تاریخ انتشار :چهارشنبه ۲ مرداد ۱۳۹۸ ساعت ۱۰:۳۰
کد مطلب : 81276
در سالهای اخیر حدود ۲۰ کودک و نوجوان بر اثر غرق شدن در هوتگ (گودال حفر شده برای ذخیره آب باران و استفاده مشترک انسان و حیوان)، برکه، رودخانه و گودال ها غرق شده و جان خود را از دست داده اند که نیاز است برای آبرسانی روستاهای جنوب سیستان و بلوچستان بطور اصولی چاره‌اندیشی شود تا شاهد مرگ ناگوار کودکان نباشیم. در پی انتشار خبر حمله گاندو به دختر بچه روستایی اهل سیستان و بلوچستان، روابط عمومی آب و فاضلاب روستایی این استان ضمن اظهار هم‌دردی از وقوع حادثه، توضیحی را در این باره ارائه کرد.
بی آبی منطقه بلوچستان و واکنش وزارت نیرو نسبت به حمله گاندو به دختر بچه سیستانی
به گزارش زیست آنلاین، حمله گاندو به حوا رئیسی کودک ۱۰ ساله اهل روستای مولا آباد کشاری شهرستان سرباز و قطع دست او توسط تمساح، واکنش‌های زیادی در میان قشرهای مختلف و به ویژه جوانان و فعالان شبکه های اجتماعی منطقه بلوچستان داشته است و عامل اصلی آن را بی آبی روستاهای جنوب بلوچستان می دانند.

به گزارش ایرنا شماری از مردم منطقه و فعالان شبکه های اجتماعی می گویند: در سالهای اخیر حدود ۲۰ کودک و نوجوان بر اثر غرق شدن در هوتگ (گودال حفر شده برای ذخیره آب باران و استفاده مشترک انسان و حیوان)، برکه، رودخانه و گودال ها غرق شده و جان خود را از دست داده اند که نیاز است برای آبرسانی روستاهای جنوب سیستان و بلوچستان بطور اصولی چاره‌اندیشی شود تا شاهد مرگ ناگوار کودکان نباشیم.

بی آبی مشکل بزرگی در نقاط مختلف سیستان و بلوچستان و به ویژه شهرهای جنوبی و ساحل نشین است در صورتی که می‌توان با استفاده از طرح شیرین سازی آب دریا و انتقال به روستاها مشکلات آب آشامیدنی، کشاورزی و صنعت را مرتفع کرد.

برخی فعالان شبکه های اجتماعی پس از وقوع حادثه حمله تمساح به دختر بچه ۱۰ ساله در منطقه کشاری نوشته اند: چنانچه آب در روستاها وجود داشته باشد جان دختران خردسالی نظیر حوا رئیسی به خطر نمی‌افتد و در خردسالی دستش قطع و آرزوهایش دفن نمی‌شود.

آنان معتقدند: وقتی آب و شبکه آبرسانی شبانه روزی در همه روستاهای جنوب سیستان و بلوچستان وجود داشته باشد سه دختر دانش آموز حدود ۱۰ ساله به نام های  منیره خدمتی، مریم خدمتی فرزند واحد و یسرا دلشب فرزند ناصر از روستای کموبازار برای برداشت آب به هوتگ ها و گودال ها مراجعه نمی‌کنند و در نوجوانی به همراه آرزوهای‌شان در گور دفن نمی شوند.

وقتی آب باشد چهار دختر در یک روز در روستای زیردان از توابع بخش مرکزی نیکشهر در گودال که آب بارندگی در آن جمع شده بود غرق نمی شدند و یکی پس از دیگری که برای نجات هم تلاش کردند جان نمی‌دادند.

بی آبی سبب شده تا از طرق مختلف نظیر غرق شدن در هوتگ و برکه و گودال تا جان دختران و پسران توسط تمساح و یا زخمی شدن آنها و قطع عضو، لذا درخواست می شود مسئولان برای پایان دادن به مرگ‌های ناگوار تمامی روستاهای بالای ۲۰ خانوار از شبکه آبرسانی بهره مند کنند.

عبدالعزیز رامش یکی از معتمدان حوزه دشتیاری گفت: متاسفانه بی آبی در سالهای اخیر دهها کشته و زخمی داشته و بارها اخبار و آمار کشته‌ها به گوش مسئولان رسیده ولی پروژه‌های آبرسانی پایین دست سدهای پیشین و زیردان با کمبود اعتبار رها شده و کسی هم در این باره پاسخگو نیست.

شه بخش گرگیج نیز گفت: گاندو در سالهای اخیر هم کشته و هم زخمی برجای گذاشته است و در آینده نیز شاهد از دست دادن دختران مظلوم منطقه سیستان و بلوچستان خواهیم بود.

وی گفت: جای تعجب است که در دولت برای ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار نفر جمعیت ساحل نشین توان تامین و شیرین سازی آب از دریا وجود ندارد و پروژه هایی را برای آبرسانی از سدها آغاز کرده که به دلیل کمبود اعتبار باید سالها صبر کرد.

عبدالحکیم هوت گفت: متاسفانه سالها روستاهای محدوده منطقه حفاظت شده گاندو در باهوکلات ودشتیاری با مشکلات بی آبی مواجه هستند و حتی امور آب نیز آب را در پشت سد پیشین و زیردان زندانی و برای استفاده مردم، محیط زیست، حیوانات و روستاها برای شرب و کشاورزی رهاسازی نمی کند.

علیرضا دلشب یکی از جوانان روستای هوت گت همجوار روستای کشاری با اشاره به اینکه جان گاندو از جان انسان مهم تر است، خاطرنشان کرد: امروز اگر شاهد از بین رفتن یک تمساح یا گاندو توسط انسان ها می شدیم بیانیه های پی در پی مسئولان رده های مختلف و فعالان شبکه های اجتماعی منتشر می شد ولی بعد از قطع دست دختر خردسال نه کسی همدردی می کند و نه کسی دل می سوزاند.

وی خواستار آبرسانی شبانه روزی لوله کشی و اصولی به تمام روستاهای پایین دست سد پیشین شد و خاطرنشان کرد: اگر در روستا آب کافی وجود داشته باشد هیچوقت زنان روستا برای شست‌وشو و تهیه آب به رودخانه نمی روند تا جان آنان توسط تمساح پوژه کوتاه قربانی شود.

وضعیت آبرسانی در منطقه سیستان

۱۰۰ درصد روستاهای چابهار با تانکر آبرسانی سیار می شوند معاون استاندار سیستان و بلوچستان و فرماندار شهرستان ویژه چابهار نیز گفت: ۱۰۰درصد روستاهای این شهرستان با حدود ۵۰ تانکر آبرسانی سیار می شوند و نیاز است با افزایش تانکرها و پرداخت بدهی های معوقه شرکت آب و فاضلاب روستایی بخشی از مشکلات کم آبی در منطقه مرتفع شود.

رحمدل بامری اظهار داشت: تکمیل پروژه های عمرانی در حوزه تامین و توزیع منابع آب چابهار از ضرورت هاست و باید مسئولان استانی و کشوری حساسیت بیشتری نسبت به رفع مشکلات آب این شهرستان داشته باشند.

وی بر تکمیل مجتمع آبرسانی پایین دست سدهای زیردان و تصفیه خانه آب شهر چابهار تاکید کرد و افزود: تکمیل و بهره برداری طرح آبرسانی به مجتمع ۲۶۱ روستایی از سد زیردان و طرح آبرسانی به ۲۱۳ روستا از سد پیشین می تواند مشکلات کم آبی در بخش های پلان، مرکزی و دشتیاری را مرتفع کند.

فرماندار چابهار تامین تانکر مورد نیاز برای آبرسانی، ساماندهی آب شیرین کن‌ها و برنامه ریزی برای ساخت آب شیرین کن در نوار ساحلی چابهار - گواتر را از دیگر اولویت ها برای رفع مشکلات کم آبی در این شهرستان عنوان کرد.

وی رفع موانع اجرای طرح خط انتقال آب آشامیدنی از آب شیرین کن پسابندر به روستاهای بریس، پسابندر، گواتر و پُشَت را خواستار شد و افزود: در نوار ساحلی چابهار به گواتر حتی یک متر شبکه آبرسانی اجرا نشده است.

بامری ‏تامین اعتبار برای خط انتقال آب آشامیدنی چابهار و اصلاح شبکه آبرسانی این شهر را از دیگر خواسته های مهم در حوزه آبرسانی عنوان کرد و گفت: مردم ساکن در کنار دریای بیکران الهی نباید تشنه و بی‌آب باشند.

وی گفت: باید اولویت مسئولان در زمینه تامین آب آشامیدنی، کشاورزی و صنعت، مطالعه و ساخت آب شیرین کن و انتقال آب به تمام روستاهای شهرستان چابهار باشد.

فرماندار چابهار توجه به پرداخت تمام بدهی های شرکت آب و فاضلاب روستایی، خرید تانکر جدید و تکمیل شبکه آبرسانی در تمام ۴۳۸ روستای این شهرستان را خواستار شد.

وی با ابراز تاسف از قطع دست دختر ۱۰ ساله توسط گاندو خاطرنشان کرد: چنانچه آب در روستا موجود بود نیازی به استفاده از آب برکه تمساح نبود و اهالی روستایی قربانی گاندو نمی شدند.

قربانیان گاندو

کلیه ی هزینه های پزشکی حوا رئیسی توسط صندوق ملی محیط زیست پرداخت می شود مدیرکل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان با اظهار تأسف از حادثه ناگوار حمله تمساح به کودک عزیز بلوچ، گفت: از مساعی و حمایت های خالصانه و بی دریغ مردم فهیم، دلسوز و همکاری و همدلی هم استانی های گرامی بویژه مردم شریف منطقه سرباز و حومه که موجبات دلگرمی خانواده محترم رئیسی و جامعه محیط زیست استان را فراهم کردند سپاسگزارم.

وحید پورمردان افزود: ضمن احترام مجدد به خانواده صبور رئیسی از طرف جامعه محیط زیست از درگاه ایزد لایزال برایشان سلامت، سعادت و بهروزی خواستاریم.

وی بیان کرد: اداره حقوقی این اداره کل به جد پیگیر حق و حقوق این کودک آسیب دیده بوده و پیگیری های لازم در این خصوص انجام خواهد شد و همچنین صندوق ملی محیط زیست نیز قول مساعدت در این رابطه و احقاق حق حوا رئیسی را داده است و این صندوق همه هزینه های پزشکی در رابطه با امر درمان دست آسیب دیده حوا را متقبل شده است.

وی گفت: سازمان حفاظت محیط زیست در صدد است تا قبل از انجام پروسه زمان بر و اداری احقاق حق حوا در راستای تامین خسارت و کمک به امر پر هزینه درمان مبلغی را به این خانواده صبور اهداء نماید.

مدیرکل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان خاطرنشان کرد: با عنایت به تماس های برخی خیرین با هدف کمک‌رسانی در زمینه های مختلف، روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست استان آماده ایجاد پل ارتباط میان ایشان و خیرین علاقه‌مند است.

پورمردان ادامه داد: به همین منظور با هماهنگی های انجام شده و به پیشنهاد انجمن دلسوز نذر طبیعت ایران بزودی به خواست خداوند تانکرهای آب برای اهالی این روستا که در پیرامون زیستگاه تمساح استقرار دارند، تهیه و ارسال می شود.

حوا دختر بچه سیستانی اسیب دیده از گاندو

حال عمومی حوا خوب و رضایت بخش است سرپرست شبکه بهداشت ودرمان چابهار نیز به خبرنگار ایرنا اظهار داشت: حوا رئیسی با حال عمومی خوب از picu به بخش منتقل شده و فعلا خوب ارتباط برقرار نمی کند اما مشاوره روانپزشکی برای درمان PTSD برای کودک گذاشته شده و درمان آن نیز شروع شده است.

محمود حسین بر افزود: این بیمار از امروز غذا خوردن را شروع کرده و هم اینک شرایط عادی درد ولی از نظر روحی خیلی ثبات ندارد.

وی ادامه داد:حوا رئیسی ۱۰ ساله جمعه شب حوالی ساعت ۲۰ پس از زخمی شدن از ناحیه دست توسط گاندو به درمانگاه روستای درگس منتقل شد و سپس با آمبولانس به بیمارستان امام علی (ع) چابهار انتقال یافت.

وی با بیان اینکه بیمار نیمه جان و به شدت زخمی به محض ورود به بیمارستان چابهار در اتاق عمل تحت مداوا قرار گرفت، خاطرنشان کرد: دست این کودک توسط گاندو کاملاً شکسته و استخوان های آن نیز از هم جدا و قابل پیوند نیز نیست.

وی افزود: متاسفانه بی آبی و نجات از گرما سبب شده تا کودکان در کنار برکه ها و رودخانه مشغول بازی شوند و همراه خانواده و پدر و مادر برای مراجعه به رودخانه و برداشت آب همراه شوند که این حوادث دردناک پیش می آید.

وی گفت: دست این کودک شدیداً آسیب دیده و بجز پوست چیز دیگری نمانده است.

شبکه آبرسانی تمام روستاهای محدوده رودخانه های باهوکلات و سرباز تامین اعتبار شود جلسه کارگروه حفاظت محیط زیست شهرستان سرباز با محوریت بررسی و اقدامات انجام شده در رابطه با حادثه اخیر منطقه کشاری (حمله تمساح به دختر بچه ۱۰ ساله) به ریاست سرپرست فرمانداری و با حضور معاون برنامه ریزی و هماهنگی امور عمرانی فرمانداری، رئیس اداره حفاظت محیط زیست، رئیس اداره آب وفاضلاب روستایی، شبکه بهداشت و اورژانس در محل فرمانداری برگزار شد.

سرپرست فرمانداری در این جلسه ضمن ابراز همدردی با خانواده مجروح خواستار رسیدگی هرچه سریعتر به وضعیت درمان و سایر حقوق ایجابی مصدوم شد و خاطرنشان کرد: هر چه سریعتر شبکه آبرسانی تمام روستاهای محدوده رودخانه های باهوکلات و سرباز تامین اعتبار شود تا شاهد قطع عضو و یا تلفات انسانی توسط گاندو نباشیم.

سلیم کدخدا از مسئولین محیط زیست خواست به دلیل بارندگی های اخیر در شهرستان و طغیان رودخانه، گستردگی منطقه حفاظت شده گاندو و فرارسیدن فصل تخمگذاری این حیوان  به مردم منطقه در این مورد اطلاع رسانی کنند تا از نزدیکی به برکه محل زیست تمساح خودداری کنند.

وی در این جلسه بر تقویت نصب تابلوهای راهنمایی و هشداری در اطراف زیستگاه گاندو، پیگیری اقدامات آموزشی، آسیب شناسی و ریشه یابی چرایی وقوع این قبیل حوادث، ترغیب به تشکیل و فعالیت سمن‌های زیست محیطی محلی، تکمیل زیرساخت ها برای رفع نیازهای ضروری ساکنین مجاور زیستگاه گاندو و لزوم آموزش و مشارکت مسئولانه دهیاران برای آگاهی بخشی عمومی، لزوم استخدام، بکارگیری محیط بانان کافی در سطح منطقه حفاظت شده و تشکیل منظم جلسات ماهیانه کارگروه ویژه مسائل  زیست محیطی شهرستان تأکید کرد.

بیش از ۴۰۰ تمساح در رودخانه باهوکلات چابهار زیست می کنند

بیش از ۴۰۰ تمساح در رودخانه باهوکلات چابهار زیست می کنند رئیس اداره حفاظت محیط زیست چابهار نیز اظهار داشت: حدود ۴۰۰ تمساح پوزه کوتاه یا به زبان بلوچی گاندو در حوزه حفاظت شده باهوکلات زیست می کنند که برخی مواقع شاهد خسارت و تلفات جانی و مالی هستیم.

اشرفعلی حسینی افزود: پس از وقوع این حادثه به بیمارستان امام علی (ع) چابهار مراجعه و از بیمار عیادت و با خانواده حوا رئیسی دیدار و دلجویی و همدردی کردم.

وی بیان کرد: در سالهای گذشته نیز یکی از اهالی کشاری طعمه تمساح شد و جان خود را از دست داد.

گاندو یکی از جانوران نادر در سیستان و بلوچستان است که در رودخانه سرباز، سد پیشین، سد زیردان و رودخانه قصرقند زیست می کند.

وی گفت: گاندو در این فصل تخم گذاری و تولد نوزاد به کسی اجازه نزدیک شدن به زیستگاه خود را نمی دهد و سریعا واکنش نشان می دهد.

گاندو در این فصل تهاجمی می شود

واکنش وزارت نیرو نسبت به حمله گاندو به دختر بچه سیستانی در پی انتشار خبر حمله گاندو به دختر بچه روستایی اهل سیستان و بلوچستان، روابط عمومی آب و فاضلاب روستایی این استان ضمن اظهار هم‌دردی از وقوع حادثه، توضیحی را در این باره ارائه کرد.

به گزارش ایسنا، طی روزهای اخیر، خبر تلخ حمله گاندو (تمساح پوزه کوتاه) به دختر بچه ۱۰ ساله حین تهیه آب از یک برکه در منطقه کشاری شهرستان سرباز در رسانه‌ها منتشر شد؛ این خبر برای مردم و افکار عمومی ناگوار و متاثرکننده بود، اما نکته نادرست این روایت، تمرکز برخی رسانه‌ها در این اتفاق درباره علت حادثه یعنی تهیه "آب آشامیدنی" توسط دختر بچه از برکه آب بود.

در توضیح وزارت نیرو تأکید شده،  تمامی ۹ روستای واقع در منطقه کشاری دارای شبکه آبرسانی بوده و آب آشامیدنی آنها از طریق مجتمع آبرسانی روستایی تامین می‌شود.  

در این جوابیه آمده است: تعداد ۹ روستای منطقه کشاری در قالب یک مجتمع آبرسانی روستایی واقع در هفت کیلومتری روستای مولا آباد (چاه) با ۲۲۷ خانوار و ۸۵ اشتراک تأمین آب می‌شوند.

در سال‌های قبل تمامی خطوط عملیات اجرایی شامل خطوط انتقال و شبکه توزیع و همچنین سامانه کلریناتور جهت بهداشتی نمودن آب مورد نیاز احداث شده و هم اکنون تمامی تاسیسات موردنیاز جهت آبرسانی به روستاهای مجتمع مذکور در مدار بهره‌برداری بوده و مردم منطقه ‌از آب آشامیدنی سالم بهره‌مند هستند.

به‌رغم وجود تاسیسات آب آشامیدنی برای تمامی مجتمع کشاری، متاسفانه برخی از ساکنان نسبت به دریافت اشتراک آب اقدام ننموده و آب شرب مورد نیاز آنها از طریق آبرسانی سیار تامین می‌شود که درخواست داریم مردم روستاهای مذکور جهت دریافت انشعاب آب به اداره آبفار سرباز مراجعه کنند.

در حال‌حاضر شرکت آب و فاضلاب روستایی سیستان و بلوچستان جهت آبرسانی به ۲۰۲۵ روستا در سطح استان، تعداد ۱۸ مجتمع بزرگ آبرسانی روستایی را با پیشرفت فیزیکی ۳۵ درصد در حال احداث دارد که اجرای آنها طی سه سال اخیر افزون‌بر ۴۵۰ میلیارد تومان هزینه در بر داشته است.

در این راستا می‌توان به مجتمع ۲۶۱ روستایی در دست اجرای تلنگ‌پلان و پیرسهراب شهرستان چابهار و قصرقند با حجم عملیات ۹۰۳ کیلومتر خطوط انتقال و شبکه توزیع، بیش از ۲۱ هزار متر مکعب مخازن ذخیره با اعتبار هزینه شده حدود ۱۷۰ میلیارد تومان و ۶۸ درصد پیشرفت فیزیکی اشاره کرد.

پروژه آبرسانی ۲۸ روستایی مجتمع بندینی شهرستان کنارک برای جمعیتی حدود ۷۰۰۰ نفر از دیگر اقدامات در دست انجام است که با پیشرفت فیزیکی بیش از ۹۰ درصد دارای حجم عملیاتی شامل ۲۲۵ کیلومتر خطوط انتقال و شبکه توزیع به‌همراه  ۲۰۰۰ مترمکعب مخازن ذخیره است که اعتبار هزینه شده آن بیش از ۵۰ میلیارد تومان برآورد می‌شود.

وضع بد مردم سیستان در عدم دسترسی به آب آشامیدنی و مخاطرات آن

پروژه آبرسانی ۴۱ روستایی غرب و شرق بمپور یکی دیگر از پروژه‌های شاخص اجرا شده در این استان است که بیش از ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته و حدود ۶۲ هزار نفر را تحت پوشش قرار می‌دهد. این پروژه دارای حجم عملیاتی شامل ۵۶۷ کیلومتر خطوط انتقال شبکه داخلی و بیش از ۱۱ هزار متر مکعب مخازن ذخیره بوده که اجرای آن تاکنون بیش از ۷۵ میلیارد تومان هزینه در بر داشته است.

بنا بر اعلام وزارت نیرو، پروژه آبرسانی ۲۱۳ روستایی زیرمجموعه سد پیشین نیز با حجم عملیاتی ۱۴۵۰ کیلومتر خطوط انتقال و شبکه توزیع و ۴۷ هزار متر مکعب مخازن ذخیره در دست اجراست که آب شرب مورد نیاز حدود ۱۴۴ هزار نفر را تامین خواهد کرد. این پروژه در حال‌حاضر با صرف حدود ۱۰ میلیارد تومان هزینه حدود ۱۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته و اتمام آن به ۴۸۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد. به منظور تسریع در اجرای این پروژه قرار است در آینده ای نزدیک بخشی از عملیات اجرایی آن از طریق فاینانس اجرایی شود.

شرکت آب و فاضلاب روستایی استان سیستان و بلوچستان طی سال‌های اخیر ۵۲۰ پروژه آبرسانی روستایی را در دست اجرا داشته که با این تعداد پروژه سالانه حجم عملیاتی شامل ۸۰۰ کیلومتر خطوط انتقال و شبکه داخلی و ۲۰ هزار متر مکعب مخازن ذخیره و حدود ۸۰ حلقه چاه آب آشامیدنی حفر نموده و جهت تامین آب شرب جامعه تحت پوشش وارد مدار بهره‌برداری کرده است.

با مجموعه اقداماتی که طی سالیان گذشته از طریق این شرکت انجام شده شاخص بهره‌مندی جمعیت روستایی استان به ۶۳ درصد رسیده است که تنها طی دو سال اخیر حدود ۲ درصد شاخص مذکور ارتقا یافته است. همچنین در سال گذشته ۷۸۴ کیلومتر عملیات اجرایی لوله‌گذاری، احداث ۲۶ باب مخزن با حجم ۴۱ هزار و ۲۵۰ متر مکعب و ۸۷ حلقه حفر و تجهیز چاه انجام شده است.

در پایان یادآور می‌شود؛ این شرکت تعداد ۲۸ مجتمع شاخص آبرسانی دیگر را نیز در دست مطالعه داشته که از این تعداد ۱۰ مجتمع تکمیل و آماده اجرای تاسیسات است و تعداد ۱۸ مجتمع مطالعاتی باقی‌مانده را نیز در دستور کار دارد.

درباره این موضوع بیشتر بخوانید:

گاندو نماد برکت و وسعت روزی در جنوب سیستان و بلوچستان

عوامل تهدیدکننده جمعیت آسیب پذیر گاندوها

حفاظت از گاندوها عزم جهانی می طلبد

منطقه حفاظت‌شده گاندو کجاست؟

گاندو نماد تیم فوتبال ذوب آهن اصفهان شد

 

https://zistonline.com/vdcd9x0j.yt0f56a22y.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما