تاریخ انتشار :يکشنبه ۲ تير ۱۳۹۸ ساعت ۱۰:۰۰
کد مطلب : 81087
یکی از راههایی که به کاهش ترافیک و در نتیجه کاهش آلودگی هوا منجر می شود انتخاب مسیر دقیق، کوتاه و کم تردد است. در چند سال اخیر استارتاپ های مسیریاب در بین مردم طرفداران زیادی را به خود جذب کرده است و انتخاب مردم باعث رونق آنها شده است.
مردم با انتخاب خود باعث رشد مسیریاب های ایرانی شدند
به گزارش زیست آنلاین، مدیران مسیریاب‌های ایرانی معتقدند: هم‌زمان با شکل‌گیری و رشد مسیر یاب های ملی، نمونه های خارجی فیلتر نشدند و مردم آزادانه به سمت انتخاب مسیریاب ایرانی رفتند و همین مساله رشد آن‌ها را رقم زد.

مدیرعامل اپلیکیشن مسیریاب نشان‌ به همراه جمعی از مدیران مسیریاب‌های ایرانی در پنل نقشه ملی درباره رشد فزاینده مسیریاب‌های بومی و ملی گفت: در ایران زمانی که پسوند ملی به یک اپلیکیشن اطلاق می‌شود درنگاه عموم مردم به این معنی است که قرار است وام بگیرد یا نمونه‌های خارجی‌اش فیلتر شود. امروز نقشه‌های ملی از این فضا بیرون رفته‌اند و اغلب شرکت‌های فعال در این حوزه توانسته‌اند پیشرفت قابل‌توجهی داشته باشند. قبل از تولید مسیریاب نشان، ما نقشه همراه مشهد را ساختیم که ۲۰۰ هزار کاربر داشت و اکثر شهروندان مشهدی آن را می‌شناسند و از آن استفاده می‌کنند.

جواد عامل ا فزود: با استفاده از نظرات راننده‌ها و کاربرانی که از نشان استفاده می‌کنند، سعی می‌کنیم آپدیت‌های جدیدی ارائه بدهیم که شهروندان بتوانند راحت‌تر از آن استفاده کنند. به همین واسطه مسیریاب‌های ایرانی در برخی از شهرهای کشور دیتایی ارائه می‌دهند که از گوگل مپ بسیار قوی‌تر است درست مانند دیتایی که مسیریاب نشان در شهر مشهد ارائه می‌دهد. تجربه ما در نقشه این است که هرچقدر به سمت مناطق کوچک‌تر، خیابان‌های کوتاه و حتی روستاها می‌رود عملکرد بهتری نسبت به نمونه خارجی‌اش دارد.

عامل در خصوص دیتاهایی که از مراکز دیگر جمع کرده‌اند گفت: به‌استثنای نقشه شهرداری تهران، که سال‌های زیادی از عمر فعالیتش می‌گذرد. ما خیلی دیتای مناسب‌تری در حوزه نقشه نداریم. به همین دلیل ما زیر بار سرویس کاربر نهایی نرفتیم.

وی تاکید کرد در تمام این سال‌ها که در حوزه نقشه فعالیت می‌کرده، به‌جز دو سه شهر، داده مکانی درخور توجهی در کشور برای مصرف کاربر نهایی ندیده است.

مدیر مسیریاب نشان در خصوص درآمدزایی از نشان گفت: در آینده برنامه کسب درآمد از اپلیکیشن را داریم اما در حال حاضر نه به آن شکل جدی. تا زمانی که بتوانیم این درآمدزایی را به تعویق می‌اندازیم چراکه رشد اپلیکیشن برای ما مهم‌تر است. در حال حاضر آمار نصب این اپلیکیشن ها به حدود ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر رسیده است. باید گفت که از نوروز سال ۹۸ مسیریاب نشان رشد بسیار خوبی را تجربه کرده است.

عامل تصریح کرد: در حال حاضر تمرکز ما بیشتر در داخل کشور است، اما طبعاً به اینکه نقشه را در خارج از کشور گسترش دهیم نیز غافل نیستیم.

سرویس باکیفیت؛ رمز پیشرفتسرویس باکیفیت؛ رمز پیشرفتمیلاد چراغعلی‌خانی مدیر اپلیکیشن دال در پاسخ به این سوال که چرا زمانی که اپلیکیشن‌های مسیریاب موفق ایرانی و خارجی فعالیت می‌کردند، ساخت یک اپلیکیشن دیگر را آغاز کردند، به بحث مسیریاب‌های ملی ورود کرد: زمانی که ما فعالیت را شروع کردیم اپلیکیشن‌های تاکسی‌های اینترنتی در حال رشد بود و این باعث شد مسیر خوبی برای مسیریاب‌ها باز شود.

وی افزود: در ابتدای کار ما مسیریاب‌هایی مانند ویز آن‌چنان مطرح نبود. به همین دلیل بازار خوبی فراهم بود تا در این زمینه فعالیت کنیم. از بهمن‌ماه ۹۵ توسعه اپلیکیشن بلد را آغاز کردیم. تیم اصلی که برای این کار تشکیل شد، درگذشته فعالیت‌های مکان محور داشتند و می‌دانستیم باید وارد چه فضایی خواهیم شد.

مسئله‌ای که کاربران شبکه‌های اجتماعی درباره آن سوالاتی دارند این است که مسیریاب‌ها دیتاهای اولیه خود را چطور تهیه می‌کنند؟ چراغعلی گفت: در اپلیکیشن دال نقشه اولیه برای خودمان است و مدل جمع‌آوری دیتاها نیز مختلف بوده. از نقشه‌هایی مانند گوگل نیز استفاده کرده‌ایم. در کنار این‌ها دیتاهای ریپورت شده از خود کاربران نیز استفاده کردیم که به بهبود نقشه بسیار کمک می‌کند.

او تصریح کرد: در حال حاضر جستجوی ترافیک، مسیریابی و نمایش نقشه کاملاً داخلی است و محاسبه و الگوریتم دست خودمان است. اما در دو سه ماه اول برای این‌که سریع‌تر بتوانیم راه بیفتیم سرویس‌هایی مانند سرویس نقشه را از سرویس‌هایی که در بازار موجود بود استفاده می‌کردیم.

چراغعلی درباره استقبال مردم از مسیریاب ایرانی گفت: مسیریاب‌های بومی قطعاً راه زیاد برای هم‌سطح شدن با نمونه‌های خارجی خود دارند، اما نکته اصلی که کاربر را به استفاده از نمونه‌های داخلی ترغیب می‌کند، کیفیت قابل‌قبول آن است.

اولین مسیریاب بومی را شهرداری ارائه کرداولین مسیریاب بومی را شهرداری ارائه کردمحمودی از فاوای شهرداری تهرن درباره نقشه مسیریاب رایا (نقشه همراه تهران) صحبت کرد و توضیح داد که چرا باوجود گوگل مپ، ویز و… ساخت نقشه بومی ضرورت دارد.

وی افزود: شهرداری تهران اولین بخش دولتی و خصوصی بود که در حوزه سرویس نقشه وارد گود شد و درهمین راستا اولین نسخه سامانه map.ir را سال ۸۴-۸۵ راه‌اندازی شد.

همه آن زمان به شهرداری تهران این ایراد را وارد می‌کردند که ما گوگل مپ را داریم چرا باید به این مسئله ورود کنیم و نقشه بومی بسازیم؟ با این‌که map.ir هیچ‌وقت نمی‌خواست جایگزین گوگل مپ باشد چرا که نه هزینه این کار را داشتیم نه نیروی انسانی متخصص. مسلماً هیچ وقت به گوگل مپ نمی‌رسیدیم اما جالب بود که سال ۸۷ این سامانه روزانه ۲۵ هزار کاربر تازه داشت که از این سرویس استفاده می‌کردند.

وی ادامه داد: وجود سرویس‌های خارجی هیچ‌وقت نباید مانع ساخت سرویس بومی شود. این را بگویم که من نیز با کلمه ملی اصلاً موافق نیستم و مطمئن هستم به کار بردن این کلمه به‌کل کار ضربه می‌زند. شهرداری تهران ممکن است سرویس و خدماتی را در بستر نقشه به شهروندان ارائه دهد که مسیریاب‌هایی مانند گوگل و ویز به آن دسترسی ندارند.

او با این توضیح که در اپلیکیشن شهرداری، سرویس حمل‌ونقل عمومی ارائه می‌شود و این امکانی است که در مسیریاب‌های خارجی وجود ندارد، خاطرنشان کرد: ما در بخش دولتی هیچ‌گاه نخواستیم با سرویس‌های خارجی رقابت کنیم و الان نیز قصدمان رقابت با دیگر افرادی نیست که در این حوزه فعالیت می‌کنند. دلیلش هم ساختار شهرداری تهران است چراکه ما در حوزه اطلاع‌رسانی شهروندان کار می‌کنیم و باید یکسری اطلاعات‌پایه را به آن‌ها ارائه دهیم. از طرف دیگر ما حامی تمام مسیریاب‌ها در بخش خصوصی هستیم. هرچقدر کاربران ایرانی از اپلیکیشن‌های خارجی به سمت اپلیکیشن‌های بومی برود، داده‌هایی که در آن بستر تولید می‌شود می‌تواند برای کشور قابل‌استفاده و مفید باشد.

او در خصوص انتقادی که پیرامون مسیریاب شهرداری در حوزه انحصاری عمل کردنش در مواجه با دیتا مطرح است گفت: آمادگی آن را داریم تا سرویس حمل‌ونقل عمومی که در «رایا» فعال است را به هر مسیریابی که به آن نیاز دارد، ارائه کنیم تا از آن به بهترین شکلی که می‌تواند استفاده کند. ما قطعاً نمی‌خواهیم در این مسیر انحصاری عمل کنیم.

وی در ادامه گفت: این جزو ذات شهرداری تهران است که دیتایی که برای مسیریابی یا هر کار دیگری تولید می‌کند باید قوی و باکیفیت باشد. سال ۸۱-۸۲ اولین نت ورک شهر تهران را با تمام مفاهیم نت ورکی ساختیم. زمانی که سامانه map.ir بالا آمد در تمام شهر تهران ما به‌واقع توانستیم مسیریابی دقیق بر اساس تمام قوانین یک نترک بدهیم به‌جز بار ترافیکی آنلاین که آن زمان دیتایش موجود نبود. اما در تعاریف ساختار دیتایی یک دیتا مدل کاملاً علمی و با ساختار تولید کردیم.

جهت مشاهده مهمترین مطالب مرتبط می توانید بر روی هر یک از عناوین زیر کلیک کنید:

جاده جدید ابریشم شبکه ای برای تبادل راه‌حل‌های فناورانه

توسعه اشتغال در کشور با استفاده از استارتاپ‌ها

فناوری های روز برای پیش بینی میزان آلودگی هوا

شتاب حرکت استارتاپ‌های آب و انرژی

https://zistonline.com/vdcd5z0j.yt0fj6a22y.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما