تاریخ انتشار :پنجشنبه ۲۳ خرداد ۱۳۹۸ ساعت ۱۲:۰۰
کد مطلب : 81010
دوره آموزشی آشنایی با فرآیند سیانوراسیون در صنعت طلا و راهکارهای مقابله با مخاطرات زیست محیطی آن در سنندج برگزار و در آن عنوان شد هیچ ماده ای از لحاظ اقتصادی و هم زیست محیطی قابل مقایسه با سیانور در فرآوری و استحصال طلا نیست.
در فرآوری طلا هیچ ماده ای قابل مقایسه با سیانور نیست
به گزارش زیست آنلاین، این دوره آموزشی به پیشنهاد مدیرکل حفاظت محیط زیست کردستان در کارگروه رفع موانع تولید استان برنامه ریزی و برگزار شد تا بدینگونه دغدغه‌هایی که مردم و مدیران در ارتباط با مشکلات زیست محیطی معدن طلای قلقله سقز و دیگر معادن طلای استان دارند، برطرف شود.

سیما محمدنژاد عضو هیأت علمی گروه فرآوری مواد معدنی دانشگاه تربیت مدرس تهران و دارای مدرک دکتری فرآوری مواد معدنی از دانشگاه ملبورن استرالیا مدرس این دوره آموزشی بود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست کردستان در ابتدای این دوره آموزشی اظهار داشت: تعدادی از محدوده‌ها و پهنه‌های معدنی ویژه طلا در استان شناسایی شده و برخی هم در حال شناسایی است.

فریبا رضایی اضافه کرد: حدود چهار سال از آغاز بهره برداری معدن طلای داشکسن قروه می‌گذرد و براساس نظارت‌ها و پایش های انجام شده این معدن الزامات و ضوابط زیست محیطی را رعایت می‌کند.

وی افزود: طرح معدن طلای قلقله سقز هم که از سال ۹۳ اخذ مجوز و مباحث اداری آن آغاز شده و تاکنون چندین مرحله مطالعات زیست محیطی آن تهیه شده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست کردستان گفت: پروسه تأیید فعالیت‌های این معدن نباید آنقدر طولانی می‌شد و می‌بایست در اجرای پروژه‌های مهمی که تأثیر زیادی در اشتغال و تولید استان دارند با سرعت و قطعاً دقت بیشتری عمل شود.

رضایی با اشاره به اینکه ایجاد اشتغال و توسعه پایدار مستلزم حرکت در سمت و سویی صحیح دارد، یادآور شد: اشتغالزایی و معیشت مردم با حفظ منابع محیط زیست باید در سرلوحه کار همه مدیران باشد.

وی با اشاره به اینکه نگرانی‌هایی بابت نشتی سیانور معدن طلای قلقله در منابع آب سقز به ویژه سد چراغ ویس وجود دارد، اظهار داشت: تصمیمات خوبی در آخرین جلسه‌ای که در ارتباط با این موضوع تشکیل شده، اتخاذ شده است که امیدواریم با درایت مشاور معدن انتظارات سازمان محیط زیست و وزارت نیرو پاسخ داده شود.

رفع نگرانی مربوط به آلودگی سیانور معدن سقز خواسته مدیران استرفع نگرانی مربوط به آلودگی سیانور معدن سقز خواسته مدیران استمدیرکل جذب و حمایت از سرمایه گذاری استانداری کردستان هم در این دوره آموزشی یکی از دغدغه‌های مدیران استان را سرمایه گذاری و اشتغال خواند و گفت: با توجه به محدودیت در جذب اشتغال دولتی برای رفع مشکل بیکاری راهکاری به جز ایجاد سرمایه گذاری توسط بخش خصوصی نداریم.

سیدکمال حسینی با اشاره به اینکه ۱۸ ماده معدنی در کردستان شناسایی شده است، اظهار داشت: می‌طلبد از ظرفیت‌های معدنی موجود در استان نهایت استفاده و بهره برداری و از خام فروشی آنها جلوگیری شود.

وی اضافه کرد: چند سال است درگیر موضوع معدن طلای قلقله سقز هستیم و یکی از نگرانی‌های کارشناسان و مدیران استان نحوه فرآوری با استفاده از سیانور در این معدن است.

مدیرکل جذب و حمایت از سرمایه گذاری استانداری کردستان گفت: سرمایه گذاری این معدن شرکت معدن طلای استان زیر مجموعه شرکت شستا است و باید از این فرصت با توجه به محدود شدن سرمایه گذاری هلدینگ های وابسته به دولت در استان‌ها، استفاده کنیم.

حسینی با بیان اینکه در معدن طلای قروه برای یک هزار نفر شغل ایجاد شده است، یادآور شد: این معدن سال گذشته ۴۰۰ میلیارد ریال مالیات پرداخت کرده که این مبلغ به حساب شهرداری‌ها واریز و در حوزه زیرساختی استان هزینه می‌شود.

وجود آگاهی درباره سیانور لازم استوجود ترس واقعی و مبتنی برآگاهی در خصوص سیانور لازم استعضو هیأت علمی گروه فرآوری مواد معدنی دانشگاه تربیت مدرس تهران در ابتدا تعریفی از سیانور را بیان کرد و گفت: سیانور حاصل پیوند سه گانه کربن و نیتروژن است که سالانه حدود یک میلیون تن از آن تولید می‌شود.

سیما محمدنژاد افزود: از یک میلیون تن سیانور ۸۰ درصد آن در تولید مواد شیمیایی ارگانیک مانند نایلون و پلاستیک اکریلیک استفاده و ۲۰ درصد باقی مانده هم برای تولید سیانور سدیم جامد بکار گرفته می‌شود که لمس آن بی خطر است.

وی اضافه کرد: ۹۰ درصد مقدار ذکر شده یعنی ۱۸ درصد کل تولید در کارخانه‌های فرآوری سراسر جهان که بیشتر برای استحصال طلا است، استفاده می‌شود.

این عضو هیأت علمی گروه فرآوری مواد معدنی دانشگاه تربیت مدرس تهران گفت: سیانور به دلیل ویژگی‌های منحصر به فردی که دارد در تولید بسیاری از محصولات ارگانیک متداول مانند پلاستیک، پارچه‌های مصنوعی، کودها، سم‌ها، رنگ‌ها و حتی داروها استفاده می‌شود.

محمدنژاد یادآور شد: در بسیاری از نقاط کشور نسبت به سیانور فوبیا وجود دارد که این باید برطرف شود و ترس واقعی و مبتنی برآگاهی در خصوص این ماده باید وجود داشته باشد.

وی اظهار داشت: داخل کارخانه فرآوری طلا می‌توان اقدام به کاشت گل و گیاه کرد فقط تنها نگرانی که در این کارخانه‌ها وجود دارد این است که نباید اجازه داد پی اچ این محیط اسیدی شود چراکه این مسئله مرگ آفرین است.

این عضو هیأت علمی گروه فرآوری مواد معدنی دانشگاه تربیت مدرس تهران افزود: به غیر از یک کارخانه تمام کارخانه‌های فرآوری طلا در دنیا از سیانور استفاده می‌کنند که این یک کارخانه هم چون در کانسنگ آنها مواد آلی وجود داشت و دیگر طلا با سیانور قابل حل نبود از تیوسولفات استفاده می‌کنند.

محمدنژاد اعلام کرد: جایگزینی موادی به جای سیانور در فرآوری طلا معرفی شده از جمله تیزاب سلطانی، کلریناسیون، برم و ید، تیوسولفات ولی هیچکدام به لحاظ اقتصادی و زیست محیطی قابل مقایسه با سیانور نیستند به همین دلیل همه تمایل به استفاده از این ماده با رعایت الزامات لازم هستند.

وی اظهار داشت: آمار و اطلاعات موجود بیانگر این است که اگر به طرز صحیح و مدیریت شده از سیانور استفاده شود ماده ایمنی است و جای هیچ نگرانی نیست.

جهت مشاهده مهمترین مطالب مرتبط می توانید بر روی هر یک از عناوین زیر کلیک کنید:

آیا مبازرات برای از بین بردن موش های تهران به نتیجه‌ای رسیده است

تولید فیلتر زیستی برای تصفیه پساب کارخانه‌ های صنعتی

کشنده ترین زهرهای تاریخ

اهمیت آشنایی با فلر

https://zistonline.com/vdcjyyeo.uqevvzsffu.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما