب تحت عنوان بازچرخانی یکی از اقدامات محسوب می‌شود. ۲۳۰ تصفیه خانه صنعتی در شهرک‌های صنعتی ایجاد شده است که ۷۵ سیستم آب را بازچرخانی می‌کنند.

محمدزاده ادامه داد: همچنین به دلیل اینکه به منابع آبی فشار وارد نشود از پساب شهرهای مسکونی استفاده می‌کنیم. این کار آغاز شده و پساب‌ها به شهرک‌های صنعتی منتقل و بعد از تصفیه مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وی ادامه داد: یکی دیگر از اقدامات این است که واحدهای صنعتی که آب‌بر هستند را به نقاطی که مشکل آب نداریم منتقل کنیم. اقدام دیگر نیز تولید تجهیزات کم آب است.

معاون فنی سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی با اشاره به تشکیل کمیته مدیریت مصرف آب در وزارت صنعت گفت: اگر قرار است به کسی انشعابی داده شود در قالب این کمیته بررسی می‌شود. همچنین استانداردها را در داخل شهرک‌ها مورد بازنگری قرار دادیم. بطوری که پیش از این به ازای هر هکتار نیم لیتر آب در نظر گرفته بود که در حال حاضر این میزان به دو تا سه دهم لیتر رسیده است.

به گفته محمدزاده آبیاری قطره‌ای در شهرک‌ها جزو اولویت‌های وزارت صنعت است.

راهکارهای سازگاری با کم آبیحدود ۶۰ تا ۶۵ درصد آب استحصالی کشور در کشاورزی مورد استفاده قرار می‌گیرددر ادامه همچنین سرافرازی - مدیرکل امور آب وزارت جهاد کشاورزی - با اشاره به مباحثی مبنی بر اینکه ۹۲ درصد از آب استحصالی در کشاورزی مورد استفاده قرار می‌گیرد، اظهار کرد: این آمار اشتباه است. در واقع ۹۲ درصد محصولات بخش تولیدی کشاورزی وابسته به آب آبیاری هستند. بطور کلی حدود ۶۰ تا ۶۵ درصد از آب استحصالی کشور در کشاورزی مصرف می‌شود. دو درصد در صنعت و شش درصد هم در شرب مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وی با طرح این سوال که مابقی آب در چه بخشی مصرف می‌شود گفت: بخشی از آب از مرزها خارج می‌شود. بخشی هم نیز در مخازن سدها برای نیاز برق آبی است. همچنین بخشی از آب‌ها نیز در پرت شبکه انتقال آب هدر می‌رود.

مدیرکل امور آب وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه بیش از ۷۰۰ هزار حلقه چاه در بخش کشاورزی مصرف می‌شود گفت: این در حالیست که ۳۵۰ هزار حلقه چاه غیر مجاز است. یکی از مطالبات جدی وزارت نیرو تأمین اعتبار برای هوشمندسازی و برخورد با چاه‌های غیر مجاز است.

سرافرازی در ادامه با بیان اینکه وزارت جهاد کشاورزی فقط از کشت برنج در استان‌های گیلان و مازندران حمایت می‌کند، گفت: طی برنامه‌ای که آغاز شده تا ۱۰ سال آینده از کشت برنج در هیچ کدام یک از استان‌های کشور به غیر از گیلان و مازندران حمایت نخواهیم کرد.

الگوی مصرف آب ۱۵۰ لیتر به ازای هر نفر در شبانه روز استسیدزاده - مدیرکل دفتر مدیریت مصرف، خدمات شهری و کاهش هدر رفت آب - هم با بیان اینکه طی یک سال گذشته اصلاح الگوی مصرف آب شرب در دستور کار بوده است، گفت: بر اساس الگوی آب شرب الگوی تعیین شده مصرف آب ۱۵۰ لیتر به ازای هر نفر در شبانه روز تعیین شده است.

وی ادامه داد: واحدهایی که زیر این الگو مصرف کنند بستانکار از آب و فاضلاب می‌شوند و لازم نیست معادل آن پول پرداخت کنند. البته الگوی مصرف آب در استان‌های مختلف کشور متفاوت است.

جهت مشاهده مهمترین مطالب مرتبط می توانید بر روی هر یک از عناوین زیر کلیک کنید:

مدیریت صحیح آب چالش بزرگ توسعه پایدار

وقتی صحبت از آب زیاد می شود اما هیچ کداممان کاری نمی کنیم

استارت آپی با ایده‌های خود گامی در راستای رفع مشکلات مدیریت آب

چالش مدیریت آب در سه استان اصفهان، خوزستان و کرمان

صادرات ۷۶۸ هزار تن آب مجازی/ آخرین تغییرات قیمت آب

https://zistonline.com/vdcg7y97.ak9zx4prra.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما