تاریخ انتشار :يکشنبه ۲۶ خرداد ۱۳۹۸ ساعت ۰۵:۰۰
کد مطلب : 81037
پارک ملی کویر واقع در شهرستان گرمسار استان سمنان به دلیل زیبایی‌های منحصر به فرد علاقه مندان زیادی دارد، ولی نبود زیرساخت و راه دسترسی مناسب موجب محدودیت در رونق گردشگری در این منطقه شده است.
عدم جاده مناسب مانع رونق گردشگری پارک ملی کویر گرمسار
به گزارش زیست آنلاین، مدیرکل محیط زیست استان سمنان با بیان اینکه طبیعت استان جذابیت های زیادی برای گردشگران دارد، گفت: نبوده جاده مناسب به پارک ملی کویر گرمسار مانع رونق گردشگری در مهمترین ذخیره گاه حفاظت شده حیات وحش جهان است.

امیر عبدوس، ابراز داشت: پارک ملی کویر واقع در شهرستان گرمسار استان سمنان به دلیل زیبایی‌های منحصر به فرد علاقه مندان زیادی دارد، ولی نبود زیرساخت و راه دسترسی مناسب موجب محدودیت در رونق گردشگری در این منطقه شده است.

وی ادامه داد: فصل‌های بهار و پاییز فصل مناسب برای بازدید از پارک ملی کویر است، اما جاده مناسب وجود ندارد و با بارش باران مسیر دسترسی نیز مسدود می‌شود و گردشگران نمی‌توانند از منطقه بازدید کنند.

وی با بیان اینکه نبود محلی برای اقامت، فقدان پوشش آنتن دهی تلفن همراه از دیگر موانع رونق گردشگری در پارک ملی گرمسار است، افزود: با تأمین زیر ساخت، این منطقه به یکی از محورهای توسعه گردشگری در استان سمنان مبدل می‌شود.

به گفته عبدوس، جاده سنگ فرش واقع در پارک ملی کویر، یک نماد تاریخی با قدمت چند صد ساله است که همواره گردشگران از سراسر جهان برای بازدید از این اثر تاریخی به این منطقه سفر می‌کنند و تأمین زیرساخت لازمه توسعه گردشگری در این منطقه است.

وی اضافه کرد: جاده‌ای در نزدیکی جاده ابریشم در حال احداث است که ممکن است به نماد تاریخی در دل کویر آسیب برساند، ضرورت دارد برای جلوگیری از هر گونه خطر آسیب به این تاریخ و اصالت کشور در مکان یابی جاده تجدید نظر شود.

عبدوس، از پارک ملی توران نیز به عنوان یکی دیگر از جاذبه‌های استان سمنان برای رونق گردشگری یاد کرد و افزود: در پارک ملی توران زیرساخت‌هایی فراهم شده ولی نیازمند توسعه است.

وی تصریح کرد: برای جلوگیری از ایجاد تخریب و بروز خطر در حیات وحش، منطقه‌های گردشگری در پارک‌های ملی استان سمنان، تقسیم بندی شده و این تقسیم بندی به راهنمایان تور گردشگری اعلام شده است.

مدیرکل محیط زیست استان سمنان گفت: گردشگران با اهداف مختلف مانند علمی و گردشگری سفر می‌کنند و با توجه به عنوان تور برای جلوگیری از تخریب حیات وحش، مجوز بازدید صادر و محدوده تعیین می‌شود.

به گزارش ایرنا، ۱۶ درصد از مناطق حفاظت شده کشور در استان سمنان وجود دارد و حدود ۳۰ درصد از انواع گونه‌های گیاهی و جانوری کشور از جمله گونه‌های خاصی مانند یوزپلنگ آسیایی، پلنگ ایرانی، زاغ بور و گورخر ایرانی در این استان زیست می‌کنند.

پارک ملی کویر گرمسار و پارک توران یا خارتوران ۲ ذخیره گاه حفاظت شده حیات وحش مهم دنیا در استان سمنان است و هم چنین استان سمنان منطقه‌های حفاظت شده در محدوده جنگل ابر و پرور و پنج منطقه شکار ممنوع دارد.
مناطق حفاظت شده در استان سمنان ۲.۳ میلیون هکتار است و در مجموع بین ۱۵ تا ۲۰ هزار هکتار عرصه‌های طبیعی تحت مدیریت اداره کل حفاظت محیط زیست استان است که نیاز به حفاظت دارد.

منطقه نمونه گردشگری پارک ملی کویرمنطقه نمونه گردشگری پارک ملی کویرپارک ملی کویر از بزرگترین و قدیمی ترین مناطق حفاظت شده ایران است که بخش اعظم آن در شهرستان گرمسار استان سمنان واقع شده است. بخش های کوچکی از آن هم به استان های تهران، قم و اصفهان رسیده است. با اینکه تقریبا یک سوم این منطقه حفاظت شده، دو سوم دیگر شبانه روزی باز و در اختیار علاقمندان به طبیعت است. با اراول همراه باشید تا در خصوص جاذبه های پارک ملی کویر گفتگو کنیم.

پارک ملی کویر کجاست؟منطقه سیاه کوه و پارک ملی کویر از قدیمی ترین مناطق تحت حفاظت در ایران است. این منطقه در جنوب غربی استان سمنان و جنوب شهر گرمسار و حد فاصل کویر مرکزی ایران و دریاچه نمک واقع شده است. پارک ملی کویر با مساحت ۴۵۰ هکتار زیر نظر سازمان حفاظت محیط زیست استان سمنان قرار دارد.

آب و هوای پارک ملیپارک  ملی کویر دارای زمستان های معتدل و تابستان های گرم است. از این رو جزو مناطق خشک معتدل طبقه بندی می شود. پوشش گیاهی منطقه اندک و کم تنوع، شامل گیاهان بیابانی و نیمه بیابانی و در بخش های کوهستانی دارای گونه های گیاهی با سیمای استپی است. همچنین مجموعه پارک ملی کویر گونه های مختلفی از حیات وحش را که زیستگاه آن ها کویری، دشتی، تپه ماهوری و صخره ای هستند، در خود جای داده است.

تنگه ظلمات پارک ملی کویرجاذبه های گردشگری پارک ملی کویرجاذبه های گردشگری پارک ملی کویر به دو دسته جاذبه های طبیعی و تاریخی تقسیم می شوند. از نظر تاریخی باید گفت اینجا جاده ای سنگفرش بوده که به عنوان یکی از شگفت انگیزترین آثار تاریخی با قدمت ۳۸۰ ساله، امکان عبور کاروان ها را از میان اراضي باتلاقی و شوره زارهای حاشیه دشت کویر فراهم می کرده است.

آثار تاریخیبنای مشهور «قصر بهرام» که در واقع یک کاروانسرای شاه عباسی است.کاروانسرای «عين الرشید» در ۲ کیلومتری جنوب شرق قصر بهرامو کاروانسراهای «سفیدآب» و«لكاب»«آب راه سنگی سیاه کوه» که آب مورد نیاز قصر بهرام را تأمین می کرده است.بقایای «ساختمان حرمسرا».آب انبار «قیلوقه»حیات وحش پارک ملی کویرجاذبه های طبیعیبه گفته سازمان محیط زیست پارک ملی کویر، تنها پارک ملی در ایران است که در آن هیچ سکونتگاه انسانی و معدنی وجود ندارد و هیچگونه پروانه چرای دام در آن صادر نشده است.

این پارک نمایشگاهی طبیعی از حیوانات وحشی کمیاب بیابانی و کویری از جمله گربه شنی، قوچ و میش وحشی، کل و بز، جبیر، یوزپلنگ ایرانی و جوامع گیاهی متنوع می باشد.

سابقا حیات جانوری این منطقه چنان متنوع و پرشمار بود که به  آن آفریقای کوچک و «سرنگتی ایران» می گفتند. در حال حاضر نیز هر چند تا حد زیادی از غنای حیات وحش آن کاسته شده، تقریبا هنوز هم تمامی انواع حیوانات بیابانی ایران را در خود جای داده و به همین دلیل به‌ عنوان یکی از نُه ذخیره‌گاه زیست‌ کره در ایران به شمار می رود.

جاذبه های طبیعی منطقه نیز پیش از هر چیز، مربوط به طبیعت کویر است. ویژگی های منحصر به فرد کویر مرکزی ایران، یعنی سکونت، آرامش، هوای پاک، آسمان آبی، شب های پر ستاره کویر با امکان رصد ستارگان بدون هر نوع آلودگی نوری.

در واقع امتیاز منحصر به فرد پارک ملی کویر این است که با وجود اندک برخورداری از پوشش گیاهی و جانوری خاص، یکی از بدیع ترین جاذبه های طبیعت کشور را در خود دارد، جاذبه هایی که می توانند برای هر فرد علاقمند به طبیعت بکر و زیبایی های متفاوت و ناشناخته آن جالب توجه باشد.

همین تفاوت در جاذبه های طبیعت است که همچنان فرصت های بسیاری را برای سرمایه گذاری در صنعت گردشگری این منطقه و جذب گردشگران مختلف در اختیار قرار می دهد.

جهت مشاهده مهمترین مطالب مرتبط می توانید بر روی هر یک از عناوین زیر کلیک کنید:

تهیه الگوی پاسداشت «کویر لوت» در یونسکو

کویر ورزنه - اصفهان (عکس)

نگاهی به پروژه انتقال گورخرها به پارک ملی کویر

معرفی کویرهای ایران

آیا می‌خواهید یک بومگرد باشید؟

بومگردی; آیا می‌توان از زمین محافظت کرد

همه چیز در مورد خانه های بوم گردی

پیامدهای زیست محیطی برداشت شن و ماسه

https://zistonline.com/vdciyuav.t1azp2bcct.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما