تاریخ انتشار :چهارشنبه ۳ مهر ۱۳۹۸ ساعت ۱۵:۰۰
کد مطلب : 81587
زیست آنلاین: نگران افزایش معنی ‌دار سیل ‌ها و طوفان ‌ها هستید؟ تغییرات اقلیم شما را مضطرب می‌کند؟ آیا سردرگم جواب‌ های ارائه شده در خصوص این پدیده ‌های عجیب‌ ونو ظهور شده‌اید؟ حرف‌ هایی مثل‌ اینکه مصرف بیش ‌ازحد انرژی باعث گرمایش زمین شده و این قبیل علت ‌ها چقدر شما را تحت تأثیر قرار داده است؟ آیا وقت آن نرسیده درباره اینکه مصرف انرژی را چگونه می‌شود کنترل کرد به ‌طور جدی فکر و اقدام کنید؟ آیا می‌ توانید در بهینه ‌سازی مصرف انرژی سهمی داشته باشید؟ مخاطب این سوالات تنها مردم عادی نیستند، بلکه مدیران، کارشناسان و تصمیم سازان نیز ضرورت دارد به این سؤالات پاسخ دهند. چرا معاهدات بین‌المللی برای کاهش تغییرات اقلیمی را امضا می کنید ؟ مگر یکی از اقدامات کاهش گازهای گلخانه ای بهینه سازی مصرف انرژی نیست؟ چطور با قیمت ارزان حامل های انرژی می توان بنگاهها را به سرمایه گذاری در بهینه سازی مصرف انرژی متقاعد کرد؟
چرا بنگاه‌ ها باید در بهینه‌ سازی مصرف انرژی سرمایه گذاری کنند

یک کارگاه و چند پاسخ کارگاه بهینه ‌سازی مصرف انرژی، با حضور مدیران و کارشناسان داخلی از صنایع مختلف و مدرسان خارجی از شرکت‌ های معتبر اروپایی محل مناسبی برای گرفتن جواب سؤالات مطرح ‌شده بود.
این کارگاه در راستای ضرورت گردآوری اطلاعات و دانش موجود مدیریت انرژی در کشور به ‌خصوص ممیزی انرژی که به‌ طور پراکنده در میان کارشناسان صنایع مختلف موجود است برگزار شد. کارگاه و دوره‌ های آموزشی با همراهی چند شرکت‌ اروپایی و مشارکت بنیاد جهانی انرژی طراحی و در اواخر شهریورماه سال جاری توسط انجمن مدیریت سبز ایران برگزار شد.

کاهش انرژی، مزیت رقابتی پور مهدی مدیر سیستم و روش‌ های شرکت ‌های تابعه سازمان اتکا در پاسخ به این سؤال که بهینه ‌سازی مصرف انرژی با توجه به قیمت پایین انرژی چه نفعی برای شرکت شما دارد که باعث شده در این کارگاه شرکت کنید، می‌گوید: من تجربه‌ای از زمانی که در کارخانه مشغول به کار بودم دارم، به ‌عنوان مدیر نگهداری و تعمیرات با مدیر فنی آنجا آنالیزی بر روی مصرف انرژی کارخانه انجام دادیم و با استاندارد کارخانه ‌های مشابه مقایسه کردیم و متوجه شدیم که تولید ما یک‌پنجم کارخانه‌ای است که که خود را با آن مقایسه می‌کنیم ولی مصرف انرژی ما سه برابر است.
ما در این مقایسه بازدید میدانی انجام دادیم و مشخص شد که علت مصرف بالای انرژی چیست و با توجه به آنالیز، اقداماتی در جهت بهینه ‌سازی مصرف انرژی صورت گرفت. مسلماً در دوره‌ای هستیم که قیمت فروش با مهندسی معکوس به دست می آید؛ یعنی باید قیمتی را با توجه به بازار و مقایسه رقبا تعیین کنیم و قیمت فروش را قطعی کنیم. سپس بر اساس آن قیمت مواد اولیه و هزینه‌ های سربار را به دست بیاوریم. پس اینجا کاهش انرژی معنی‌دار می‌شود. حتی اگر  ارزش آن ناچیز باشد می‌تواند سودآوری را بالا ببرد و می‌توانیم بگوییم اگر افزایش قیمت ‌های حامل‌ های انرژی ناچیز هم باشد باز هم شرکت‌ ها انگیزه دارند مصرف را کم کنند.

واحد انرژی مستقل در سازمان حاتم فیاض مدیر یکی از بنگاه‌ های صنعت دارو نیز هدف خود را از حضور در فرآیند آموزش در حوزه مدیریت انرژی، علاقه‌مندی سازمان‌ ها برای کاهش هزینه‌ ها در حوزه‌ی انرژی دانست و گفت: در ایران قیمت حامل‌ های انرژی به‌اندازه‌ ای نیست که سازمان ‌ها علاقه به بهره‌ وری انرژی داشته باشند ولی با چشم ‌اندازی که برای آینده داریم حتماً ضروری است برای حفظ منابع انرژی در این زمینه هم کارکنیم. در صنعت دارو که من به نمایندگی از آن در این کارگاه حضور دارم صنایع انرژی بر زیادی وجود دارد.
وی مشکل را اینگونه بیان می‌کند که بحث انرژی زیر شاخه فنی و مهندسی است. انرژی را به‌عنوان یک واحد مستقل در سازمان تعریف نمی‌کنند. پس برای جدی‌گرفتن مدیریت انرژی، واحد انرژی باید در سازمان‌ها به‌عنوان واحد مستقل در نظر گرفته شود.
وی با اشاره به تجربه شرکت متبوع خود توضیح داد که ما با همکاران مالی نشستی برگزار کردیم و مراکز و کد های هزینه اختصاصی درست کردیم. الان هزینه‌ های انرژی و زیست ‌محیطی ما جدا از پرداخت قبض ‌ها محاسبه می‌شود و همچنین میزان هدر رفت انرژی را به ریال تبدیل کرده ایم؛ و اقداماتی انجام می‌دهیم که سازمان را مجبور کند به این موضوعات توجه نماید. به سبب عدم وجود کارشناسان خبره، ازجمله اقدامات اولیه ای که در سازمان ‌ها ضروری است ارائه آموزش‌ های لازم به آنها است. این مسئله یکی از دلایل مهم برای شرکت در کارگاه های اینچنینی است.

کارگاه بهره وری انرژی

ساماندهی دانش امامی دبیر این کارگاه گفت: انجمن مدیریت سبز ایران با کمک خود صنایع قرار است کمیسیون مدیران و کارشناسان انرژی کشور را تشکیل دهد که دانش و اطلاعات پراکنده را جمع‌آوری و بین کارشناسان به اشتراک گذاشته شود و دومین هدف این است که مرکزی ایجاد شود تا مدیران و کارشناسان کشور را تائید صلاحیت کند.
وی در پاسخ به این سؤال که درنهایت آموزش بهینه‌ سازی مصرف انرژی منجر به چه اقداماتی در صنایع خواهد شد گفت: ما ممیزی انرژی انجام می دهیم. این شرکت‌ ها در جوایز انرژی ما شرکت می‌کنند که خروجی آن کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای است.
امامی همچنین در پاسخ به اینکه انجمن از زمان شروع فعالیت تا چه میزان موفق به کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای در ایران شده است، گفت: 15 سال است که انجمن در ایران در این زمینه کار می‌کند. از سال 2016 که بنیاد جهانی انرژی این کار را انجام داد 5 میلیون کیلوگرم یا 5 هزار تن در صنعت مس کاهش گازهای گلخانه‌ای داشتیم. در صنعت پتروشیمی تقریباً 10 درصد کمتر از این مقدار را کاهش دادیم. در سال 2016 قبل از شروع تحریم‌ ها یعنی زمانی که برجام امضا شد در تیرماه این کار را کردیم و در مهرماه محاسبات انجام شد. درمجموع 20 هزار تن گازهای گلخانه‌ای را کاهش دادیم که این کاهش با تغییر رفتار بود نه با تغییر فنّاوری.

نیروی‌های انسانی مهمتر از تکنولوژی مدیرعامل شرکت allplan در پاسخ به این سؤال که مسیر رشد ایران را در بهینه‌ سازی مصرف انرژی چگونه می‌بینید و چرا در ایران با وجود قیمت پایین انرژی فعالیت آموزشی دارید گفت: نیاز است که آگاهی در زمینه  بهره ‌وری انرژی افزایش پیدا کند. علی‌رغم ممنوعیت ‌هایی که برای ورود تکنولوژی های جدید از خارج به داخل ایران وجود دارد، دانش بسیار خوبی در زمینه مهندسی انرژی در ایران بوجود آمده است. ولی همیشه برای افزایش بهره‌ وری انرژی به تکنولوژی نیاز نداریم بلکه نیروی‌های انسانی نیز بسیار مهم ‌اند که بتوانند در این زمینه کار کنند. 
وی در مورد اقداماتی که برای افزایش بهره‌ وری انرژی می‌توان انجام داد گفت: بیشتر تمرکز ما روی اندازه‌گیری ‌ها و شاخص ‌ها است. دستگاه‌ های قدیمی اروپایی که سال‌ ها است در ایران کار می‌کنند، در آنجا از رده خارج ‌شده‌اند؛ اما به خاطر تعرفه‌ های پایین انرژی این دستگاه‌ها همچنان در ایران مشغول به کار هستند و ما باید دستگاه‌های موجود را ارتقاء دهیم نه اینکه فنّاوری را تغییر دهیم. تغییر فنّاوری وقتی امکان‌ پذیر است که تعرفه ‌های انرژی بالا و مقرون‌ به ‌صرفه باشد. مثلاً سامانه‌ های کنترلی یا سیستم مشعل ‌ها را تغییر دهیم. کنترل‌ های عملیاتی، می‌توانند تا 30 درصد بهره ‌وری انرژی را بالا ببرند.

https://zistonline.com/vdciywav.t1azv2bcct.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

سلام ضمن تشکر از ارائه مطالب مفید و کاربردی شروع مطلب بسیار جذاب و گیراست اما به نظر می رسد برخی جملات به ویرایش اندکی نیاز داشته باشند. با تشکر