تاریخ انتشار :دوشنبه ۱۴ مرداد ۱۳۹۸ ساعت ۱۴:۵۰
کد مطلب : 81352
یک فعال محیط زیست گفت: در حادثه سقوط هواپیما در دنا با وجود بسیج همه نیروها، تفحص چند روز طول کشید، چگونه چند محیط بان باید با شنیدن صدای گلوله‌ای در این منطقه، متخلف را پیدا کنند؟
ضرورت تجهیز و ارتقای نیروهای حفاظتی در کوه دنا
به گزارش زیست آنلاین، یک فعال محیط زیست براهمیت تجهیز بیشتر منطقه حفاظت شده دنا به امکانات حفاظتی تاکید کرد و گفت:  کوه دنا به عنوان پرچم تنوع زیستی ایران نیازمند تجهیزاتی است که بتوان در تشخیص محل حادثه و تخلف، در کنترل حیات وحش و در کمک رسانی های احتمالی در ارتفاعات از آن کمک گرفت.

سیروس زارع افزود: روز پنج شنبه که  راهی مرکز بازدید کنندگان در منطقه دنا شدیم که صدای شلیک چند گلوله شنیده شد و محیط بانان به تکاپو افتادند و با بخش های مختلف اداره کل محیط زیست جهت اعزام نیرو هماهنگی‌های لازم را انجام دادند و راهی شدند. تا اینجا که نیاز به عکس العمل سریع محیط بانان بود انجام شد و راهی شدند، اما راهی کدام نقطه؟ در مسیر ارتفاعات صعب العبور دنا، جایی که وقتی هواپیمای مسافربری کشورمان به آن بر خورد کرد و جمعی از هموطنان عزیزمان را در آن از دست دادیم، تفحص با حضور گروه های مختلف از نهادهای دولتی و مردمی با انواع امکانات روزها به درازا انجامید.  

وی ادامه داد: دنا منطقه‌ای است که محیط بانانش در مواجهه با متخلفان شکارچی بارها آسیب دیده اند و تا پای  چوبه دار هم رفته‌اند،  آقایان اسعد تقی زاده و خالدی در قلب دنا در مواجهه با تخلف قطعی، محکوم به مجازات اعدام شدند، دنایی که مهمترین منبع تولید آب چندین استان کشور است. دنایی با قابلیتهای بی‌نظیر که درک همه ارزشهای آن از عهده دانش امروزی هم خارج است.

این فعال محیط زیست تصریح کرد: این سرمایه ملی در حالی مورد هجمه های زیاد قرار می‌گیرد که امکان رفع یا کاهش تخلف و آسیب در آن با تلاش مجموعه محیط زیست استان کهکیلویه و بویراحمد موفقیت چندانی نخواهد داشت، چرا که ارتفاع بیش از چهار کیلومتری آن با قلل فراوان و طول تقریبی هفتاد کیلومتری دنا را با حدود سی و هفت محیط بان بدون تجهیزات نه تنها نمی‌توان حفظ کرد بلکه همین تعداد را هم به خاطر تحمیل فشار زیاد در گشت زنی های شبانه روزی،  خسته و کم رمق خواهیم کرد.

زارع با طرح این پرسش که اساسا آیا حفظ محیط زیست اهمیت و اولویتی دارد یا نه گفت: اگر واقعا محیط زیست اولویتی دارد لازم است به نیازهای حفاظتی و آموزشی آن توجه کرد. وقتی فاصله شکارچی و محیط بان دره های عمیق و ارتفاعات صعب العبور است،  چقدر می‌توان به موفقیت محیط بانان در رفع تعارض ها امیدوار بود؟ کاش به جای تصویب این همه مصوبه‌های مخرب طبیعت و انفال گاهی به تصویب نیازمندی های طبیعت و مدافعان آن هم پرداخته می‌شد.

به گزارش مهر، وی تصریح کرد: الان پرچم تنوع زیستی ایران، کوه دنا، نیازمند تجهیزاتی است که بتوان در تشخیص محل حادثه و تخلف، در کنترل حیات وحش، و در کمک رسانی های احتمالی در ارتفاعات به کار گرفت. تامین  نیازهای تکنولوژیکی و به روز در حوزه محیط زیست خصوصا در مناطقی همچون دنا، نه تنها در آینده از کشته و شهید شدن نیروی انسانی محیط زیست پیشگیری خواهد کرد بلکه به افزایش  و سلامت تنوع زیستی و پویایی منطقه حفاظت شده و پارک ملی دنا هم کمک ارزشمندی خواهد کرد. 

https://zistonline.com/vdcirpav.t1azw2bcct.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما