تاریخ انتشار :شنبه ۱۶ شهريور ۱۳۹۸ ساعت ۱۳:۴۱
کد مطلب : 81505
نگرانی‌ های جهانی درباره آتش‌ سوزی‌ های شدید در بزرگترین جنگل‌ های حاره‌ ای زمین باعث شد هفت کشور آمریکای جنوبی برای محافظت از این حوضه آبریز موافقت کنند.
معاهده حفاظت از جنگل های آمازون امضا شد
به گزارش زیست آنلاین، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، در بحبوحه نگرانی فزاینده جامعه جهانی در مورد نابودی بزرگترین جنگل بارانی جهان، این هفت کشور منطقه آمریکای جنوبی روز گذشته در کلمبیا این معاهده را امضا کردند.

ایوان دوکه رئیس جمهوری کلمبیا درمورد این توافق نامه خاطر نشان کرد، براساس این معاهده این هفت کشور( کلمبیا، بولیوی،پرو، سورینام، برزیل، گویان و اکوادور) همکاری هایشان را در راستای مقابله با جنگل زدایی، اکتشاف غیرقانونی معادن، پاکسازی غیرقانونی جنگل ها برای مصارف کشاروزی و مقابله با قاچاق مواد مخدر افزایش می دهند.

مقامات این کشورها  توافق کردند که شبکه ای از اطلاعات برای جلوگیری از بروز فجایای طبیعی ایجاد کنند، نظارت ها بر جنگل زدایی ها از طریق ماهواره افزایش یابد و تحقیقات و آموزش برای حفاظت از آمازون تداوم یابد.

رئیس جمهوری کلمبیا در این راستا تصریح کرد که کشورهای منطقه آمازون خواهان این هستند که بانک های چندملیتی از جمله بانک توسعه میان امریکایی از آنها حمایت کند.

این توافق در حالی امضا شد که برزیل با انتقادهای گسترده بین المللی  در مورد عملکردش برای خاموش کردن آتش سوزی گسترده آمازون روبرو بوده است. ژائیر بولسونارو رئیس جمهوری برزیل در نشست امضای این توافق نامه حضور نداشت اما از طریق ویدئو کنفرانس در جریان این رویداد قرار گرفت.

کارشناسان اعلام کرده اند که وجود جنگل های آمازون برای کره زمین حیاتی است."امانوئل مکرون" رئیس‌جمهوری فرانسه اخیرا اعلام کرد که سران کشورهای عضو گروه ۷ وعده داده‌اند حدود ۲۰ میلیون دلار برای کمک به مقابله با آتش‌سوزی در جنگل های آمازون اختصاص دهند.

تداوم آتش سوزی ها در جنگل های کره زمین از جمله جنگل های آمازون فاجعه ای جدی برای سیاره زمین به حساب می آید. اگر جنگل ها در کره زمین بسوزند، گونه های مختلف گیاهی نیز از بین خواهند رفت. افزون بر اینکه آتش سوزی در آمازون بر روند گرم شدن آب و هوا در کره زمین بواسطه تاثیرات گازهای گلخانه ای تاثیر مثبت می گذارد. فقط در منطقه آمازون حدود ۷۵ میلیارد تن کربن در درخت ها ذخیره است که در صورت آتش سوزی به دی اکسید کربن تبدیل شده و به هوا می رود.

از آنجایی که دی اکسیدکربن تولیدی خودروها و کارخانه ها بر هوا اثر منفی گذاشته و علاوه بر آلودگی آن سبب گرم شدن کره زمین شده، آتش سوزی در آمازون می تواند تاثیرات ناشی از گازهای گلخانه ای را در کره زمین تشدید کند.

دانشمندان نگران هستند این تاثیرات منجر به تسریع روند تغییرات جوی در کره زمین شود.

کارشناسان معتقدند دهه ها زمان می برد تا تنوع زیست محیطی از دست رفته بدنبال آتش سوزی گسترده در آمازون بار دیگر احیا شود حتی برخی کارشناسان برآورد کرده اند چندین قرن طول خواهد کشید برخی از این گونه های گیاهی و جانوری از دست رفته بار دیگر در جنگل های آمازون مشاهده شوند.

وسعت جنگل های آمازون که 20 درصد اکسیژن جهان را تامین می کند در آمریکای جنوبی کشورهایی از جمله برزیل، ونزوئلا، کلمبیا، پاراگوئه، پرو و بولیوی را دربر می گیرد.

به گزارش ایرنا، در حوزه جنگل های باران زا آمازون از ژانویه گذشته تاکنون و بنابر آمار ارائه شده از سوی "موسسه ملی برزیل در امور تحقیقات فضایی"(آی ان پی ای) فقط از ماه ژانویه تا 23 ماه اوت (دی 97 تا اول شهریور 98) 75 هزار و 336 فقره آتش سوزی رخ داده است.

برخی کارشناسان یکی از عوامل مهم آتش سوزی های اخیر در جنگل های آمازون را  فعالیت های انسان اعلام کرده اند.

https://zistonline.com/vdciwwav.t1azu2bcct.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما