تاریخ انتشار :دوشنبه ۲۴ تير ۱۳۹۸ ساعت ۱۲:۳۰
کد مطلب : 81218
فستیوال های عرصه نوآوری با هدف کمک به توسعه و ترویج سرمایه گذاری در اختراعات و طرح های دانشی توسط شبکه فن‌بازار ملی ایران و با حمایت معاونت علمی و فناوری طرح ریزی و اجرا می‌شود. همچنین، محققان در یک شرکت دانش بنیان موفق به تولید پکیج تصفیه فاضلاب بهداشتی شدند که تا ۹۹درصد پساب را به آب تبدیل می کند؛ این شرکت توانسته به کشورهای همسایه نیز صادرات داشته باشد.
برگزاری فستیوال نوآوری های «از پساب تا آب» و تصفیه فاضلاب بهداشتی با دستگاه ایرانی
به گزارش زیست آنلاین، معصومه حیدرزاده دکتری مهندسی محیط زیست و مدیر واحد تحقیق و توسعه یک شرکت دانش بنیان تولید کننده پکیج های نوین تصفیه آب در شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان اظهار کرد: ما در این شرکت موفق شدیم پکیجی برای تصفیه آب خاکستری به روش بیولوژیکی را طراحی کنیم که می تواند پساب را تا ۹۹ درصد تصفیه کند.

وی در خصوص این پکیچ گفت: پکیج های نوین تصفیه فاضلاب بهداشتی (انسانی) شرکت با ظرفیت های ۵ الی ۵۰۰۰ مترمکعب در شبانه روز در سه کلاس مختلف و با فناوری های مختلف به صورت پیش ساخته طراحی و تولید می شوند به طوری که کیفیت پساب خروجی مطابق استانداردهای سازمان حفاظت محیط زیست قابلیت های دفع به منابع پذیرنده و یا استفاده مجدد در فضای سبز را داراست.

وی با بیان اینکه این آب برای شستشو، آبیاری و هر مصرفی غیر از آشامیدن مورد استفاده قرار می گیرد، بیان کرد: کیفیت پساب خروجی این پکیج مطابق استانداردهای محیط زیست و حتی نرمال تر از آن است.

به گفته حیدرزاده، اگر پکیج های معمولی ۸۰ درصد آب را بازیافت می کنند این پکیج می تواند ۹۹ درصد آب را بازیافت کند.

این محقق با تاکید بر اینکه پکیج های تصفیه آب کنونی از دو روش برای تصفیه استفاده می کنند، گفت: اما ما توانستیم از ۳ فناوری شیمیایی، فیزیکی و بیولوژیکی در روند تصفیه بهره ببریم.

حیدرزاده خاطر نشان کرد: در این دستگاه از روش بیولوژیکی به واسطه میکرو ارگانیسم ها کار تصفیه انجام می گیرد؛ از روش های فیزیکی برای آشغالگیری و از روش شیمیایی برای گندزدایی و افزایش کیفیت پساب خروجی بهره بردیم.

وی با بیان اینکه در این پکیج تصفیه یک «مدیا» وجود دارد، گفت: «مدیا» میکروارگانیسم ها را در پکیج تصفیه فاضلاب به دام می اندازد و این میکروارگانیسم ها خودشان کار هضم را انجام می دهند و از فاضلاب تغذیه می کنند و در ازای آن اکسیژن را به محیط پس می دهند.

وی با بیان اینکه ما در این شرکت طی دو ماه این پکیج را به تولید نیمه صنعتی و انبوه رساندیم، بیان کرد: طی این دوماه سفارشات زیادی در سراسر کشور داشته ایم؛ حتی از کشورهای همسایه نیز برای دریافت این پکیج به شرکت درخواست داده اند.

وی افزود: در حال حاضر برای کشور افغانستان در حال نصب هستیم و کشور عراق نیز مذاکراتی برای نصب این پکیج ها با شرکت داشته است ولی هنوز به قرارداد منجر نشده است.

حیدرزاده افزود: همچنین در حال حاضر برای کارخانجاتی در اصفهان از این پکیج ها نصب کرده ایم.

وی تاکید کرد: شرکتهایی که نه تنها در صنعت هستند در مجتمع های تجاری، ساختمان های مسکونی، پارک های سبز می توانند از این محصول بهره ببرند.

مدیر واحد تحقیق و توسعه این شرکت دانش بنیان عنوان کرد: هیچ محدودیتی برای استفاده از این دستگاه وجود ندارد.

حیدرزاده افزود: فناوری های مورد استفاده در پکیج های تصفیه فاضلاب با توجه به مشخصات کمی و کیفی فاضلاب خام ورودی و نوع مصرف، شرایط آب و هوایی منطقه، ملاحظات فنی و اقتصادی می تواند شامل مراحل آشغال گیری، دانه گیری و چربی گیری، حوضچه های متعادل ساز، ایستگاه پمپاژ، بیوراکتورهای بافل دار رشد تلفیقی چند مرحله ای، مخازن زلال ساز با صفحات لاملا، سیستم های گندزدایی، مخزن ذخیره پساب و فیلترهای شنی و یا چندلایه تحت فشار، سیستم های پایش بهنگام (شامل PH،T و کلر باقی مانده و/EC EC COD TDS ) و تأسیسات هضم هوازی و آبگیری از لجن (شامل فیلترپرس یا سانتریفیوژ) باشد.

وی عنوان کرد: این محصول در بیش از ۱۰۰ پروژه عملیاتی و تحقیقاتی در اقصی نقاط کشور اجرایی شده است و در تصفیه فاضلاب مناطق شهری و روستایی شهرک ها، مجتمع های مسکونی و اداری، مراکز تفریحی قابل کاربرد است.

این محقق با بیان اینکه این دستگاه با اجرای سه فرایند شیمیایی، فیزیکی و بیولوژیکی مشابه داخلی ندارد، بیان کرد: همچنین این دستگاه نمونه خارجی با این فرایند ندارد و آنها ۸۰ درصد آب را بازیافت می کنند.

وی افزود: ما در این شرکت می توانیم صادرات به کشورهای همسایه و خاورمیانه داشته باشیم.

وی بیان کرد: این طرح ثبت اختراع شده و توانستیم جز منتخب های فستیوال نوآوری از پساب تا آب باشیم.

از پساب تا آب


فستیوال نوآوری های «از پساب تا آب» برگزار شد فستیوال نوآوری های «از پساب تا آب» با معرفی ۸ طرح به صنعتگران برگزار شد.

به گزارش خبرنگار مهر، فستیوال های عرصه نوآوری با هدف کمک به توسعه و ترویج سرمایه گذاری در اختراعات و طرح های دانشی توسط شبکه فن‌بازار ملی ایران و با حمایت معاونت علمی و فناوری طرح ریزی و اجرا می‌شود.

این رویدادها هر بار در یک حوزه تخصصی برپا خواهد شد و بعد از دریافت طرح ها و ارزیابی آنها، نوآوری های منتخب به مخاطبان آن حوزه تخصصی ارائه می شوند تا زمینه ساز مذاکرات مستقیم دو طرف و توسعه سرمایه گذاری در نوآوری ها شود.

تاکنون ۱۴ رویداد فستیوال نوآوری در حوزه های خدمات شهری، صنعت لوازم خانگی، صنعت تجهیزات پزشکی، مواد غذایی، پلاستیک و پلیمر، سنگ و رنگ و رزین، تجهیزات ورزشی و توانبخشی، صنایع شیمیایی و پلیمر، سلامت، آرایشی و بهداشتی برگزار شده است.

فستیوال نوآوری های «از پساب تا آب» امروز در صندوق نوآوری و شکوفایی برگزار شد.

فراخوان این رویداد در زمستان ۹۷ منتشر و بیش از ۱۰۰ طرح و اختراع به دبیرخانه ارسال شد که بعد از ارزیابی های فنی ۸ طرح منتخب و امروز ارائه شدند.

پکیج های نوین تصفیه فاضلاب رآکتور چند مرحله ای تصفیه پساب صنعتی، تهیه غشای کامپوزیت لایه نازک نانو الیافی، تصفیه انواع پساب های صنعتی و فاضلاب شهری، دستگاههای نوین الکتروشیمیایی، سیستم تصفیه آب و فاضلاب، سیستم اتوماتیک بازیافت آب از پساب های نساجی و صنعتی، تصفیه پساب کارخانه نوشابه سازی از جمله طرح های ارائه شده در این فستیوال بودند.

درباره این موضوع بیشتر بخوانید:

مدیریت صحیح آب چالش بزرگ توسعه پایدار

راهکارهای نجات کشور از بحران کم آبی

 عدالت اجتماعی در آب

بحران آب در جهان

آب و محيط زيست در يک نظام اقتصادی محيط زيستی

آب مجازی و آنچه بایددر موردآن بدانید

اقتصاد ورشكسته آب نيازمند انقلاب آبي است

آب و رشد سبز

پایداری حوزه آبخیز در گرو توجه ویژه به شاخص های ترکیبی

استمرار جمعیت قم وابسته به تامین منابع آبی پایدار است

توسعه پایدار با اتخاذ برنامه استراتژیک برای آب

https://zistonline.com/vdcjo8eo.uqevvzsffu.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما