تاریخ انتشار :سه شنبه ۲۲ مرداد ۱۳۹۸ ساعت ۰۹:۲۷
کد مطلب : 81382
فرمانده یگان حفاظت محیط زیست گفت: تعداد ۵۰۰ دستگاه دوربین قابل نصب بر روی لباس محیط‌بانان خریداری شده است که هفته آینده تمام آن‌ها به ادارات کل استان‌ها تخویل داده می‌شود.
دوربین‌های لباس محیط‌بانان هفته آینده تحویل می‌شود
به گزارش زیست آنلاین، سرهنگ جمشید محبت‌خانی گفت: چون این دوربین‌ها بر اساس تعداد محیط‌بانان و شرایط منطقه حفاظت‌شده تقسیم خواهند شد، از این رو در حال تهیه طرح تقسیم آن‌ها در استان‌ها هستیم که به زودی پایان خواهد یافت و به نظر می‌رسد هفته آینده آماده تحویل به استان‌ها باشد.

وی اظهار داشت: با توجه به اهمیت موضوع و مساله حفاظت از جان محیط‌بانان، هدفگذاری ما تا پایان امسال تهیه دو هزار دوربین و نصب آن بر روی لباس محیط‌بانان است تا از حد امکان از صدمات مصون بمانند.

محبت‌خانی درباره مزایای این دوربین‌ها توضیح داد: یکی از مشکلاتی که محیط‌بانان حین گشت‌زنی در مناطق دارند، تنها بودن آنهاست، در مقابل معمولا متخلفان دو یا سه نفر هستند که در این شرایط وقتی درگیری رخ می‌دهد و یا حادثه‌ای پیش می‌آید، محیط‌بانان سند کافی برای اثبات حرف‌های خود ندارند و چون تنها هستند پس شاهدی هم ندارند، از این رو در بیشتر وقت‌ها حقشان ضایع می‌شود چون مدرک کافی برای تهیه سند و درج در پرونده خود ندارند تا به قاضی ارائه دهند که بر اساس آن تصمیم‌گیری شود.

وی ادامه داد: با نصب این دوربین‌ها بر روی لباس محیط‌بانان، تمام وقایع لحظه به لحظه ثبت می‌شود که در صورت بروز حادثه یا درگیری می‌توان آن‌ را در قالب فیلم به قاضی و دادگاه ارائه داد تا حقی از فردی نیز ضایع نشود.

 فرمانده یگان حفاظت محیط زیست اظهار داشت: البته داشتن چنین تجهیزاتی خود به خود حالت پیشگیرانه دارد زیرا متخلفان می‌فهمند که محیط‌بانان به این دستگاه ها مجهز هستند و تمام صحنه‌ها لحظه به لحظه ثبت و ضبط می‌شود، از این رو از اعمال مجرمانه خود دست می‌کشند.

محبت‌خانی گفت: این دوربین‌ها امکان استفاده از اشعه مادون قرمز را دارند و در مکان‌های تاریک که چشم انسان قادر به دیدن نیست، می‌توانند همه وقایع را ثبت و ضبط کنند. همچنین حالت ردیاب دارند یعنی اگر محیط‌بانی گم شد یا حادثه‌ای برایش رخ داد، می‌توان با استفاده از این دوربین‌ها مکان محیط‌بان را ردیابی کرد، علاوه بر این‌ها می‌توانیم کنترل مدیریتی نیز بر عملکرد محیط‌بان داشته باشیم، اینکه کجاها رفته‌اند و در چه مناطقی گشت‌زنی کرده‌اند.

وی اظهار داشت: این دوربین‌ها بر روی شانه محیط‌بانان نصب می‌شود و در شیفت بعدی به لباس محیط‌بان شیفت نصب می‌شود. 

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست با تاکید بر اینکه حفظ جان محیط‌بانان برای سازمان محیط زیست در اولویت قرار دارد، افزود: حفظ جان محیط‌بان برای ما در سازمان محیط زیست فوق‌العاده ارزش دارد، در واقع در نیروی انتظامی برابر دستور مقام معظم رهبری به عنوان فرمانده کل قوا، جان کارکنان باید در اولویت باشد و از آنجا که فرامین ایشان در نیروهای مسلح لازم‌الاجرا است؛ از این رو ما در سازمان محیط زیست نیز برای حفظ جان محیط‌بانان برنامه‌ریزی کرده‌ایم تا صدمه نبینند؛ بر این اساس سال گذشته به تعداد محیط‌بانان جلیقه، بازو بند و پابند تهیه کردیم و در اختیار آن‌ها قرار دادیم.

به گزارش ایرنا، وی درباره اینکه برخی محیط بانان گله‌مند هستند که این تجهیزات دست و پا گیر است، گفت: شاید محیط‌بانان می‌گویند که این وسایل محدودیت ایجاد می‌کند ولی اینطور نیست، آن‌ها نباید به طور مداوم این تجهیزات را بر تن داشته باشند، بلکه فقط زمان انجام ماموریت یا موقعیت‌های خطرناک احتمالی از آن استفاده کنند تا در زمان حادثه کمترین آسیب متوجه آنها شود.

https://zistonline.com/vdcb5fbw.rhb8wpiuur.html
مطالب مرتبط
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما