تاریخ انتشار :چهارشنبه ۲۲ خرداد ۱۳۹۸ ساعت ۰۱:۰۰
کد مطلب : 81002
رئیس مجلس شورای اسلامی طی نامه‌ای به رئیس جمهور، «قانون حفاظت از خاک» را به دولت ابلاغ کرد.
ابلاغ «قانون حفاظت از خاک» توسط مجلس به دولت
به گزارش زیست آنلاین، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی، طی نامه‌ای به حسن روحانی رئیس جمهور، دو قانون «موافقتنامه تشویق و حمایت متقابل از سرمایه‌گذاری بین جمهوری اسلامی ایران و دوک‌نشین اعظم لوکزامبورگ» و «قانون حفاظت از خاک» را ابلاغ کرد.

ابلاغیه لاریجانی به دولتسازمان محیط زیست مکلف به شناسایی مواد آلاینده خاک شدبا تایید لایحه حفاظت خاک در شورای نگهبان، سازمان محیط زیست مکلف به شناسایی مواد آلاینده خاک و اشخاص آلوده کننده و اعلام وقوع وضعیت اضطراری براساس حدود مجاز آلودگی خاک شد.

معصومه حسین پور، مدیر کل دفتر حقوقی و امور مجلس سازمان حفاظت محیط زیست ضمن اعلام خبر تایید لایحه حفاظت از خاک توسط شورای نگهبان گفت: لایحه حفاظت از خاک بعد از ۱۴ سال تلاش تخصصی و مستمر سازمان حفاظت محیط زیست در مجلس شورای اسلامی تصویب و در تاریخ ۱۳/‏۰۳/‏۱۳۹۸‬ همزمان با هفته محیط زیست، به تایید شورای نگهبان رسید.

حسین پور تصریح کرد: در قانون حفاظت از خاک سازمان محیط زیست مکلف به شناسایی مواد آلاینده خاک و اشخاص آلوده کننده آن و اعلام وقوع وضعیت اضطراری براساس حدود مجاز آلودگی خاک و آلاینده های ورودی به آن برای کاربری های مختلف خاک است.

وی ادامه داد: همچنین بهره ‏برداران واحدهای تولیدی، صنعتی، خدماتی و معدنی که در مناطق آزاد تجاری - صنعتی و ویژه اقتصادی و شهرک‌ها و نواحی صنعتی فعالیت می‌کنند، مکلف به رعایت مفاد این قانون هستند.

وی درباره انتقال خاک به خارج از کشور گفت: در این قانون انتقال خاک به خارج از کشورممنوع است و فقط خروج مواد معدنی و مقادیر کمِ خاک به منظور امور پژوهشی پس از رعایت فرایند قانونی مربوط مستثنی است.

مدیر کل دفتر حقوقی و امور مجلس سازمان محیط زیست درباره نقش دیگر نهادها در این قانون گفت: بر اساس این قانون قوه‌قضائیه به منظور رسیدگی به جرائم موضوع نسبت به ایجاد شعب تخصصی اقدام و به جرائم مربوط خارج از نوبت رسیدگی می‌کند. همچنین، سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران و سایر رسانه ‏های دولتی مکلفند برنامه ‏های تولیدشده در زمینه آموزش از سوی وزارت جهاد کشاورزی و سازمان محیط زیست درخصوص آگاهی و مقابله با آلودگی و تخریب خاک را در قالب‌های گوناگون رسانه‏ ای از جمله برنامه ‏های تلویزیونی به‌صورت رایگان منتشر و پخش کنند.‬ همچنین بر اساس این قانون عملیات معدنی منوط به رعایت ضوابط زیست محیطی خواهد بود.‌

جهت مشاهده مهمترین مطالب مرتبط می توانید بر روی هر یک از عناوین زیر کلیک کنید: 

پیامدهای زیست محیطی برداشت شن و ماسه

تایید لایحه حفاظت از خاک در شورای نگهبان

اهمیت حفظ سلامت خاک در چیست

تجاوز به تالاب میانکاله با احداث جاده

پاسخ مدیرکل میراث هرمزگان به صادرات و تجارت خاک جزیره هرمز

عدم پایبندی معدن بوکسیت شاهوار به تعهدات

استفاده از فناوری زیستی برای پاکسازی زمین

توضیح سازمان محیط زیست درباره خبر «قاچاق خاک»

 

https://zistonline.com/vdcauwna.49n6w15kk4.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما