تاریخ انتشار :دوشنبه ۱ مهر ۱۳۹۸ ساعت ۱۳:۱۲
کد مطلب : 81576
زیست آنلاین: گسترش آفت «مگس مديترانه اي» در باغهای مركبات مازندران باعث خسارت 31 هزار میلیارد ریالی به باغداران این استان شده است.
خسارت 31 هزار میلیارد ریالی «مگس مديترانه ای» به باغدارن مازندرانی
به گزارش زیست آنلاین، مگس مديترانه ای درميان گونه های مختلف مگس میوه بیشترین خسارت اقتصادی را به باغهای مرکبات وارد می کند.

از آنجا که آثار مخرب اين آفت به هنگام برداشت و زمان عرضه میوه بازار آشكار می شود لذا باعث کاهش کیفیت یا نابودی کامل محصول شده و در نتیجه زیان اقتصادی زیادی را به باغداران وارد می کند.

بنابر این گزارش، مگس مدیترانه ای یکی از مخرب ترین آفات کشاورزی در جهان است که انتشار وسیعی دارد. اين آفت، دامنه میزبانی وسیعی از نظر مكاني و انواع ميوه جاتی كه مي تواند تحت تاثير قراردهد دارد. انواع مركبات، گلابي، شليل و خرمالو از جمله اين محصولات هستند.

زیان وارده بنابر این گزاش، مازندران با تولید حدود47 درصد از مركبات كشور، رتبه اول را در این زمینه به خود اختصاص داده است.

ارزش ناخالص مرکبات تولید شده در استان مازندران، در سال زراعی 97 حدود 63 هزار میلیارد ریال گزارش شده که هم اکنون با توجه به گسترش مگس مدیترانه ای در معرض تهديد جدی قرار دارد.

این گزارش حاکی از این است که در حال حاضر در حدود نيمي از باغات مركبات استان تحت تاثير اين آفت بوده و پیش بینی می شود گسترش مگس مدیترانه ای حدود 31 هزار ميليارد ريال به اقتصاد توليد مركبات در استان مازندران به صورت مستقیم خسارت وارد كند. همچنین آثار غيرمستقيم شیوع این آفت در قالب کاهش اشتغال و فعاليت های خدمات زنجيره توزیع از تولید به مصرف بسیار بیشتر از عدد بالا برآورد شده است.

 

نحوه مبارزه  برای مبارزه با آفت مگس مدیترانه ای علاوه بر لزوم مشاركت دستگاه های دولتي، باغداران، سازمان های مردم نهاد و بخش خصوصي، نیازمند به کارگیری تركيبي از روشهای مختلف است.

بنابر مطالعات انجام شده مهمترين روش مبارزه، پیش گیری از تولید مثل این حشره است به طوری که بسترهای توليد مثل وگسترش اين مگس از بین برود. همچنین راه دیگر مبارزه شيميايی است که در هر دو روش جز با مشارکت مردم و آموزش عملی آنها نمی توان با اين آفت مبارزه كرد.

مبارزه فراگیر و در کنار آن، استفاده از ابزارهایی چون بیمه می تواند ضمن پیشگیری گسترش آفت، در جبران خسارات باغداران موثر باشد.

علت شیوع دوباره و علت ناکارآمدی اقدامات انجام شده بنابر این گزارش، استان مازندران آخرین کانون آلودگی این آفت طي سالهای 1361-1359 بود و در آن زمان پاکسازی شد. اما از سال 1385 مجدد این مگس در استان مازندران فرصت شیوع پیدا کرد و در حال حاضر تقریبا كليه  شهرهای استان مازندران را در بر گرفته و هر سال با شدت هاي مختلف در اين استان طغيان می کند.

عدم رعایت اصول مبارزه با این آفت و تطبیق این آفت با شرایط اقلیمی و مقاوم شدن آن سبب شد تا در سالهای اخیر مجددا شاهد گسترش این آفت در سطح باغات مازندران و به خصوص باغات مرکبات باشیم. در این میان باید به عدم مدیریت یکپارچه مبارزه با این آفت و کم توجهی نهادهای مسئول به آثار مخرب اقتصادی این آفت بر اقتصاد محصولات مرکبات اشاره کرد که سبب شده است تا موفقیت های به دست آمده در این راستا قابل توجه نباشد.

  مگس مدیترانه ای  بیش از یک آفت باغی بوده و یک عامل مهم تاثیر گذار بر اقتصاد مازندران است که جدا از مسئولین بخش کشاورزی، توجه کل مسئولین استان را می طلبد.

https://zistonline.com/vdcg3n97.ak9qu4prra.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما