تاریخ انتشار :شنبه ۱۶ شهريور ۱۳۹۸ ساعت ۱۲:۳۱
کد مطلب : 81503
مدیرکل محیط زیست گلستان گفت: با شلیک دو شکارچی غیرمجاز در پارک ملی گلستان اسب سازمان محیط زیست تلف شد اما خوشبختانه محیط بانان جان سالم به در بردند.
شلیک شکارچیان به محیط بانان پارک ملی گلستان
به گزارش زیست آنلاین، ناصر جعفری رییسی روز شنبه گفت: این حادثه شامگاه دیشب در منطقه "توپ تقر" محدوده لهندر پارک ملی گلستان رخ داد.

وی بیان کرد: محیط‌ بانان با مشاهده دو شکارچی که با ورود غیرقانونی به پارک ملی گلستان قصد شکار غیرمجاز داشتند، دستور ایست و توقف صادر کردند که شکارچیان با اقدام به تیراندازی مستقیم به سمت محیط‌ بانان، موجب کشته شدن یکی از اسب های سازمانی محیط بانان شدند. 

مسوول روابط عمومی اداره‌کل محیط زیست گلستان افزود: محیط‌ بانان با وجود خطر تیراندازی مستقیم مجدد از طرف شکارچیان غیرمجاز، به تعقیب آنان پرداخته و پس از ۵ سال تلاش، موفق به دستگیری آنان شدند.

مهرماه سال گذشته تاج محمد باشقره محیط بان اهل گنبد در منطقه سولگرد پارک ملی گلستان به ضرب گلوله شکارچیان غیرمجاز جان باخت.

ضعف در قوانین مربوط به بکارگیری سلاح سازمانی، کمبود نیروی انسانی و گستردگی زیستگاه های تحت مدیریت در استان گلستان سبب شده تا عده ای از شکارچیان سودجو از این چالش ها سوء استفاده کرده و به جدال ناجوانمردانه با طبیعت بروند. 

بسیاری از این شکارچیان حیات وحش با استفاده از تاریکی شب برای کشتن حیوانات و پرندگان ارزشمند زیستگاه های استان وارد میدان شده و بدون واهمه با محیط بانان درگیر و تاکنون تعدادی از ماموران نیز در این درگیری ها به شهادت رسیده یا مجروح شده اند که از آن جمله شهید باشقره است. 

پارک ملی گلستان قدیمی ترین پارک ملی ثبت شده در ایران و پناهگاهی کم نظیر برای حیات وحش است که ۱۳۵۰ گونه گیاهی و ۳۰۲ گونه جانوری از جمله نیمی از گونه‌های پستانداران ایران را در حدود ۹۰۰ کیلومتر مربع گستره خود جای داده و به همین دلیل به عنوان ذخیره گاه زیست کره در میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است.

پارک ملی گلستان از بهترین زیستگاه‌های پستانداران بزرگی چون پلنگ، خرس قهوه‌ای، گرگ، وشق، مرال، شوکا، گوسفند وحشی و بز وحشی، آهوی ایرانی و گراز است و به ویژه به خاطر جمعیت فراوان قوچ و میش اوریال معروف است.

به گزارش ایرنا، گلستان در سال ۱۳۵۴ نخستین پارک ملی ایران شد که در فهرست میراث جهانی یونسکو به عنوان یکی از ۵۰ ذخیره گاه زیست محیطی کره زمین به ثبت رسیده است.

بیشتر گستره پارک در استان گلستان، حدود ۳۴ درصد آن در استان خراسان شمالی و بخش ناچیزی نیز در استان سمنان قرار دارد.

https://zistonline.com/vdcgwn97.ak9qz4prra.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما