تاریخ انتشار :پنجشنبه ۳۰ خرداد ۱۳۹۸ ساعت ۱۱:۳۰
کد مطلب : 81068
زیست آنلاین: کارشناسان ارشد استنفورد همگی بر تاثیرات بالقوه تغییرات آب و هوایی بر امنیت جهانی توافق دارند و به تازگی هشدار داده اند که  تغییرات اقلیمی باعث افزایش خطر درگیری های خشونت آمیز در آینده خواهد شد.
تغییرات آب و هوایی باعث افزایش درگیری های خشونت آمیز خواهد شد
به گزارش زیست آنلاین، سازمان های اطلاعاتی ایالات متحده و ارتش آمریکا مدتهاست که تغییرات اقلیمی و اثرات آن مانند سیل، خشکسالی و طوفان را به صورت جدی در نظر می گیرند.

چهارشنبه در نشریه علمی طبیعت، یک گروه از محققان برجسته نشان دادند که بدتر شدن تغییرات آب و هوایی خطر درگیری های خشونت آمیز در آینده را در میان کشورها افزایش خواهد داد.

متخصصان اظهار دارند، اگر چه تغییرات آب و هوایی در درگیری های داخلی در ۱۰۰ سال گذشته نقش داشته است، .اما آن ها به این نتیجه رسیدند که تغییرات آب و هوایی تاکنون نقش مهمی را در ایجاد اختلافات مهم و اساسی ایجاد نکرده است

در این تحقیق محققان استنفورد با جمع آوری ۱۱ کارشناس با تجربه به بررسی اثرات جزیی برای ارزیابی تاثیرات تغییر آب و هوا بر امنیت جهانی پرداخته اند.

کارشناسان توافق کرده اند که تغییرات آب و هوایی نقش مهمی در کشورهای بی ثبات و کمتر توسعه یافته ایفا می کنند، علاوه بر آن به دلیل انکه این سیاره روز به روز گرمتر می شود، این تغییرات ممکن است خطر آفرین باشد و یا امنیت جهانی را با مخاطرات فراوان رو به رو گرداند.

Katharine Mach، مدیر مرکز ارزیابی محیط زیست استانفورد و نویسنده اصلی این مطالعه در یک مکمل ویدئویی گفت: "در حال حاضر؛ توافق قوی میان کشور ها وجود دارد که برای جلوگیری از خطرات تغییرات آب و هوایی، اقدامات موثری برای کاهش هرچه بیشتر آن، انجام دهند.

رابطه بین تغییرات اقلیمی و منازعات مسلحانه، بسیار پیچیده است اما با این حال می توان به این نتیجه گیری کلی اشاره نمود که اثرات شدید آب و هوایی جامعه را به سمت خشونت سوق می دهد.

به عنوان مثال، خشکسالی که از طریق تغییرات آب و هوایی در کشورهایی که دولت نمیتواند برای مردم آن منابع جدید آبی فراهم کند، ایجاد می شود و می تواند یکی از مهم ترین دلایل ایجاد خشم، افسردگی و یا اضطراب ناشی از بحران آب به شمار برود، در حال حاضر، آب کم است و روابط میان قبایل و جوامع می تواند درگیری های محلی در برابر آب و در نهایت جنگ داخلی گسترده تری را موجب شود.

تغییرات اقلیمی و خشونت

در یک گزارش در سال ۲۰۱۵، پنتاگون به عنوان یک مثال از اینکه چگونه تغییرات آب و هوایی می تواند موجب تضعیف شکنندگی یک کشور و یا ایجاد تنش و تضعیف حکومت  آن شود، به جنگ داخلی سوریه اشاره کرده بود.

در عین حال، بدترین خشکسالی ها در ۵۰۰ سال گذشته، به سوریه اختصاص یافته است، رودهای بزرگ سوریه، خشک شده اند و این کشور را در معرض کمبود آب قرار داده است. از این رو هزاران سوری از مزارع به شهرها ودیگر نقاط منتقل شدند. مهاجرت به بی ثباتی منجر شد که در نهایت به قیام ها و ایجاد یک جنگ داخلی منجر شد. صدها هزار نفر جان خود را از دست دادند و امواج پناهندگان را برای دیگر کشور های خاور میانه رقم زد..

Schoonover در گزارش کتبی منتشر شده سناریوهایی را بیان می کند که تغییرات آب و هوایی می تواند باعث تشدید آن ها شود. او گفت، از جمله کشورهای جنوب صحرای آفریقا، خاورمیانه و جنوب، آسیای مرکزی و جنوب شرقی بیشتر در معرض خطر و آسیب های ناشی از تغییر اقلیم خواهند بود.

او در ادامه به این نکته نیز اشاره کرد که همواره بعضی از سیاستگذاران مدتها در حال نادیده گرفتن و یا تلاش برای سرکوب اطلاعات در مورد نقش تغییرات آب و هوایی در شرایط جنگ بودند.

نویسندگان این تحقیق همچنین توصیه می کنند که نقش تغییرات آب و هوایی در سیاست های مربوط به تعارض را به منظور جلوگیری از گرمایش جهانی نوشتند، در حقیقت باید اظهار داشت،"با توجه به این که تغییرات اقلیمی عواقب انسانی، اقتصادی و زیست محیطی فراوانی دارد، ارتباطات درگیری های آب و هوا-حتی اگر کوچک باشد، به شدت بر هزینه های اجتماعی کربن و تصمیم گیری برای محدود کردن تغییرات آب و هوایی آینده تاثیر می گذارد"./ منبع: insideclimatenews

جهت مشاهده مهمترین مطالب مرتبط می توانید بر روی هر یک از عناوین زیر کلیک کنید:

تغییرات اقلیمی خشونت علیه زنان را افزایش می دهد

تاثیر محیط زیست بر پیشگیری از جرم

افزایش جرم و جنایت ناشی از تغییر اقلیم در آمریکا

https://zistonline.com/vdcc4xq4.2bqse8laa2.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما