تاریخ انتشار :شنبه ۲۹ تير ۱۳۹۸ ساعت ۱۵:۰۰
کد مطلب : 81247
محیط زیست باید بر حسب وظیفه ذاتی خود برای کنترل آلودگی‌های محیطی و حفظ سلامت انسان در برابر این آلودگی‌ها نسبت به اصلاح یا حذف قانون «منع استقرار صنایع در شعاع ۱۲۰ کیلومتری تهران» حساس‌تر از سایر دستگاه عمل کند. مدیرکل محیط زیست شهرداری تهران گفت: بازدید دوره‌ای از فعالیت‌ها و اقدامات محیط زیستی نواحی ۲۲ گانه شهرداری تهران به منظور تصمیم‌گیری به‌هنگام مدیران شهری جهت بهبود عملکرد توسط اداره کل محیط زیست و توسعه پایدار انجام می شود./ شهردار تهران از تبدیل باغ «وثوق‌الدوله» به بوستان عمومی در جنوب شهر تهران و در آینده نزدیک خبر داد.
بررسی محیط زیستی نواحی شهری و اصلاح شعاع سبز تهران/تبدیل دو باغ بنیاد مستضعفان به بوستان عمومی
به گزارش زیست آنلاین، صدرالدین علی‌پور گفت: فعالیت‌ها، اقدامات و پروژه‌های محیط زیستی مناطق ۲۲گانه شهرداری تهران در تمامی حوزه‌های مرتبط با محیط زیست توسط تیم کارشناسی و تخصصی اداره کل محیط زیست مورد بازدید و بررسی قرار می‌گیرد.

وی افزود: بازدیدهای تخصصی محیط زیستی مناطق ۲۲گانه شهرداری تهران با هدف تسریع و تسهیل امور در روند اجرای پروژه‌ها آغاز شده است و تا شهریور ماه سال جاری ادامه دارد که به منظور بهبود کیفیت اقدامات و فعالیت های محیط زیستی، نتایج آن به اطلاع شهرداران مناطق خواهد رسید.

مدیرکل محیط زیست و توسعه پایدار در ادامه اظهارکرد: بازدیدهای دوره‌ای از مناطق به‌صورت فصلی و به منظور بررسی نحوه فعالیت پروژه‌ها به لحاظ کیفی و کمی و رفع مسائل و موانع موجود صورت می گیرد.

وی با اشاره به شعار مدیریت شهری «تهران شهری برای همه» گفت: توجه به مسائل محیط زیستی در کنار تمام فعالیت‌های عمرانی، شهرسازی و غیره از اهمیت ویژه ای برخوردار است، لذا بازدید دوره ای از پروژه‌ها و در نتیجه تصمیم گیری به‌هنگام مدیران شهری با در نظر گرفتن مشکلات موجود منجر به پیشرفت صحیح و مطلوب پروژه ها خواهد شد.

در همین راستا، کارشناسان اداره کل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران، از فعالیت‌ها و پروژه های محیط زیستی مناطق ۱ و ۱۸ اعم از سوله های بازیافت و تفکیک پسماند، تجهیزات خورشیدی موجود در ساختمان نواحی و بوستان های انرژی، پکیج ها و سیستم های تصفیه آب و فضلاب بازدید کردند.
در این بازدید، عملکرد پیمانکاران در همه حوزه‌های مرتبط شامل فضای سبز و لایروبی نهرها، موارد اصلاح الگوی مصرف در ساختمان نواحی، مستندات ایزو، نحوه تفکیک پسماند از مبدا و میزان پیشرفت پروژه‌های سال ۹۸ مورد بررسی قرار گرفت.

به گزارش شهرنوشت، بررسی های مذکور و نتایج حاصل از آن‌ها در نهایت در جلسات ستادی که با حضور شهرداران مناطق تشکیل می شود، جهت اخذ تصمیمات لازم مطرح خواهد شد.

صدرالدین علیپور

اصلاح شعاع سبز تهران با چه شرط و شروطی؟ به دنبال پیشنهادی از سوی دستگاه‌ها از جمله استانداری تهران، برای اصلاح قانون «منع استقرار صنایع در شعاع ۱۲۰ کیلومتری تهران»، یک کارشناس مطالعات محیط زیستی گفت: این قانون امروزه به برخی دلایل ناکارآمد شده است بنابراین اگر اصلاح آن در جهت بازنویسی و تعیین معیارهای به روز باشد قابل توجیه است اما اگر اصلاح در جهت حذف این ماده قانونی صورت گیرد، قابل پذیرش نیست.

به گزارش ایسنا، قانون «منع استقرار صنایع در شعاع ۱۲۰ کیلومتری تهران» در سال ۱۳۴۶ با نگاه آمایش سرزمینی و برای ایجاد تعادل و توازن در سطح کشور و با هدف تمرکززدایی از تهران تصویب شد اما به مرور زمان رنگ باخت و بسیاری از صنایع از جمله صنایع غذایی، شهرک‌های صنعتی و صنایع سبز توانستند از اجرای آن معاف شوند. نادیده گرفتن قانون «منع استقرار صنایع در شعاع ۱۲۰ کیلومتری تهران» و عدم نظارت صحیح بر آن سبب شد که ۲۰ درصد از جمعیت کشور و ۲۵ درصد از فعالیت‌های اقتصادی در مساحت یک درصدی از کل کشور (تهران و اطراف آن) شکل گیرد. از این رو در حال حاضر و پس از گذشت ۵۲ سال از تصویب قانون «منع استقرار صنایع در شعاع ۱۲۰ کیلومتری تهران»، دستگاه‌های دولتی به فکر اصلاح آن افتاده‌اند تا جایی که چند روز گذشته محمد امامی -معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری استان تهران- اظهار کرده بود که براساس قانون در شعاع ۱۲۰ کیلومتری تهران نمی‌توان در حوزه توسعه صنایع اقدامی کرد. درحقیقت این قانون برای توسعه صنایع دست و پای ما را بسته و لازم است که نسبت به اصلاح آن اقدام شود.

پس از اعلام اینکه استانداری تهران برای رونق تولید و اشتغال‌زایی در کشور قصد دارد تا با همکاری دستگاه‌های مربوط، قانون «منع استقرار صنایع در شعاع ۱۲۰ کیلومتری تهران» را حذف یا اصلاح کند، مسعود زندی - سرپرست اداره محیط زیست شهر تهران- به ایسنا گفت: ظرفیت زیستی تهران پاسخگوی صنعت و جمعیت بیشتر نیست و اگر قرار باشد این قانون اصلاح شود، صرفاً باید برای یک سری از واحدهای صنعتی خاص باشه که از تکنولوژی‌های نوین برای کنترل آلودگی‌ها استفاده می‌کنند.

هر چند که انتظار می‌رفت محیط زیست به حسب وظیفه ذاتی خود برای کنترل آلودگی‌های محیطی و حفظ سلامت انسان در برابر این آلودگی‌ها نسبت به اصلاح یا حذف قانون «منع استقرار صنایع در شعاع ۱۲۰ کیلومتری تهران» حساس‌تر از سایر دستگاه عمل کند اما مهرداد کتال محسنی - معاون فنی اداره محیط زیست استان تهران- اعلام کرد که برای افزایش تولید و اشتغال‌زایی در کشور، درصد مخالفت محیط زیست استان تهران با استعلامات محیط زیستی از عدد ۴۱ به ۲۱ درصد کاهش پیدا کرده است و گام بعدی، اصلاح برخی قوانین از جمله قانون «منع استقرار صنایع در شعاع ۱۲۰ کیلومتری تهران» است.

در این راستا مرتضی توکلی -استاد جغرافیا و برنامه‌ریزی دانشگاه تربیت مدرس و کارشناس مطالعات محیط زیستی- در پاسخ به این سوال که حذف قانون «منع استقرار صنایع در شعاع ۱۲۰ کیلومتری تهران» چه تبعاتی به همراه دارد و اصلاح این قانون باید به چه شکلی صورت گیرد به ایسنا توضیح داد: موضوع استقرار صنایع در آمایش صنعتی سرزمین تعریف می‌شود. در حوزه اکولوژی صنعتی و استقرار صنعت در یک محدوده مشخص، در درجه اول باید بدانیم که آن صنعت چه آلودگی‌هایی به دنبال دارد و پس از آن باید به این پرسش پاسخ دهیم که استقرار آن در نقطه‌ای مشخص مثل شهر تهران چه ضرورتی دارد.

وی با بیان اینکه امروزه تغییرات فضایی و جمعیتی شهر تهران سیال است، تصریح کرد: قانون «منع استقرار صنایع در شعاع ۱۲۰ کیلومتری تهران» بیش از ۵۰ سال گذشته، شعاع ۱۲۰ کیلومتری مشخصی را برای شهر تهران معرفی کرده بود اما در حال حاضر بسیاری از شهرک‌ها و شهرستان‌های اطراف با تهران ادغام شده‌اند و ما با یک پهنه عظیم شهری مواجه‌ هستیم بنابراین شعاع ۱۲۰ کیلومتری که ۵۰ سال گذشته برای تهران در نظر گرفته شده بود امروز کارآیی ندارد.

توکلی با اشاره به اینکه متاسفانه قانون «منع استقرار صنایع در شعاع ۱۲۰ کیلومتری تهران» طی سالیان گذشته چندین بار نادیده گرفته شده است و برخی صنایع توانسته‌اند از آن معاف شوند، گفت: عواملی مانند سیال‌ بودن فضای زیستی تهران و سکونتگاه‌های اطراف آن، معافیت‌های متعددی که بر این قانون تحمیل شده است، عدم نظارت دقیق بر اجرای آن و در نهایت به روز نشدن قانون عملا منع استقرار صنایع در شعاع ۱۲۰ کیلومتری تهران را به قانونی بدون ضمانت اجرا تبدیل کرده است بنابراین تمامی این موارد ضرورت اصلاح آن را به ما گوشزد و تاکید می‌کند که ممنوعیت ایجاد به‌تنهایی نمی‌تواند عاملی برای کنترل مخاطرات زیستی ناشی از احداث صنایع در حاشیه سکونت‌گاه‌های انسانی باشد.

قانون منع استقرار صنایع در شعاع ۱۲۰ کیلومتری تهران امروزه ناکارآمد است این کارشناس مطالعات محیط زیستی با تاکید بر اینکه در حال حاضر ناکارآمدی قانون «منع استقرار صنایع در شعاع ۱۲۰ کیلومتری تهران» توجیه شده است، تصریح کرد: اصلاح این قانون اگر در جهت حذف آن باشد کار درستی نیست اما اگر این اصلاح برای بازنویسی قانون، تعیین معیارهای به روز برای آن و نظارت دقیق‌تر باشد قابل پذیرش است.

وی ادامه داد: شدت آلودگی صنایع، شرایط محل استقرار صنعت و جلوگیری از پراکندگی صنایع از جمله اولویت‌هایی است که باید در اصلاح قانون در نظر داشته باشیم. همزمان با این اولویت‌ها سایر ملاحظات زیست محیطی از جمله رعایت حریم رودخانه‌ها، فاصله مکان صنعتی از مناطق حفاظت شده محیط زیستی و سکونتگاه‌های انسانی، جلوگیری از آلودگی آب و خاک و در نظر گرفتن جهت بادهای غالب نیز باید رعایت شود.

توکلی در پایان با تاکید بر اینکه حفظ سلامت انسان مقدم بر تمام اولویت‌ها است، اظهار کرد: در آمایش صنعتی سرزمین نگاه ما نباید حذف صنعت و یا نگاه مطلقا صنعتی باشد و در نهایت اینکه قانون «منع استقرار صنایع در شعاع ۱۲۰ کیلومتری تهران» در حال حاضر نیز حذف شده محسوب می‌شود بنابراین با رعایت نکات گفته شده می‌توان آن را به روز رسانی کرد.

تهران و مسائل زیست محیطی آن

تبدیل دو باغ بنیاد مستضعفان به بوستان عمومی شهردار تهران از تبدیل باغ «وثوق‌الدوله» به بوستان عمومی در جنوب شهر تهران و در آینده نزدیک خبر داد.

پیروز حناچی در آیین بهره‌برداری از پروژه‌های مدیریت شهری و بوستان پدر واقع در منطقه ۲ تهران، گفت: امروز پروژه‌هایی را افتتاح کردیم که عمدتا از نوع محیط زیستی بودند. بی‌تردید وقتی مومن قولی می‌دهد باید به آن عمل کند. ما قول داده بودیم جلوی تخریب باغات را بگیریم و افتتاح بوستان امروز یکی از مصادیق پیگیری این قول ما بود. بوستان پدر (باغ عبقری) که با توافق بنیاد تبدیل به فضای عمومی و بوستان شده است.

وی ادامه داد: باید از همکاران خودم در مجموعه شهرداری تهران تشکر کنم که در طراحی این بوستان از سبک باغ ایران اسلامی بهره گرفته‌اند. ما با اعضای شورای شهر تهران هم‌قسم شده‌ایم که خدمات و سرویس به شهروندان تهرانی بدهیم. ما عهده بسته بودیم که تهران را شهری را برای همه ببینیم و پروژه‌هایی که افتتاح می‌کنیم از این پس کمتر از جنس مگاپروژه‌ها خواهد بود و در حقیقت تعداد پروژه‌های محلی می‌تواند مردم را به محلاتشان علاقه‌مند کند.

شهردار تهران در بخش دیگری از صحبت‌های خود به فرامین مقام معظم رهبری در  ۱۳ اسفند سال ۱۳۹۳ اشاره کرد و افزود: رهبری در این روز تمام دستگاه‌های ذیربط در حوزه فضای سبز را دعوت کردند و گفتند جلوی تخریب باغات و زمین‌های کشاورزی را بگیرید. امروز خوشحالیم که به مردم تهران گزارش دهیم که جلوی تخریب باغات را گرفته‌ایم.

وی افزود: حدود ۱۴۰ هکتار از باغات شهر تهران بر اساس مصوبه برج‌باغ‌ها زیر بار رفت و ۳۰ درصد تراکم مسکونی و ۷۰ درصد نگهداشت باغ در عمل به نتیجه نرسید. امروز این روند اصلاح شده و همه باید کمک کنند این مسیر ادامه پیدا کند. باید همه دستگاه‌هایی که لکه‌های بزرگ فضای سبز در اختیار آنهاست، در این عرصه همکاری کنند.

شهردار تهران از سعیدی‌کیا رییس بنیاد مستضعفان نیز تشکر کرد که بر اساس توافق شهرداری و بنیاد، باغ عبقری و باغ وثوق‌الدوله که بزودی به بوستان تبدیل می‌شود در تملک شهرداری درآمد تا جهت بهره‌مندی شهروندان از این فضا اقدام شود.

وی با اشاره به افتتاح پروژه‌های امروز خود در حوزه پسماند گفت: قطعا همکاری مردم در حوزه مدیریت پسماند به ویژه تفکیک از مبدا می‌تواند نقش بسزایی در حفظ محیط زیست داشته باشد. قطعا بزودی در جنوب تهران و منطقه ۱۴ ، باغ وثوق‌الدوله نیز به بوستان تبدیل می‌شود و در اختیار شهروندان قرار می‌گیرد. امروز اپلیکیشن‌هایی که توسط شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه خدمات شهری طراحی شده بودند، افتتاح شدند تا سرویس بهتری به شهروندان تهرانی ارائه شود.

وی در خصوص نحوه جلوگیری از تخریب باغات نیز گفت: راه‌های زیادی از جمله بهره‌گیری از باغ‌ها برای پرورش گل و گیاه و همچنین احداث رستوران و حتی استفاده مسکونی با تراکم پایین برای باغ‌های شهر تهران در نظر گرفته خواهد شد. برای تملک باغ‌های عبقری و وثوق‌الدوله در توافق با بنیاد، ۱۶۰ میلیارد تومان پرداخت شده است.

شهردار تهران در پاسخ به سوالی در خصوص مشکل مکانیزه شدن پل‌های عابر در سطح شهر تهران گفت: در شرایط تحریم پله‌های مکانیزه با مشکل مواجه شدند که به دنبال این هستیم با مذاکره با شرکت‌های داخلی این مشکل را برطرف کنیم.

وی در خصوص روند شکایت مردم از بخش‌های مختلف شهرداری تهران نیز گفت: گزارش‌های سامانه‌های ۱۳۷ و ۱۸۸۸ به طور مستمر بررسی می‌شوند و اگر موضوعی پرتکرار باشد، گزارش‌گیری و به آن رسیدگی خواهد شد.

شهردار تهران در خاتمه در خصوص انتخابات شورایاری‌ها نیز ابراز امیدواری کرد: این انتخابات با مشارکت پرشور مردم باشد. انتخاباتی که برای اولین بار به صورت الکترونیک برگزار می‌شود و امیدواریم افرادی کیفی و موثر جهت انتقال مشکلات محلات به مجموعه مدیریت شهری، در شورایاری‌ها قرار بگیرند.

درباره این موضوع بیشتر بخوانید:

آلودگی هوا مانع جذب ویتامین D و هشدار وزارت بهداشت درباره ازن

آلاینده ازون و منابع تولید آن چیست؟

آیا برای اجتناب از فجایع اقلیمی آماده ایم 

دولت چگونه می تواند آسیب های اقلیمی را کاهش دهد؟

منابع آلودگی هوا در ایران چیست؟

آلودگی هوا موجب مرگ سالانه سه میلیون نفر

اصلاح قانون ممنوعیت استقرار صنایع در شعاع ۱۲۰ کیلومتری تهران

 

https://zistonline.com/vdcbz5bw.rhb8apiuur.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما