تاریخ انتشار :سه شنبه ۸ مرداد ۱۳۹۸ ساعت ۰۸:۳۵
کد مطلب : 81312
درخواست تولید ۱۲ هزار موتورسیکلت کاربراتوری

غول‌ آلودگی برمی‌گردد؟

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست از درخواست موتورسیکلت‌سازها برای تولید مجدد «موتورسیکلت کاربراتوری» خبر داد و گفت: متاسفانه عده‌ای با لابی‌گری به دنبال شماره‌گذاری ۱۲ هزار موتورسیکلت کاربراتوری هستند که سازمان حفاظت محیط زیست با ارسال نامه‌ای به معاون اول رئیس جمهوری مخالفت جدی خود را با این درخواست اعلام کرده است.
غول‌ آلودگی برمی‌گردد؟
به گزارش زیست آنلاین، مسعود تجریشی با بیان اینکه از طرف تعدادی از موتورسیکلت‌سازها درخواستی برای شماره گذاری ۱۲ هزار موتور کاربراتوری به دولت ارسال شده است که این درخواست برخلاف مصوبات سابق دولت است، تصریح کرد: بر اساس مصوبه‌ای که در سال ۱۳۹۵ در دولت و با اجماع دستگاه‌های اجرایی از جمله وزارت صنعت به تایید رسید، تولید و شماره‌گذاری موتورسیکلت کاربراتوری ممنوع شد و از این تاریخ به بعد سازندگان باید موتورسیکلت انژکتوری را جایگزین موتور کاربراتوری می‌کردند.

وی ادامه داد: متاسفانه با وجود مصوبه صریح دولت مبنی بر ممنوعیت تولید موتورهای کاربراتوری، یکی دو کارخانه و شرکت به دنبال تولید و شماره‌گذاری موتورسیکلت‌های کاربراتوری هستند که سازمان حفاظت محیط زیست با این درخواست به‌شدت مخالف است و ادله‌های خود را برای این مخالفت در قالب یک نامه تهیه و به آقای اسحاق جهانگیری - معاون اول رئیس جمهوری - ارسال کرده‌ایم.

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست افزود: عده‌ای از طریق لابی‌گری سعی در حذف قوانین و مصوبه‌های کاهش آلودگی هوا دارند. اخیرا هم درپی همین لابی‌گری‌ها اجرای دو ماده از قانون هوای پاک به تعویق افتاد که یکی در مورد اسقاط موتورسیکلت‌های فرسوده و دیگری در مورد برخورد با خودروها و موتورسیکلت‌های فرسوده و خروج این وسایل نقلیه آلاینده بود. متاسفانه چون دولت در مورد این دو ماده از قانون هوای پاک کوتاه آمد، عده‌ای این جرات را پیدا کردند که درخواست‌هایی را که از سال‌ها قبل داشتند دوباره مطرح کنند.

تجریشی در پایان با اشاره به اینکه متاسفانه عده‌ای به بهانه رونق اقتصادی و مقابله با بیکاری طرح‌های ضد محیط زیستی مثل تولید مجدد موتورهای کاربراتوری را مطرح می‌کنند، تاکید کرد: اگر دولت به یک کارخانه و شرکت اجازه تولید و شماره‌گذاری موتورسیکلت کاربراتوری بدهد، بعد از آن بقیه شرکت‌ها هم خواستار شماره‌گذاری همین دستگاه بسیار آلاینده خواهند شد.

به گزارش ایسنا، بر اساس آزمونی که در سال گذشته روی خروجی موتورسیکلت‌های کاربراتوری صورت گرفت هر موتورسیکلت کاربراتوری۱۵.۵ گرم در کیلومتر آلودگی تولید می‌کند که شش برابر یک خودروی سواری یورو۲ است. همچنین همین پژوهش نشان می‌داد که هر ۱۰ موتورسیکلت کاربراتوری در هر کیلومتر به اندازه یک اتوبوس دیزلی قدیمی، ذرات معلق تولید می‌کند این در حالیست که می‌توان با تبدیل موتور کاربراتوری به انژکتوری، تعداد ذرات معلق را تا ۹۰ درصد کاهش داد.

گفتنی است اگر متولیان صنعت کشور دغدغه اشتغال و بیکاری کارگران را دارند می‌توانند به جای شماره‌گذاری موتورسیکلت‌های کاربراتوری، از طریق تبدیل همین موتورها با موتور انژکتوری ضمن حفظ اشتغال، از ورود موتورهای آلاینده و منسوخ به چرخه حمل و نقلی کشور خودداری کنند. 

لازم به ذکر است که در تبدیل موتورسیکلت کاربراتوری به انژکتوری، کاربراتور برداشته می‌شود و به جای آن ۱۴ سنسور و عملگر از جمله حسگر دمای موتور، حسگر اکسیژن، دریچه گاز، کاتالیست و .... روی موتور نصب می‌شود. همه اینها کنترل دقیقی روی مقدار و زمان پاشش سوخت، کنترل جرقه و هوا ایجاد می‌کند و باعث می‌شود آلودگی تا حد قابل توجهی (حدود ۹۰ درصد) کاهش یابد. ضمن اینکه سبب کاهش ۱۵ تا ۲۰ درصدی مصرف سوخت می‌شود. 

به گزارش ایسنا، اخیرا هم شهرداری تهران طرح تبدیل موتور کاربراتوری به انژکتوری را به طور پایلوت اجرا کرده است که به گفته محسن سیدآقایی - معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران - این طرح موفقیت آمیز بوده است. 

درباره این موضوع بیشتر بخوانید:

آلودگی هوا مانع جذب ویتامین D و هشدار وزارت بهداشت درباره ازن

آلاینده ازون و منابع تولید آن چیست؟

آیا برای اجتناب از فجایع اقلیمی آماده ایم 

دولت چگونه می تواند آسیب های اقلیمی را کاهش دهد؟

منابع آلودگی هوا در ایران چیست؟

آلودگی هوا موجب مرگ سالانه سه میلیون نفر

مشکل ازن به دلیل کیفیت سوخت

https://zistonline.com/vdcewx8v.jh8zzi9bbj.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما