تاریخ انتشار :يکشنبه ۲۰ مرداد ۱۳۹۸ ساعت ۱۸:۱۷
کد مطلب : 81379
تولید سوخت زیستی با استفاده از پسماندهای بخش کشاورزی، روش جدیدی است که می‌تواند جایگزین مناسب‌تری برای بنزین فعلی شود و در برخی نقاط کشور از جمله کهگیلویه و بویراحمد برای تولید آن طرح‌هایی در حال اجراست.
بنزین با طعم گیاهان
به گزارش زیست آنلاین، از میان الکل ها اتانول تنها الکلی است که نامش برای همه آشنا است اما تنها کاربردی این آشنایی استفاده از آن به عنوان ضدعفونی کننده و بخش بهداشت و درمان است، غافل از آن آنکه استفاده از آن به عنوان مکمل، بهبود دهنده و جایگزین سوخت های فسیلی نقش مهمی در حفظ محیط زیست و دستیابی به توسعه پایدار خواهد داشت.

دستاوردهای ناگوار استفاده از سوخت های فسیلی که آلودگی های زیست محیطی و گرم شدن کره زمین را برای ساکنان این سیاره خاکی به ارمغان آورد، بشر را به این فکر انداخت که برای رفع این مشکل چاره‌ای بیندیشد.

تردیدی نیست که رسیدن به توسعه پایدار ممکن نخواهد بود مگر اینکه از روش ها و اصولی استفاده شود که حافظ محیط زیست باشد و در این میان تولید اتانول زیستی کمک شایان توجهی به نسل بشر خواهد کرد.

اتانول زیستی ‌بر خلاف نفت، انرژی تجدیدپذیر محسوب می شود که بخش عمده آن از مواد خام کشاورزی بدست می‌آید.

اتانول چیست؟ اتانول یا همان اتیلن الکل، ترکیبی ۲ کربنه است که بطور عمده از مواد اولیه زیستی با منشا قند، سلولز و نشاسته تولید می شود.

مواد قندی و نشاسته ای که می توان از آنها برای تولید اتانول استفاده کرد شامل چغندر قند، نیشکر، خرما و سایر میوه های شیرین، ذرت، گندم، سیب زمینی و برنج و سایر غلات است.

ضایعات غلات، چوب و کاغذ مواد سلولزی هستند که برای تولید اتانول زیستی قابل استفاده هستند.

تولید بیواتانول از منابع زیستی بیشتر با روش بیوشیمیایی انجام می شود که عملیات ساخت آن از مراحل تخمیر الکلی شربت قند، تقطیر جز به جز و  در نهایت آبگیری از بیواتانول تقطیر شده تشکیل شده است.

اتانول زیستی در سه بخش سوخت، بهداشت و درمان و صنعت کارایی دارد که استفاده از آن به عنوان جایگزینی برای سوخت های فسیلی می تواند کمک زیادی به حفظ محیط زیست کند.

 باشت یکی از شهرستان های استان کهگیلویه و بویراحمد است که کارخانه بیواتانول در زمینی به مساحت ۱۵ هکتار در شهرک صنعتی آن در حال ساخت است. اما چه زمینه ای برای ساخت این کارخانه در باشت وجود دارد و پروژه در چه وضعیتی است؟

مواد اولیه بیواتانول در باشت حدود  ۶۰ هزار هکتار زمین کشاورزی در شهرستان های گچساران و باشت از استان کهگیلویه و بویراحمد وجود دارد که سالانه بیش از ۲۰۰ هزار تن محصول زراعی، باغی و دامی در این شهرستان ها تولید و روانه بازارهای مصرف می شود.

سالانه ۱۰۰ هزار تن انواع محصولات کشاورزی در باشت تولید و روانه بازار می‌شود.

پیش بینی شده که امسال ۷۵۰ هکتار از زمین های کشاورزی شهرستان باشت به کشت محصول ذرت اختصاص یافته یابد که بخش عمده ای از عملیات کاشت آن تاکنون انجام شده است.

۸۶ هزار و ۸۰۰ تن انواع محصولات کشاورزی در سال زراعی گذشته در شهرستان گچساران تولید و روانه بازار مصرف شد.

کهگیلویه و بویراحمد حدود ۲۷۰ هزار هکتار زمین کشاورزی دارد و تعداد بهره برداران بخش کشاورزی این استان نیز حدود ۵۰ هزار نفر است. 

سالانه حدود ۹۱۰ هزار تن انواع محصولات کشاورزی در کهگیلویه و بویراحمد تولید می‌ شود. 

بدون شک وجود این حجم بالا از تولیدات کشاورزی استان ضایعاتی هم دارد که یا در طبیعت رها می شوند و یا برای کشت بعدی سوزانده خواهند شد.

احداث کارخانه تولید بیواتانول می تواند با جلوگیری از هدررفت این سرمایه نقش مهمی در توسعه شهرستان های جنوبی و نیز دیگر بخش های استان ایجاد کند.

ساخت کارخانه بیواتانول باشت در چه وضعیتی است؟ مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به اینکه با حمایت های دولت ساخت کارخانه بیواتانول باشت شتاب می گیرد، گفت: این کارخانه برای تولید بنزین گیاهی طراحی شده است.

هاشم موسوی در حاشیه بازدید از این طرح اظهار داشت: این کارخانه که چهار ماه پیش کلنگ زنی شد هم اکنون در مرحله تسطیح زمین است و پیشرفت فیزیکی آن تا پایان سال جاری به ۳۵درصد می رسد .

وی بیان کرد: کارخانه بیواتانول این شهرستان در زمینی به مساحت ۱۵ هکتار در شهرک صنعتی خان احمد احداث می شود.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: این طرح با سرمایه گذاری پنج هزار و ۶۰۰ میلیارد ریال اجرا می شود.

موسوی ابراز داشت: تکمیل این طرح باعث تولید روزانه ۲۰۰ تن کنجاله تخمیری و ۲۰۰ هزار لیتر سوخت در روز خواهد شد.

وی تعداد اشتغال مستقیم پیش بینی شده در این طرح را ۳۰۰ مورد اعلام کرد.

رئیس هیات عامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) نیز گفت: برای شتاب بخشی به این طرح حمایت های لازم صورت خواهد گرفت.

محمدباقر عالی افزود: مطالعات مهندسی این طرح در چهار ماه گذشته به طور کامل انجام شده است.

وی بیان کرد: محصول این کارخانه بنزین گیاهی است که باعث ارزش افزوده برای تولیدات کشاورزی در شهرستان های گچساران و باشت خواهد شد.

عالی، اشتغال این طرح در زمان فعالیت کارخانه را ۱۵۰ تا ۲۰۰ فرصت شغلی ذکر کرد.

نماینده مردم شهرستان های گچساران و باشت در مجلس شورای اسلامی نیز با اشاره به ظرفیت های شهرستان باشت در حوزه کشاورزی به ویژه محصول ذرت گفت: این طرح افزون بر ایجاد فرصت های شغلی رونق تولید را به دنبال دارد.

غلامرضا تاجگردون افزود: شهرک صنعتی خان احمد در باشت به دلیل نزدیکی به جاده گچساران به شیراز و بنادر جنوبی محل خوبی برای سرمایه گذاری و رونق تولید است.

وی گفت: وجود زیرساخت های اولیه مورد نیاز سرمایه گذاری از مزایای شهرک صنعتی خان احمد است.

به گزارش ایرنا، وی اظهار داشت: با وجود تلاش های انجام شده در توسعه زیرساخت های سرمایه گذاری به ویژه در شهرک های صنعتی استان کهگیلویه و بویراحمد به دلیل فقر سرمایه گذار بومی نیازمند حمایت دولت برای کارآفرینی و اشتغال است.

شهرستان باشت با حدود ۲۲ هزار نفر جمعیت در ۱۱۰ کیلومتری جنوب یاسوج مرکز کهگیلویه و بویراحمد قرار دارد.

https://zistonline.com/vdchwxn6.23nzqdftt2.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما