تاریخ انتشار :سه شنبه ۱۸ تير ۱۳۹۸ ساعت ۱۶:۰۰
کد مطلب : 81183
در اجرای طرح ترافیک جدید هر چه قدر برنامه‌ها سخت‌گیرانه‌تر باشد به نفع مردم است. تغییر رفتار مردم می‌تواند نقش مهمی در کاهش آلودگی هوا داشته باشد.
آثار طرح جدید ترافیک بر کاهش آلودگی هوا
به گزارش زیست آنلاین، رئیس کمیته سلامت شورای شهر تهران از تأثیر مثبت طرح جدید ترافیک در کاهش آلودگی هوا خبر داد.

ناهید خداکرمی امروز در مورد اجرای طرح ترافیک جدید با بیان این که هر چه قدر برنامه‌ها سخت‌گیرانه‌تر باشد به نفع مردم است، گفت: چرا تا به حال برای جلب مشارکت مردم در کاهش آلودگی هوا فکری نکرده‌ایم و دائم به دور خود می‌چرخیم؟

وی با اشاره به اینکه تغییر رفتار مردم می‌تواند نقش مهمی در کاهش آلودگی هوا داشته باشد،اظهارکرد: من از همکاران خودم تعجب می‌کنم که می‌گویند طرح جدید موجب کاهش آلایندگی نشده است. اگر سری به سامانه شرکت کنترل کیفیت هوا بزنند آمارها از سال ۸۱ تاکنون موجود است و تمام آلاینده‌ها را به ماه و به سال می‌توان با هم مقایسه کرد.

خداکرمی با بیان اینکه رصد کمیته سلامت نشان داده که طرح ترافیک جدید بر کاهش آلایندگی تأثیر داشته است و اگر مشارکت مردم افزایش یابد این مساله دو چندان می‌شود، گفت: از سوی دیگر این روزها شاهد ازدحام و صف‌های طولانی در خطوط حمل و نقل عمومی هستیم و دولت باید کمک کند تا فکری به حال توسعه حمل و نقل عمومی بکنیم.

وی از اعضای شورای شهر تهران خواست با اعداد و ارقام و بر اساس آمار صحبت کنند.

خداکرمی با اشاره به اینکه میزان فوتی‌ها نشان می‌دهد که اگر برای حل گره‌های ترافیکی کاری نمی‌کنیم حداقل برای جلوگیری از مرگ و میر باید کاری کرد، گفت: از تغییر نترسید و از معاونت حمل و نقل می‌خواهیم که مطالعات خود را در اختیار دیگر گروه‌ها بگذارد و حتی یک محله را در اختیار گروههای مطالعاتی قرار دهد تا آن‌ها بتوانند در مورد اثرگذاری این طرح نظر دهند.

آلودگی موتور در شهرها

لزوم جلوگیری از رشد قارچ گونه موتور سیکلت‌ها رئیس کمیسیون محیط زیست شورای شهر تهران از قارچ گونه رشد موتور سیکلت‌ها انتقاد کرد.

زهرا صدراعظم نوری صبح امروز در جلسه شورای شهر تهران در واکنش به گزارش عملکرد طرح ترافیک جدید با بیان این که باید تلاش کنیم که با این طرح جدید آلودگی هوا کاهش یابد گفت: در پی اجرای این طرح آلاینده‌ها کاهش یافته است و این اتفاقی که نباید نادیده بگیریم.

وی با بیان این که ذرات کمتر از ۲.۵ میکرون یکی از آلاینده‌های مهم و بسیار خطرناک هستند که میران آن در پی اتفاقات ترافیکی سال گذشته و امسال به شدت کاهش یافته‌ است، گفت: دوستان این موضوع را دقت کنند که با کاهش شاخص‌های دیگر آلودگی هوا در حال حاضر شاخص ازن افزایش یافته است و از آنجای که ازن آلاینده ثانویه است و براساس ترکیب گازها ایجاد می‌شود می‌بایست پیش سازنده‌های ازن که یکی از منشأ آنها در جایگاه‌های سوخت است و همچنین کارایی کاتالیزوها را بررسی کنیم.

وی با بیان اینکه موتورها به میزان  ۳ درصد در تولید ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون نقش دارند، گفت: باید با کمک سایر دستگاه‌ها از رشد قارچ گونه موتورها جلوگیری شود.

نوری با بیان این که قرار بود صندوق محیط زیست تشکیل شود ، گفت: از معاونت برنامه ریزی و حمل و نقل درخواست می‌شود که هر چه زودتر لایحه تشکیل و عملکرد این صندوق را ارائه کنند.

آرش میلانی

کمبود ایستگاه‌های پایش هوا در مرکز شهر تهران رئیس کمیته محیط زیست شورای شهر تهران تصمیم شورای شهر در تعیین نرخ طرح ترافیک جدید را شجاعانه اعلام کرد و همچنین گفت: کمبود ایستگاه‌های پایش در محدوده مرکزی شهر همچنان وجود دارد.

به گزارش ایسنا، آرش میلانی در مورد اجرای طرح ترافیک جدید با بیان اینکه تصمیم شورا برای تعیین نرخ شجاعانه بوده است گفت: اگر ما چشم‌اندازی برای وضعیت ترافیک تهران و بهبود آن متصور نمی‌شدیم این خیانت به افراد جامعه بود.

وی با بیان اینکه طرح ترافیک جدید از نظر محیط زیستی قابل دفاع است گفت: می‌بینید که تحقیقات نشان داده مونواکسید کربن دیگر مشکل اصلی شهر نیست اما ما به مطالعات جامع‌تر و کامل‌تر از نظر آلایندگی و مدل سازی نیاز داریم.

میلانی با بیان اینکه کمبود ایستگاه‌های پایش در محدوده مرکزی شهر همچنان وجود دارد و باید تکمیل شود گفت: طرح ترافیک یک موضوع شهری است و باید پیوست اجتماعی و فرآیند مشاوره‌ای آن در کمیسیون‌های مربوطه کنترل شود تا شائبه‌های آن رفع شود.

وی افزود: شورا باید مطمئن شود که حقوق مردم در پی اجرای این طرح جدید از بین نمی‌رود.

درباره این موضوع بیشتر بخوانید:

دستاوردهای کارگروه ملی کاهش آلودگی هوا

طرح مقدماتی کاهش آلودگی هوا جایگزین طرح جامع نمی‌شود

آیا برای اجتناب از فجایع اقلیمی آماده ایم 

دولت چگونه می تواند آسیب های اقلیمی را کاهش دهد؟

منابع آلودگی هوا در ایران چیست؟

آلودگی هوا موجب مرگ سالانه سه میلیون نفر

معاینه فنی راهکاری موثر برای کاهش آلودگی هوا  

خسارت‌های اقتصادی آلودگی هوای تهران

https://zistonline.com/vdcae6na.49n6a15kk4.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما