تاریخ انتشار :دوشنبه ۲۸ مرداد ۱۳۹۸ ساعت ۱۳:۰۲
کد مطلب : 81419
بر اساس مطالعات محققان، صدف‌ها مانند یک اَبَر فیلتر در دنیای زیر آب هستند که هریک از آن‌ها روزانه ۲۵ لیتر آب را پالایش می‌کنند.
اَبَرفیلترهایی که آب‌ها را پاکسازی می‌کنند
به گزارش زیست آنلاین و به نقل از پایگاه خبری ساینس دیلی، صدف‌ها جاروبرقی بستر دریا هستند و از فیتوپلانکتون‌ها به همراه میکروپلاستیک، آفت‌کش‌ها و سایر آلاینده‌ها تغذیه می‌کنند. بنابراین، معیار بسیار مناسبی برای سنجش میزان آلودگی دریا محسوب می‌شوند. این موجودات یک اَبَر فیلتر در دنیای زیر آب هستند که هریک از آن‌ها روزانه ۲۵ لیتر آب را فیلتر می‌کند.
هنگامی‌که صدف‌ها آب را از درون آبشش خود عبور می‌دهند تا تنفس کرده و مواد غذایی آن را جذب کنند، تقریبا هرچیزی را که درون آب وجود دارد، جذب می‌کنند. به همین علت در خصوص صدف‌هایی که به مصرف غذایی انسان می‌رسند، قوانین سخت‌گیرانه‌ای وجود دارد.
مانند پرندگانی که در معادن وظیفه تشخیص وجود گاز را دارند، از سال‌ها قبل صدف‌ها نیز کارکردی مانند یک نشانگر زیستی برای سنجش میزان سلامت آب دریاها، دریاچه‌ها، رودخانه‌ها و زیستگاه‌های خود داشته‌اند.
در یک تحقیق، گروهی از متخصصان فرانسوی با استفاده از صدف‌ها اقدام به بررسی میزان سلامت آب رودخانه‌های البا، سی و تیمز کردند. برای این منظور صدف‌ها را درون تله‌های ماهیگیری قرار داده و به مدت یک ماه در عمق رودخانه‌ها رها کردند. سپس این صدف‌ها را جمع‌آوری کرده و تغییرات ایجاد شده در ترکیبات شیمیایی بافت بدن آن‌ها را تجزیه و تحلیل کردند.
بر اساس تحقیقاتی که در دانشگاه استنفورد انجام گرفته است، صدف‌ها قادرند باکتری‌هایی مانند E.coli را نیز از آب‌های آلوده جذب کرده و آن‌ها را به شکل مدفوع یا مخاط دفع کنند. این فرایند باکتری‌ها را غیرفعال می‌کند و موجب بهبود وضعیت سلامت آب‌ها می‌شود.
صدف‌هایی که در آب‌های تحت تاثیر پدیده اوتریفیکاسیون قرار دارند، با خوردن جلبک‌ها مواد مغذی را از آب بازیافت می‌کنند و یکی از راهکارهای مقابله با این پدیده محسوب می‌شوند. در این پدیده معمولا به دلیل ریختن زباله در آب‌ها مواد غذایی بیش از حد وارد آب شده و جلبک‌ها به سرعت رشد می‌کنند. در نتیجه اکسیژن محلول در آب به سرعت کاهش می‌یابد و زیست‌بوم دچار اختلال می‌گردد.
به گزارش ایرنا، بر اساس تحقیقاتی که در سال ۲۰۱۸ میلادی با استفاده از نمونه‌گیری در خط ساحلی و فروشگاه‌های انگلیس انجام گرفت و نتایج آن در نشریه Environmental Pollution منتشر شد، در هر ۱۰۰ گرم صدف حدود ۷۰ قطعه پلاستیک وجود دارد. محققان امیدوارند روزی با استفاده از صدف‌ها بتوانند تمام آب‌های جهان را از وجود میکروپلاستیک پاکسازی کنند.

 
 
 

https://zistonline.com/vdcco0q4.2bqss8laa2.html
مطالب مرتبط
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما