تاریخ انتشار :سه شنبه ۲۶ شهريور ۱۳۹۸ ساعت ۱۳:۳۱
کد مطلب : 81546
محققان با ترکیب پروتئین‌ های ابریشم عنکبوت و الیاف سلولزی چوب، موفق به ساخت ماده‌ ای زیست سازگار شده اند که از نظر قدرت و انعطاف‌ پذیری با پلاستیک قابل رقابت است.
ماده ای زیست سازگار جایگزین پلاستیک
به گزارش زیست آنلاین، به نقل از پایگاه خبری ساینس دیلی، آلودگی پلاستیک یکی از معضلات اساسی محیط زیست است که علاوه بر خشکی، اکوسیستم دریایی را نیز بی‌نصیب نگذاشته است. از طرفی پلاستیک به دلیل خواص ویژه‌ ای از قبیل مقاومت، انعطاف پذیری و استحکام، کاربردهای گوناگونی دارد. به همین دلیل محققان همواره به دنبال ساخت مواد زیست سازگار جایگزین با پلاستیک هستند.
محققان مرکز تحقیقات صنعتی VTT در فنلاند به رهبری پژمان محمدی از ترکیب ابریشم و چوب موفق به ساخت ماده‌ای شدند که خواص پلاستیک را دارد و در عین حال دوستدار محیط زیست است.

در ساخت این ماده از پالپ درخت توس (birch) استفاده شده است. از تجزیه پالپ این درخت نانوالیاف سلولزی حاصل می‌شود و سپس در قابل یک داربست مستحکم قرار می‌گیرد. از طرفی داخل این شبکه سلولزی از ابریشم عنکبوت استفاده شده تا انعطاف‌پذیری آن افزایش یابد.
به گزارش ایرنا، برای ساخت این ماده از یک ماده کامپوزیتی زیستی استفاده شده که توسط محققان دانشگاه التو در فنلاند تولید شده است. گرچه ابریشم از عنکبوت و کرم ابریشم تولید می‌شود؛ ولی محققان دانشگاه التو این ابریشم را از باکتری افزوده به دی ان ای مصنوعی تولید کرده‌اند. از آنجایی که محققان با ساختار دی ان ای آشنا هستند، می‌توانند آن را کپی کرده و در ساخت مولکول‌های پروتئین ابریشم استفاده کنند. ابریشم تولید شده به این روش تمام ویژگی های ابریشم عنکبوت را دارد.
ماده حاصل تمام خواص پلاستیک را داراست و به راحتی در طبیعت تجزیه می‌شود.
محققان در تلاشند تا این روش را برای ساخت انواع کامپوزیت، مصالح ساختمانی و اشیای مقاوم به ضربه مورد استفاده قرار دهند.
نتایج این مطالعه در نشریه Science Advances منتشر شده است.

https://zistonline.com/vdcd9k0j.yt0fo6a22y.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما