تاریخ انتشار :يکشنبه ۱۶ تير ۱۳۹۸ ساعت ۱۰:۳۰
کد مطلب : 81164
معاون عمرانی و برنامه‌ریزی فرماندار سلسله بیان کرد: برای اینکه بتوانیم در زمینه مدیریت پسماند به موفقیت برسیم مشارکت مردم لازم و ضروری است.
لزوم موفقیت در مدیریت پسماند مشارکت مردم است
به گزارش زیست آنلاین، معاون عمرانی و برنامه‌ریزی فرماندار سلسله گفت: روزانه حدود ۵۰ تن پسماند در این شهرستان تولید و در منطقه خرگوشناب و حاشیه‌های آن ذخیره می‌شود که علاوه بر هزینه بالای حمل و نقل، عامل بیماری‌های خطرناکی بوده و منجر به ایجاد مشکلات زیست محیطی خواهد شد.

خدیجه بهزادیان در نشست کارگروه پسماند شهرستان سلسله که در سالن جلسات فرمانداری برگزار شد، اظهار کرد: مخاطب اصلی موضوع پسماند، شهرداری‌ها، بخشداری‌ها و همچنین بخش مهم و تأثیرگذار یعنی مردم هستند.

وی با اشاره به اینکه هر شخص روزانه حدود ۸۰۰ گرم زباله تولید می‌کند، افزود: مردم باید به پسماند به عنوان یک چرخه توجه کنند و آموزش‌های لازم را در خصوص تفکیک زباله و استفاده کمتر از شوینده‌ها و سموم را ببینند.

معاون فرماندار سلسله بیان کرد: برای اینکه بتوانیم در زمینه مدیریت پسماند به موفقیت برسیم مشارکت مردم لازم و ضروری است.

وی با بیان اینکه تفکیک زباله‌ها به صورت پایلوت در یکی از محله‌های شهرستان اجرا شود، ادامه داد: تا وقتی که شفاف سازی در بحث اطلاعات اتفاق نیافتد و زیرساخت‌های لازم فراهم نشود نمی‌توانیم از مردم انتظار مشارکت داشته باشند.

بهزادیان تاکید کرد: اگر به مردم آموزش بدهیم و برنامه‌هایی برای تشویق و ترغیب مردم به تفکیک زباله‌هایشان ارائه دهیم حضور مؤثری در مدیریت پسماند خواهند داشت.

در ادامه این جلسه سرپرست شهرداری الشتر نیز با بیان اینکه در سال ۸۹ محلی برای دفن زباله‌های شهرستان‌های سلسله و دلفان در منطقه گاوکش در نظر گرفته شد، بیان کرد: مقرر شد زباله‌های شهرستان به این منطقه منتقل و با استفاده از ظرفیت بخش خصوصی استفاده شود.

محمودعلی امیری با بیان اینکه در حال حاضر هرچند ماه یکبار شهرداری الشتر نسبت به دفن و ساماندهی زباله‌های شهرستان در منطقه خرگوشناب اقدام می‌کند، ادامه داد: انتظار می‌رود تا با در نظر گرفتن مکان جدیدی برای دفع پسماندهای شهرستان، بخشداری‌ها با استفاده از امکانات خود، شهرداری را در دفع زباله‌های شهرستان یاری دهند تا مشکلات شهری کمتر شوند.

یکی از اعضای شورای شهر الشتر نیز در این جلسه با بیان اینکه سایت دفن زباله خرگوشناب بیشتر یک سایت دفع و رهاسازی زباله است، گفت: بارها مخاطرات رهاسازی غیراصولی زباله‌ها در طبیعت بویژه خطر مضاعف زباله‌ها در زمین‌های منطقه اعلام شده است.

مدیریت پسماند ورود شیرابه های زباله بدون هیچ فیلتری به سفره های آب زیرزمینی به گزارش ایسنا، نجمه منظمی با اشاره به حجم بالای بارندگی شهرستان نسبت به نرم کشوری، اضافه کرد: شیرابه‌های زباله‌های موجود در منطقه خرگوشناب تقریباً بدون هیچ فیلتراسیون طبیعی وارد سفره‌های آب زیرزمینی موجود در این منطقه می‌شوند که این امر مخاطراتی برای سلامت شهروندان در طولانی مدت به همراه خواهد داشت.

وی با اشاره به وجود گونه‌های جانوری در منطقه خرگوشناب، گفت: تغذیه آنها از پسماندهای رها شده در دره خرگوشناب قطعاً همراه با مخاطرات زیست محیطی و ایجاد بیماری برای حیوانات خواهد بود.

عضو شورای شهر الشتر، با اشاره به سوزاندن غیراصولی زباله‌ها، افزود: این امر موجب رهاسازی حجم وسیعی از دود سمی در هوای منطقه می‌شود که زندگی گونه‌های گیاهی همچون زالزالک، انجیر و آلبالوهای وحشی موجود در منطقه را با خطر جدی مواجه می‌کند.

وی ادامه داد: مسافت کوتاه سایت تا شهر الشتر و قرار گرفتن در مسیر وزش بادهای کوه به دشت، در بسیاری از اوقات باعث می‌شود دود سوزاندن زباله‌ها وارد هوای شهر شود.

منظمی با تاکید بر لزوم انتقال سریع سایت دفن زباله خرگوشناب به منطقه‌ای با خطر زیست محیطی و انسانی کمتر، بیان کرد: موضوع پسماند با سلامت شهروندان ارتباط مستقیمی دارد لذا انتظار می‌رود که هر چه سریع‌تر نسبت به درنظر گرفتن مکان جدید برای دفع زباله‌های شهرستان اقدامات لازم صورت گیرد.

درباره این موضوع بیشتر بخوانید:

پسماند طلای کثیف

انواع روشهای دفع و بازیافت زباله- بخش اول

انواع روشهای دفع و بازیافت زباله- بخش دوم

بررسی انواع زباله و ماهیت آنها

https://zistonline.com/vdcjxveo.uqevmzsffu.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما