تاریخ انتشار :چهارشنبه ۲۷ شهريور ۱۳۹۸ ساعت ۱۰:۳۰
کد مطلب : 81551
زیست آنلاین: دانشمندان می گویند، سوراخ ازن بالای قطب جنوب امسال می تواند یکی از کوچکترین اندازه هایی باشد که طی سه دهه گذشته مشاهده شده است.
سوراخ ازن کوچک شده است
به گزارش زیست آنلاین، مشاهدات تقلیل گاز در جو نشان می دهد که در سال 2019، این سوراخ به اندازه ای که بطور معمول افزایش پیدا می کرد، افزایش پیدا نکرده است. هفته گذشته، مساحت قسمت نازک لایه ازن حدود پنج میلیون کیلومتر مربع بود. در حالی که در سال گذشته این مقدار فراتر از 20 میلیون کیلومتر مربع بود

سرویس مانیتورینگ اتمسفر کوپرنیک اتحادیه اروپا (CAMS) اعلام کرد که  این میزان در حال حاضر بسیار کمتر از نیمی از منطقه است که معمولاً در اواسط سپتامبر مشاهده می شود. سوراخ نیز خارج از مرکز و به دور از قطب است.

ازن چیست؟ ازن مولکولی است که از سه اتم اکسیژن تشکیل شده است. این مولکول مسئول فیلتر کردن اشعه ماوراء بنفش مضری است که از خورشید می تابد. این گاز دائماً در استراتوسفر که در حدود 20 تا30 کیلومتری بالای زمین است تولید شده و سپس تجزیه می شود.

در یک فضایی که دچار آلودگی نشده است، این چرخه تولید و تجزیه در حال تعادل است. اما مواد شیمیایی حاوی کلر و برم که در اثر فعالیتهای انسانی آزاد شده اند، این تعادل را به هم زده و منجر به از بین رفتن ازن می شوند که در قطب جنوب در ماه های سپتامبر و اکتبر در بالاترین حد خود قرار می گیرد.

پروتکل مونترال در سال 1987 توسط دولت ها به امضا رسید تا با ممنوعیت تولید و استفاده از مواد شیمیایی مضر، شرایط را بهبود ببخشد. پیش بینی های اقلیمی نشان می دهد که لایه ازن بین سالهای 2050 تا 2070 به سطح خود در سال 1980 بازگردد.

منبع : bbc

https://zistonline.com/vdcjvieo.uqevizsffu.html
مطالب مرتبط
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما