تاریخ انتشار :سه شنبه ۲۵ تير ۱۳۹۸ ساعت ۱۲:۳۰
کد مطلب : 81226
نمایندگان مجلس در جلسه علنی عصر دوشنبه کلیات و جزئیات لایحه الحاق دولت جمهوری اسلامی ایران به کنوانسیون مشترک ایمنی مدیریت سوخت مصرف شده و ایمنی مدیریت پسماند پرتوزا را با ۱۳۸ رأی موافق، ۴ رأی مخالف و ۵ رأی ممتنع از مجموع ۱۹۴ نماینده حاضر در مجلس تصویب کردند. همچنین، کلیات لایحه کمک به ساماندهی پسماندهای عادی با مشارکت بخش غیردولتی تصویب شد.
پیوستن ایران به کنوانسیون ایمنی مدیریت پسماند پرتوزا و تصویب کلیات لایحه کمک به ساماندهی پسماندهای عادی
به گزارش زیست آنلاین، لایحه الحاق دولت جمهوری اسلامی ایران به کنوانسیون مشترک ایمنی مدیریت سوخت مصرف شده و ایمنی مدیریت پسماند پرتوزا تصویب شد.

نمایندگان مجلس در جلسه علنی عصر دوشنبه کلیات و جزئیات لایحه الحاق دولت جمهوری اسلامی ایران به کنوانسیون مشترک ایمنی مدیریت سوخت مصرف شده و ایمنی مدیریت پسماند پرتوزا را با ۱۳۸ رأی موافق، ۴ رأی مخالف و ۵ رأی ممتنع از مجموع ۱۹۴ نماینده حاضر در مجلس تصویب کردند.

طبق ماده واحده این لایحه به دولت جمهوری اسلامی ایران اجازه داده می‌شود به کنوانسیون مشترک ایمنی مدیریت سوخت مصرف شده و ایمنی مدیریت پسماند پرتو زا مشتمل بر یک مقدمه و ۴۴ ماده به شرح پیوست با لحاظ برداشت‌ها و شرایط زیر ملحق شود و اسناد مربوط را تسلیم کند.

۱-از نظر دولت جمهوری اسلامی ایران : الف – همکاری بین‌المللی مقرر در بند ۱ ماده ۱ کنوانسیون شامل همکاری برای تسهیل خرید و انتقال تجهیزات، مواد، دانش، فناوری و آموزش مربوط به ایمنی مدیریت سوخت مصرف شده و ایمنی مدیریت پسماند پرتو زا نیز خواهد شد.

ب: مفاد ماده ۲۷ کنوانسیون به هیچ وجه متضمن یا وضع کننده هیچ گونه تعهدی نمی‌باشد که دولت جمهوری اسلامی ایران از طریق تصویب یا الحاق به کنوانسیون‌های بین‌المللی مربوط یا به گونه‌ی دیگری به موجب حقوق بین‌الملل به صورت صریح نپذیرفته است.

۲- دولت جمهوری اسلامی ایران خود را ملزم به ساز و کارهای داوری از جمله قواعد و رویه‌های داوری حاکم مربوط در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای حل و فصل اختلاف‌ها ( موضوع ماده ۳۸ کنوانسیون ) نمی‌داند.

رعایت اصل ۱۳۹ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران در ارجاع به داوری الزامی است.

۳- در اصلاحات موضوع ماده ۴۱ کنوانسیون رعایت اصل ۷۷ قانون اساسی الزامی است.

بهروز کمالوندی سخنگوی سازمان انرژی اتمی از این لایحه دفاع کرد. همچنین سید حسین نقوی حسینی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس هم تاکید کرد که این کنوانسیون تخصصی، فنی است و بعد سیاسی ندارد که به استانداردسازی، نگهداری و حمل پسماند پرتوزا می‌پردازد و کسی هم راستی آزمایی نمی‌کند. این کنوانسیون فرامرزی و فرا نسلی برای نسل آینده است.

وی تاکید کرد: رأی بالای مجلس به این کنوانسیون این پیام را به دنیا اعلام می‌کند که ما دارای صنعت هسته‌ای صلح آمیز هستیم. استانداردها را رعایت می‌کنیم و زیر بار قلدری‌ها نمی‌رویم. لذا تصویب کنوانسیون به معنای تصویب نیت صلح آمیز فعالیت‌های هسته‌ای ما است.

پیوستن به کنوانسیون ایمنی مدیریت پسماند پرتوزا نگرانی ندارد

پیوستن به کنوانسیون ایمنی مدیریت پسماند پرتوزا نگرانی ندارد سخنگوی سازمان انرژی اتمی با تاکید بر این که نباید به کنوانسیون ایمنی مدیریت سوخت مصرف شده و ایمنی مدیریت پسماند پرتو زا نگاه سیاسی داشت، گفت: هیچ نگرانی از پیوستن به این کنوانسیون وجود ندارد، پیام ما با تصویب این کنوانسیون آن است که جمهوری اسلامی ایران قواعد بین المللی را درباره فعالیت هسته‌ای قبول دارد.

به گزارش ایسنا، بهروز کمالوندی در جلسه علنی عصر امروز دوشنبه و در جریان بررسی لایحه الحاق ایران به کنوانسیون مشترک ایمنی مدیریت سوخت مصرف شده و مدیریت ایمینی پسماند پرتو زا گفت: این کنوانسیون نگرانی ندارد، دو سال به صورت مستمر و حداقل در ۱۶۰۰ ساعت کار کارشناسی با مشارکت بخش‌های مختلف اعم از ریاست جمهوری، وزارت خارجه و مرکز پژوهش‌ها مورد بررسی قرار گرفت و در جلسه کمیسیون امنیت ملی به سوالات پاسخ داده شد و دیگر ابهامی باقی نماند.

وی افزود: ما راکتور قدرت و تحقیقاتی داریم مواد سوخت مصرف شده و مواد پسماند افزایش پیدا کرده که قطعاً حمل و نقل آن براساس استانداردها صورت گرفته، قرار نیست در این کنوانسیون حقی از ایران گرفته شود آن چه خواهیم داشت در مجموع مزایا است.

وی ارتقای ایمنی برای افراد و محیط زیست و تبادل تجربیات با کشورهای عضو کنوانسیون رل از جمله مزایای عضویت در این کنوانسیون عنوان و اظهار کرد: حداقل ۴۰ کشور عضو وضعیت شبیه ما دارند ما می‌توانیم از تجربیات هسته‌ای آنها استفاده کنیم برخی از کشورهای عضو این کنوانسیون حق شرط‌هایی اعلام کردند ضمن این که این امکان را داریم که هر گاه تصمیم گیری کنیم با اعلام یک سال قبل از کنوانسیون خارج شویم.

کمالوندی با بیان این که با عضویت در این کنوانسیون از تجربیات دنیا استفاده می‌کنیم، افزود: ما کشور هسته‌ای فعال از نظر سوخت نیروگاه و سوخت راکتور هستیم اگر این کنوانسیون با رأی بالا تصویب شود این پیام را به دنیا می‌دهد که کسانی که ما را متهم به سلاح هسته‌ای می‌کنند بیهوده گفته و ما چیزی غیر از ایمنی و اطمینان از حفظ محیط زیست را دنبال نمی‌کنیم قطعاً باید در نگهداری و حمل سوخت مصرف شده استانداردها رعایت شود ما می‌توانیم در این راه از تجربیات کشورها استفاده کنیم.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی گفت: پیوستن به این کنوانسیون نگرانی ندارد و پیام قوی است به آنهایی که می‌گویند ایران قواعد بین المللی را درباره فعالیت هسته‌ای قبول ندارد.

وی با بیان این که ما در پیوستن به این کنوانسیون حق شرط‌هایی را لحاظ کردیم، گفت: کشورهایی مثل چین و نیوزیلند با حق شرط عضو شدند لذا هیچ مورد نگران کننده‌ای وجود ندارد. ما با عضویت می‌توانیم از تجارب خوب دنیا استفاده کنیم در این کنوانسیون کشورهایی هستند که فعالیت هسته‌ای‌شان به مراتب کمتر از ما است. ما بعد از پیوستن باید گزارشاتی را سه سال یکبار بدهیم که احتیاج به راستی آزمایی ندارد مثل آژانس نیست ما با عضویت به ۷۹ گزارش دیگر دسترسی پیدا می‌کنیم.

کمالوندی خطاب به مجلس گفت: مجلس از این فرصت تاریخی به خصوص در مقطع فعلی استفاده کند، رأی بالا به این کنوانسیون پیام قوی در سطح بین المللی خواهد داشت.

تصویب کلیات لایحه کمک به ساماندهی پسماندهای عادی با مشارکت بخش غیردولتی کلیات لایحه کمک به ساماندهی پسماندهای عادی با مشارکت بخش غیردولتی تصویب شد.

به گزارش ایسنا، نمایندگان مجلس در جلسه علنی امروز سه‌شنبه کلیات لایحه کمک به ساماندهی پسماندهای عادی با مشارکت بخش غیردولتی را با ۱۴۵ رأی موافق، ۶۰ رأی مخالف و ۳ رأی ممتنع از مجموع ۲۳۷ نماینده حاضر در مجلس تصویب کردند.

در جریان بررسی کلیات لایحه، نادر قاضی پور و علیرضا محجوب به عنوان مخالف و علی اصغر یوسف نژاد و مهرداد لاهوتی به عنوان موافق کلیات صحبت کردند.

سامانی سخنگوی وزارت کشور هم با اشاره به بحث‌های کارشناسی در بررسی این لایحه گفت که در موضوع مدیریت پسماند در کشور قوانین متعددی وضع شده که از جمله آن می‌توان به سند ملی محیط زیست، قوانین برنامه‌های چهارم و پنجم توسعه، قانون حفاظت و بهسازی محیط زیست، جلوگیری از آلودگی هوا و مدیریت پسماند اشاره کرد.

وی افزود: ما موضوع مدیریت پسماند را در کشور اجرایی کردیم اما تبدیل زباله به انرژی در این چرخه وجود نداشت که این موضوع در قانون لحاظ شده است. کمک به مجلس برای اجرای این لایحه ضروری است. مطالبه جدی دولت از مجلس، همراهی و تصویب این لایحه است.

این لایحه ۶ ماده دارد که جزئیات آن در جلسه بعدی مجلس مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

دفن بهداشتی زباله فقط در چند شهر انجام می شود

دفن بهداشتی زباله فقط در چند شهر انجام می‌شود رئیس گروه پسماند سازمان حفاظت محیط زیست گفت: دفن بهداشتی زباله تنها در چند شهر مهم کشور انجام می شود که این نشان از کم توجهی به پسماندهاست.

به گزارش خبرگزاری مهر، پیام جوهرچی رئیس گروه پسماند سازمان حفاظت محیط زیست گفت: ذهنیت اکثریت مردم از واژه پسماند، زباله‌های شهری است درحالیکه پسماند بسیار گسترده و شامل پسماندهای صنعتی ویژه، خطرناک و پزشکی می‌شود.

وی افزود: سالانه هشت میلیون تن پسماند صنعتی ویژه تولید می‌شود لذا اهمیت آن کمتر از پسماندهای شهری نیست.

رئیس گروه پسماند سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه محل دفن پسماند تهران در آرادکوه است گفت: این منطقه حدود چهل سال فعالیت کرده و انتخاب آن به اندازه‌ای خوب بوده که نه تنها به سفره‌های زیرزمینی نفوذ نمی‌کند بلکه این حجم از پسماند را تحمل کرده است.

جوهرچی با تأکید بر لزوم تکفیک پسماند از مبدأ اظهار کرد: اگر زباله‌ها از مبدأ تفکیک شوند مشکل اصلی در مدیریت پسماند حل خواهد شد. طبق برنامه وزارت کشور تفکیک پسماند باید هر سال ۲۰ درصد افزایش می‌یافت که متأسفانه هنوز محقق نشده است.

وی یادآور شد: طبق قانون پسماند، ۲۲ نهاد در این زمینه دخیل اند، به عنوان مثال سازمان صدا و سیما در این خصوص نقش ویژه ای دارد که باید این نقش پررنگ‌تر شود.

این مقام مسئول عنوان کرد: درست است که کشورهای اروپایی مدیریت پسماند و تفکیک از مبدأ را از دهه ۷۰ آغاز کرده اند اما می‌توان از تجربیات آنها استفاده کرد. به عنوان مثال کشورهای اروپایی مجهز به دستگاه‌های خودپرداز پسماند هستند که باید از آن الگوبرداری کرد.

جوهرچی گفت: تا زمانی که شهرداری به پسماندهای خشک به عنوان یک منبع درآمدی می‌نگرد بسیاری از معضلات این حوزه قابل حل نخواهد بود. میزان انباشت پسماند در استان‌های شمالی به قدری زیاد شده که وضعیت به حالت بحرانی درآمده ضمن اینکه شهرداری در بسیاری از استان‌ها، سازمان مدیریت پسماند ندارد.

رئیس گروه پسماند سازمان حفاظت محیط زیست با اعلام اینکه بیش از ۹۰ درصد از پسماندها تلانبار می‌شوند بیان کرد: دفن بهداشتی زباله تنها در چند شهر مهم کشور انجام می‌شود که این نشان از کم توجهی به پسماندهاست.

جوهرچی با بیان اینکه کانکس‌های تفکیک پسماند در همه مناطق وجود ندارد و حتی در برخی مناطق تعطیل شده اند ادامه داد: اکثر این کانکس‌ها پسماندهای پتروپلاستیک و کارتن و کاغذ جمع آوری می‌کنند.

وی با اشاره به آماری از وجود پسماندهای پزشکی گفت: روزانه ۹۱ تن پسماند بیمارستانی از ۱۶۵ بیمارستان در استان تهران تولید می‌شود که ۱۵۵ بیمارستان مجهز به سیستم‌های بی خطرسوز هستند.

رئیس گروه پسماند سازمان حفاظت محیط زیست یادآور شد: به ازای هر فرد در استان تهران ۳,۴۴ کیلوگرم پسماند پزشکی تولید می‌شود که ۱۳ صدم آن پسماند عفونی تیز و برنده و شیمیایی است. متأسفانه پسماندهای ویژه مدیریت صحیحی نمی‌شوند و باید محل ویژه ای برای دفع این زباله‌ها در نظر گرفته شود.

درباره این موضوع بیشتر بخوانید:

راهکارهایی برای کاهش مصرف پلاستیک

پسماند طلای کثیف

انواع روشهای دفع و بازیافت زباله- بخش اول

انواع روشهای دفع و بازیافت زباله- بخش دوم

بررسی انواع زباله و ماهیت آنها

https://zistonline.com/vdciqrav.t1azr2bcct.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما