تاریخ انتشار :يکشنبه ۲۳ تير ۱۳۹۸ ساعت ۱۷:۰۰
کد مطلب : 81214
محققان راهی برای تصفیه آب و تولید الکتریسیته از یک دستگاه واحد که از خورشید نیرو می گیرد پیدا کرده اند./ تاکنون سه میلیارد و ۲۵۵ میلیون کیلووات ساعت از منابع تجدیدپذیر، انرژی تولید شده که این میزان تولید برق از محل انرژی‌های تجدیدپذیر توانسته از انتشار حدود دو میلیون و ۲۴۶ هزار تن گاز گلخانه‌ای بکاهد.
تبدیل حرارت هدر رفته صفحات خورشیدی به آب شیرین/ انرژی‌های نو مانعی برای انتشار گازهای گلخانه‌ای
به گزارش زیست آنلاین، دانشمندان صفحات خورشیدی را طوری طراحی کردند که نه فقط برق تولید می کند، بلکه با استفاده از حرارت تولید شده آب دریا را تقطیر و تصفیه می کند.

به اعتقاد آنها این طرح می تواند به بهبود زندگی در مناطق آفتاب‌گیر با منابع محدود آب کمک کند.

نویسنده اصلی این گزارش می گوید انتظار دارد نوع تجاری این وسیله ظرف پنج سال در دسترس قرار گیرد.

انرژی و آب پاکیزه از چالش های عمده توسعه قابل دوام به خصوص در میان کشورهای درحال ظهور است.

با این حال رویکردهای سنتی برای تولید برق با مصرف مقدار زیادی آب همراه است. در آمریکا و اروپا حدود ۵۰ درصد آب استخراجی برای تولید انرژی به کار می رود.

به همین شکل، تقطیر آب دریا در کشورهایی که منابع آب شیرین آنها محدود است، انرژی زیادی می برد. تخمین زده می شود که در کشورهای عربی حدود ۱۵ درصد برق تولیدی صرف تهیه آب آشامیدنی می شود.

اکنون محققان فکر می کنند راهی برای ترکیب این دو در یک وسیله واحد پیدا کرده اند.

صفحات مدرن خورشیدی فقط کسری از نور را تبدیل به الکتریسیته می کنند چون با محدودیت های فیزیکی روبرو هستند. به طور عادی حدود ۱۰ تا ۲۰ درصد انرژی خورشید تبدیل به برق می شود و بقیه به صورت حرارت هدر می رود.

در آزمایش تازه، دانشمندان یک واحد تقطیر با غشا سه مرحله ای طراحی کردند و آن را به پشت یک صفحه پی وی (فتوولتاییک) نصب کردند.

غشا دستگاه تقطیر آب دریا را در دمای نسبتا کم بخار می کند. محققان با کمک این وسیله توانستند سه برابر دستگاه های تقطیر خورشیدی آب تولید کنند و همزمان تولید انرژی برق هم با بازدهی ۱۱ درصد در جریان بود.

پروفسور پنگ وانگ از دانشگاه علوم و فناوری ملک عبدالله در عربستان سعودی می گوید: «حرارت تلف شده از صفحات خورشیدی تاکنون مورد توجه نبود، یعنی قبلا کسی به آن به عنوان یک منبع نگاه نمی کرد.»

«ما از این حرارت برای بخار کردن آبی که از غشا می گذرد استفاده کردیم. در سوی دیگر دستگاه میعان اتفاق می افتد. از آنجا که این یک دستگاه تقطیر چند مرحله ای است، اجازه می دهد از حرارت بلااستفاده در مرحله میعان برای چرخه مجدد تبخیر آب استفاده کنیم. برای همین میزان تولید آب شیرین این دستگاه خیلی بالاست.»

به گفته نویسندگان اگر این فناوری به مرحله تولید انبوه می رسید و به کار گرفته می شد می توانست ده درصد کل آب مصرفی جهان در سال ۲۰۱۷ را تامین کند.

با این حال پیش از تولید نمونه های تجاری این دستگاه باید گام های دشوار زیادی برداشته شود. از جمله برای نصب آن مساحت زیادی لازم است.

پروفسور وانگ گفت: «از آن می توان در نواحی ساحلی استفاده کرد به شرطی که هدف تامین آب یک شهر یک میلیون نفری نباشد. این یک فناوری مناسب برای تامین آب در ابعاد کوچک تا متوسط است.»

نتایج این مطالعه در نشریه «ارتباطات نیچر» چاپ شده است.

انرژی های نو مانع انتشار گازهای گلخانه ای می شود

انرژی‌های نو مانع انتشار ۲ میلیون تن گاز گلخانه‌ای در کشور شده است تاکنون سه میلیارد و ۲۵۵ میلیون کیلووات ساعت از منابع تجدیدپذیر، انرژی تولید شده که این میزان تولید برق از محل انرژی‌های تجدیدپذیر توانسته از انتشار حدود دو میلیون و ۲۴۶ هزار تن گاز گلخانه‌ای بکاهد.

از تیرماه سال ۱۳۸۸ تا ابتدای خردادماه سال جاری، این میزان تولید انرژی‌های نو باعث شده ۹۲۴ میلیون مترمکعب از مصرف سوخت‌های فسیلی در ایران که جزو عوامل اصلی آلایندگی هوا در کشور است، کاسته و بیش از ۷۱۶ میلیون لیتر در مصرف آب نیز صرفه‌جویی شود.

هم‌اکنون ۴۰۲ مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر درون کشور در حال احداث است و ظرفیت نصب شده انرژی‌های نو کشور به ۷۳۹ مگاوات رسیده است. همچنین تاکنون ۱۱۲ نیروگاه تجدیدپذیر مگاواتی در کشور نصب شده و ۳۵ نیروگاه مگاواتی دیگر نیز در حال احداث است.

براساس این گزارش، انرژی‌های تجدیدپذیر موجب اشتغال ۴۳ هزار و ۴۷۰ نفر به صورت مستقیم و غیرمستقیم در کشور شده و حجم سرمایه‌گذاری غیردولتی در این بخش به بیش از ۱۲۴ هزار میلیارد ریال رسیده است.

بررسی اعداد و ارقام موجود در این بخش حکایت از آن دارد که ۴۵ درصد نیروگاه‌های تجدیدپذیر کشور از نوع خورشیدی، ۴۰ درصد از نوع بادی، ۱۲ درصد از نوع برق‌آبی کوچک، دو درصد از نوع بازیافت حرارتی و یک درصد نیز از نوع زیست توده است.

درباره این موضوع بیشتر بخوانید:

بحران کم آبی و لزوم تاکید بر طرح های بازچرخانی و جلوگیری از مصرف آب

بحران‌ های زیست‌ محیطی و آلودگی های آب

مدیریت صحیح آب چالش بزرگ توسعه پایدار

بحران آب در جهان

بزرگترین مشکلات آب در جهان امروز چیست؟

توسعه انرژی خورشیدی راه حلی برای جلوگیری از تخلیه روستاهای اصفهان

توسعه تجدیدپذیر ها راه حلی برای دو بحران آب و اشتغال در اصفهان

تغییر اقلیم برای تولید انرژی های تجدیدپذیر یک فرصت است

استان اصفهان قطب صادراتی برق تجدید پذیر

یارانه پنهان انرژی یکی از علل خاموشی برق در تابستان

https://zistonline.com/vdcfj0dc.w6dyyagiiw.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما