تاریخ انتشار :دوشنبه ۲۸ مرداد ۱۳۹۸ ساعت ۰۸:۵۳
کد مطلب : 81416
سفرهای جاده‌ای یکی از محبوب‌ترین روش‌های ما برای جست‌وجو و کشف مکان‌های جدید است، اما این سفرها تاثیر بسزایی بر محیط‌زیست دارند.
ردپای کربن سالانه خودروی خود را پیدا کنید
به گزارش زیست آنلاین، «سفر سبز» معادل است با دوست‌دار طبیعت یا از نظر زیست‌محیطی؛ آگاهانه سفر کردن. سفر سبز اشاره‌ای است به  اکوتوریسم و فعالیت‌های گردشگری که بدون نابودی محیط‌زیست و سلامت اجتماعی و اقتصادی مردم محلی صورت می‌گیرد.

این سفرها با سفرهای معمولی عموم تفاوت دارد و با تصمیمات هوشمندانه‌تری در راستای کاهش اثرات منفی که ضمن سفر از خود به جای می‌گذاریم، مرتبط است.

ما در انتشار کربن از هواپیمایی که در آن سفر می‌کنیم، مصرف مواد شیمیایی در هتلی که در آن به سر می‌بریم یا بسته‌بندی پلاستیکی سوغاتی که می‌خریم، نقشی نداریم، اما می‌توانیم سیستم حمل و نقل، هتل، تور و روش‌هایی را برای خرید انتخاب کنیم که کمتر محیط ‌زیست را تخریب کنند و برای مردم محلی سودمند باشند.

بنا بر جدیدترین گزارش TripAdvisor، دوسوم از کل سفرها در جهان به سمت زیست‌محیطی‌تر شدن پیش می‌روند. در ذیل فهرستی آورده شده است از چند کار کوچک برای این که سفر «سبزتر» و پایدارتری داشته باشیم:

امروز مردم بیش از هر زمان دیگر خودرو می‌رانند و این، بدون شک بر ردپای کربنی که از خود به جا می‌گذاریم، موثر است. خودروها به طور میانگین 28 درصد از انتشار دی‌اکسید کربن در هر ماه را به خود اختصاص می‌دهند. برای این که ردپای کربن سالانه خودروی خود را پیدا کنید می توانید به سایت carbon footprint calculator مراجعه کنید.

اگر جای کافی دارید چرا گروهی سفر نکنید و تعداد خودروها را کاهش ندهید؟ اگر با خانواده یا دوستان سفر می‌کنید، شاید بهتر باشد سفرهای جاده‌ای را انتخاب کنید، اما اگر تنها هستید، سبزترین گزینه، پرواز با هواپیماست. اتوبوس، ترن یا کشتی نیز در مقایسه با هواپیما ردپای زیست‌محیطی کمتری از خود به جای می‌گذارند.

یک فیلتر هوای کثیف، کارایی سوخت خودرو را 20 درصد کاهش می‌دهد. تنظیم نبودن باد لاستیک‌ها علاوه بر این که خطرناک است، میزان مصرف سوخت را در هر مایل افزایش می‌دهد. پس قبل از بستن چمدان‌ها، خودرو خود را تنظیم کنید. اگر خودرو را کرایه می‌کنید سراغ خودروهای کم‌مصرف بروید. یک خودرو هیبریدی انتشار مواد آلاینده را بیش از 51 درصد کاهش می‌دهد.

بار اضافه، کارایی مصرف سوخت خودرو را کاهش می‌دهد. باربندها کارایی مصرف سوخت را 25 درصد کمتر می‌کنند. قفسه یا جایگاه دوچرخه را نیز روی سقف ماشین نگذارید. این وسایل حتی اگر خالی هم باشند به دلیل اختلال در وضعیت ایرودینامیک خودرو، از کارایی آن می‌کاهند.

تا جای ممکن از اتومبیل خود در حال کروز کنترل استفاده کنید. با ثابت نگه داشتن سرعت تردد در بزرگراه‌ها، کارایی مصرف سوخت افزایش می‌یابد.

در هر ساعت پرسه‌زدن‌های بی‌هدف، یک چهارم تا نیم گالن بنزین ‌می‌سوزانید. هر گالن بنزین 20 پوند گاز گلخانه‌ای تولید می‌کند. به این ترتیب برای این که اثر یک سفر 261 مایلی را خنثی کنید باید سه اصله درخت  10 ساله بکارید. یک راه برای کاهش کیلومترهای سفر، برنامه‌ریزی درست است.

مسیرتان را برنامه‌ریزی کنید. می‌توانید از اپلیکیشن‌های نقشه‌ای زیادی برای این کار استفاده کنید. این کار ساده، از ردپای کربن و از استرس شما در سفر می‌کاهد. در نواحی شلوغ پیاده یا با وسایل حمل و نقل عمومی سفر کنید.

LEED گواهینامه‌ای است که از سوی انجمن ساختمان‌های سبز آمریکا به هتل‌ها داده می‌شود و کمک می‌کند هتلی را انتخاب کنید که از نظر توسعه پایدار، حفظ آب، کارایی و بهره‌وری انرژی، انتخاب مواد اولیه، کیفیت محیط ‌زیست داخلی و نوآوری در طراحی نمره بالاتری دارد. در سایر کشورها گواهینامه‌های مشابهی وجود دارد مثلا EarthCheck در استرالیا، Green Globe, Rainforest Alliance  در آمریکای لاتین و کشورهای کارائیب و Green Tourism Business Scheme در بریتانیا.

از دست‌اندرکاران اداره هتل بپرسید برنامه بازیافت دارند یا نه؛ اگر نداشتند در قسمت پیشنهادات، آنها را ترغیب به این کار کنید. در باره استفاده از انرژی خورشیدی، توربین‌های بادی، برداشت آب باران، نورپردازی کم‌مصرف و ... هم همین کار را انجام دهید.

حوله‌تان را آویزان کنید تا خشک شود. این یک علامت جهانی است که به خدمتکاران هتل می‌گوید تمایلی ندارید حوله‌تان شسته شود. در خانه حوله را هر روز نمی‌شویید چرا باید در سفر این کار را بکنید؟

گاهی فکر می‌کنیم باقی‌مانده میوه و غذا قابل تجزیه و برای خاک خوب است. می‌توانید آن‌ها را زیر تخته سنگ‌ها یا زیر خاک بگذارید تا به آرامی تجزیه شوند، اما روی زمین رهایشان نکنید.

تجزیه این زباله‌های آلی گاهی بیش از آنچه فکر می‌کنید زمان می‌برد. این زباله‌ها حیوانات را جذب می‌کنند؛ ممکن است حیوانات چیزهای غیرقابل هضم بخورند یا به سمت جاده جذب شوند و با خودروهای عبوری تصادف کنند. در آخر، کسی که بعد از شما به این محل می‌آید، مجبور است پا جای زباله‌های آلی شما بگذارد.

تخمین زده می‌شود تا سال 2021 مصرف بطری‌های پلاستیکی به نیم تریلیون بطری در سال برسد. آب خریدن عادتی است که می‌توان به راحتی از آن صرف ‌نظر کرد. بیشتر این بطری‌ها حاوی همان آب معمولی‌اند که از شیر سرازیر می شود. بریتانیایی‌ها از اپلیکیشن  Refill.org.uk استفاده می‌کنند تا ایستگاه‌های بین ‌راهی برای پر کردن رایگان این بطری‌ها را پیدا کنند.

ازجعبه‌های چند بار مصرف برای بسته‌بندی غذاهای سالمی که برای سفرتان تدارک دیده‌اید و از ظرف‌های معمولی استفاده کنید. هر چه در مسیر بخرید، در نهایت سر از لندفیل در می‌آورد و سهمی در گرمایش زمین دارد.  

هر بار که از وسایل الکترونیکی استفاده می‌کنید، انرژی مصرف می‌کنید که در افزایش ردپای کربن شما نقش دارد. پس برای کاهش این تاثیر، تا جای ممکن این وسایل را خاموش کنید و قبل از ترک خانه وسایل برقی غیرضروری را از پریز بکشید.

به جای توییت کردن تجربیات سفرتان، چند بازی برای داخل خودرو بردارید، شهرها را با پای پیاده طی کنید و با سایرین حرف بزنید. بعد از بازگشت از سفر همیشه وقت دارید این تجربه‌ها را با سایرین به اشتراک بگذارید.

آماده‌سازی غذا در خانه، مصرف باقی‌مانده غذاها و برنامه‌ریزی هوشمندانه در مورد مواد غذایی که می‌توانید در سفر با خود ببرید، باعث کاهش پلاستیک و پسماندهای غذایی می‌شود.

مصرف نکردن مواد پلاستیکی در سوپرمارکت‌ها در طول سفر ساده‌تر از چیزی است که فکر می‌کنید. کیسه‌هایی بخرید که دورریختنی نباشند (یا اگر خلاقیت کافی دارید، خودتان یکی درست کنید). مواد غذایی بسته‌بندی‌نشده بخرید.

به قو ل معروف وقتی در رم هستی، مثل رمی‌ها رفتار کن! به هر حال سفرهای جاده‌ای همگی با تجربه شیوه‌های متفاوت زندگی سر و کار دارند.

از محلی‌ها خرید کنید. با خوردن غذاهای محلی و خرید از محل‌های نزدیک، ردپای کربن خود را کاهش دهید. به جای محصولات وارداتی، محصولات ساخته دست مردم محلی را بخرید. محصولاتی که وارد می‌شوند مسیر طولانی‌تری را پیموده‌اند و ردپای کربن بیشتری دارند. با این کار جوامع محلی نیز از نظر اقتصادی از سفر شما بهره‌مند می‌شوند.

چیزهایی را که با اجزا بدن حیوانات یا گیاهان در معرض خطر انقراض یا مصنوعات باستانی ساخته شده‌اند خریداری نکنید. تا جای ممکن دنبال هنرمندان بومی باشید. وقتی به طور مستقیم از یک هنرمند خرید می‌کنید، فرهنگ بومی را هم حفظ می‌کنید.

از افرادی که از حیوانات بهره‌کشی می‌کنند، عکس نخرید. قبل از سفر در مورد فرهنگ مقصد جست‌وجو کنید تا رفتار و گفتار مناسبی داشته باشید. قبل از عکاسی از افراد،  اجازه بگیرید.

به گزارش ایسنا، یک مشارکت‌کننده باشید نه فقط یک بازدیدکننده. خود را در فرهنگ محلی غرق کنید. نیمی از لذت سفر پیدا کردن فرصتی است که به شما امکان می‌دهد از محدوده آسایش و روزمرگی خارج شوید و غذاهای متفاوت را بچشید، به موسیقی متفاوتی گوش دهید و فرهنگ‌های متفاوتی را جست‌وجو کنید. پس از آن دسته از آدم‌ها نباشید که به هند می‌روند و همبرگر سفارش می‌دهند! 

https://zistonline.com/vdcjmxeo.uqevvzsffu.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما