تاریخ انتشار :چهارشنبه ۲ مرداد ۱۳۹۸ ساعت ۰۸:۳۰
کد مطلب : 81275
حمید ظهرابی در مراسم معارفه شهاب الدین منتظمی - مدیرکل جدید دفتر حفاظت و مدیریت حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست - با اشاره به تغییر ساختار معاونت متبوع خود گفت: این تغییرات در راستای همراه شدن و چابک سازی سازمان حفاظت محیط زیست با فرآیندهای توسعه و تغییری که در محیط‌های طبیعی کشور در حال رخ دادن است، همچنین رشد و توسعه علوم نوین و تهدیدها و مخاطرات جدیدی که در این حوزه وجود دارد، ایجاد شده است.
تغییرات در  سازمان محیط زیست باید در راستای چابک سازی و توسعه علوم نوین باشد
به گزارش زیست آنلاین، معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: حفاظت و مدیریت گونه‌ها و زیستگاه‌ها باید به جای استفاده از شیوه‌های سنتی بر بهره مندی از شیوه های نوین و علمی تمرکز داشته باشد.

حمید ظهرابی در مراسم معارفه شهاب الدین منتظمی - مدیرکل جدید دفتر حفاظت و مدیریت حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست - با اشاره به تغییر ساختار معاونت متبوع خود گفت: این تغییرات در راستای همراه شدن و چابک سازی سازمان حفاظت محیط زیست با فرآیندهای توسعه و تغییری که در محیط‌های طبیعی کشور در حال رخ دادن است، همچنین رشد و توسعه علوم نوین و تهدیدها و مخاطرات جدیدی که در این حوزه وجود دارد، ایجاد شده است.

معاون محیط زیست طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: ضرورت توجه و تمرکز بیشتر بر مسائل آب و تالاب به عنوان موضوعاتی مهم در حوزه محیط زیست منجر به تشکیل دفتر مدیریت تالاب ها شد.

وی ضمن تاکید بر ضرورت هم راستایی فعالیت‌ها و برنامه‌های تعریف شده در دفاتر زیر مجموعه معاونت محیط زیست طبیعی تصریح کرد: در نتیجه دفتر حفاظت و مدیریت شکار و صید در دو دفتر حیات وحش و آبزیان آب های داخلی و زیستگاه ها و امور مناطق ادغام شد و دفاتر جدیدی تحت عنوان دفتر حفاظت و مدیریت حیات وحش با تمرکز بر موضوع حفاظت و بهره‌برداری پایدار از حیات وحش و دفتر مدیریت زیستگاه‌ها و امور مناطق با تمرکز بر موضوع شناسایی زیستگاه‌های حیات وحش، برنامه ریزی برای حفاظت و ارتقاء، نظارت بر برنامه های حفاظتی و ارتقاء شرایط حفاظتی شکل گرفت.

حمید ظهرابی معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست لزوم تقویت بنیان علمی و پژوهشی سازمان حفاظت محیط زیست وی با تشریح اهمیت موضوع ذخایر ژنتیکی، احتمالات، آسیب‌ها و تهدیدهای این حوزه، بر لزوم تقویت بنیان علمی و پژوهشی سازمان حفاظت محیط زیست تاکید کرد و گفت: در نتیجه با هماهنگی‌های انجام شده مقرر شد دفتر حفاظت و مدیریت شکار و صید و حیات وحش و آبزیان آب‌های داخلی با هم تلفیق شوند.

ظهرابی افزود: این تغییرات در دفتر زیستگاه‌ها هم به صورت به‌روزرسانی و بازنگری فعالیت‌ها صورت گرفت و ساختار نوینی متمرکز بر فعالیت‌هایی همچون تهیه و تدوین برنامه‌های مدیریت، نظارت بر اجرای برنامه‌های مدیریت در زیستگاه‌ها و ارزیابی اثرات توسعه بر زیستگاه‌ها جایگزین ساختار گذشته این دفتر شد که شامل بخش های مختلفی همچون پارک های ملی و زیستگاه های خشکی بود.

معاون محیط زیست طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست خاطرنشان کرد: این تغییرات با هدف تطبیق فعالیت‌ها با تحولات نوین و برنامه ششم توسعه صورت گرفت.

وی اشاره‌ای هم به سابقه خدمت خود در سازمان حفاظت محیط زیست و محیط طبیعی کرد و گفت: یکی از بزرگترین چالش‌های این حوزه، ناهماهنگی و یکپارچگی میان بخش‌های مختلف محیط طبیعی است که البته در این مدت تلاش کردیم تا بخش مهمی از این چالش برطرف شود.

معاون محیط زیست طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: به طور نمونه دفتر مدیریت حیات وحش برای حفاظت از یک گونه برنامه تهیه می‌کند. همزمان دفتر زیستگاه‌ها نیز برای حفاظت از زیستگاه همان گونه در حال تهیه برنامه است، اما این دو برنامه با هم هماهنگ نیستند.

ظهرابی ابراز امیدواری کرد: تغییرات انجام شده در معاونت محیط زیست طبیعی منجر به ارتقای برنامه‌ها و فعالیت‌ها در این حوزه شود.

حفاظت محیط زیست

معاون محیط زیست طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست از مدیران دفاتر زیستگاه‌ها و حیات وحش خواست تا ساز و کاری مشخص برای حفاظت هدفمندتر، برنامه ریزی شده‌تر و علمی‌تر از گونه‌ها و زیستگاه‌ها ارائه دهند به نحوی که موضوع حفاظت و مدیریت گونه‌ها و زیستگاه‌ها به جای استفاده از شیوه‌های سنتی بر بهره‌مندی از شیوه‌های نوین و علمی تمرکز داشته باشد.

وی افزود: در همین راستا اتاق فکری نیز با حضور اساتید، متخصصان، کارشناسان مجرب استانی تشکیل شده تا برنامه‌های تهیه شده برای حفاظت از گونه‌ها و زیستگاه ها بر پایه علمی روز، روش‌های نوین جهانی، مشارکت مردم و بهره برداری پایدار از منابع باشد.

ظهرابی با تقدیر از تلاش‌های علی تیموری - مدیرکل سابق دفتر حفاظت و مدیریت شکار و صید - و سید مجید خرازیان مقدم - مدیرکل سابق دفتر حیات وحش و آبزیان آب‌های داخلی - اظهار کرد: در هر دو دفتر اقدامات بسیار موثر، ارزشمند و اثرگذاری انجام شده که همواره ماندگار خواهد بود.

در ادامه این جلسه، علی تیموری - مدیرکل سابق دفتر حفاظت و مدیریت شکار و صید سازمان حفاظت محیط زیست - ضمن تقدیر از تلاش های همکاران خود در این دفتر، گفت: تمامی اقدامات و فعالیت‌های ارزشمند انجام شده همچون حذف حیوانات از سیرک‌ها، نظارت بر فعالیت باغ وحش‌ها و ساماندهی فعالیت‌ها در این حوزه، مقابله با آتش سوزی جنگل‌ها در مناطق حفاظت شده و کاهش چشمگیر سطح مناطق درگیر مرهون تلاش‌های کارشناسی بود.

همچنین، سید مجید خرازیان مقدم - مدیرکل سابق دفتر حیات وحش و آبزیان آب های داخلی - با اشاره به حضور شش ساله خود در جایگاه مدیریت این دفتر گفت: 27 سال در دفتر حیات وحش و در سمت‌های مختلف خدمت کردم و پس از این نیز در هر جایگاهی با قوت به کارم ادامه می دهم.

وی ضمن تاکید بر ظرفیت بزرگ انسانی در دفاتر حیات وحش و شکار و صید، تصریح کرد: اهمیت این دفاتر کمتر از معاونت طبیعی نیست.

خرازیان مقدم حضور عیسی کلانتری در جایگاه ریاست سازمان حفاظت محیط زیست را ظرفیتی بزرگ دانست و گفت: در مسیر خدمت، هرگز قهر فنی معنایی ندارد و محیط زیست و دفتر حیات وحش خانه ما است.

شهاب الدین منتظمی شهاب الدین منتظمی - مدیرکل جدید دفتر حفاظت و مدیریت حیات وحش بزرگتر شدن چالش‌های محیط زیستی در تمام جهان بنابراین گزارش، شهاب الدین منتظمی - مدیرکل جدید دفتر حفاظت و مدیریت حیات وحش-  گفت: چالش‌های محیط زیستی در تمام جهان و به ویژه در ایران روز به روز بزرگ‌تر می‌شود.

وی افزود: از سوی دیگر شاهد رشد رسانه های اجتماعی هستیم که کوچکترین موضوعات در حوزه محیط زیست را به صورت پر رنگ بازتاب می‌دهند بنابراین استفاده از روش های جدید حفاظتی، فناوری های نوین و دانش روز از الزامات مدیریت و فعالیت در این حوزه است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان حفاظت محیط زیست، منتظمی گفت: یکی از مهم ترین اقدامات آتی، بهره گیری از ظرفیت دانشگاه‌ها و مراکز و نهادهای علمی و پژوهشی برای برنامه‌ریزی و اجرا در حوزه حیات وحش است.

درباره این موضوع بیشتر بخوانید:

ایجاد مشاغل سبز در دستور کار سازمان محیط زیست قرار گرفت

کلیدی‌ترین راهکار حفظ محیط زیست مشارکت مردم است

https://zistonline.com/vdccpiq4.2bqsm8laa2.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما