تاریخ انتشار :شنبه ۶ مهر ۱۳۹۸ ساعت ۱۰:۰۰
کد مطلب : 81593
زیست آنلاین: گرم شدن جهان، زندگی آبزیان و الگوهای اقیانوسی را مختل کرده و عواقب ناگوار جهانی در پی دارد.
اقیانوس های جهان در معرض خطر هستند
به گزارش زیست آنلاین، تغییرات اقلیمی باعث گرم شدن اقیانوس ها و به طرز چشمگیری تغییرات شیمیایی آن ها می شود که تهدید کننده منابع غذاهای دریایی، بوجود آمدن گردبادها بوده و خطرات بسیاری را برای صدها میلیون نفر از ساکنان سواحل ایجاد می کند.
این گزارش نشان می دهد که اقیانوس ها و یخچال های جهان در معرض تنش های شدید قرار گرفته اند. براساس گزارش هیئت بین دولتی تغییرات اقلیمی، جمعیت ماهی ها در بسیاری از مناطق رو به کاهش است.
اقیانوس ها سیگنال های هشدار دهنده زیادی را برای ما ارسال می کنند و ما باید انتشار گازهای گلخانه ای را تحت کنترل داشته باشیم. اکوسیستم در حال تغییر است، شبکه های غذایی حال تغییر اند، ذخایر ماهی ها در حال تغییر است و این آشفتگی بر زندگی انسان ها تأثیر می گذارد.
این گزارش می گوید، دمای های گرمتراقیانوس، همراه با افزایش سطح آب دریا، مناطق ساحلی را به خطر می اندازند، پدیده ای را که قبلاً در طوفان هایی مانند طوفان هاروی، که دو سال پیش هیوستون را ویران کرده است، تشدید می کند.
قرن ها است که اقیانوس ها به عنوان یک مهار کننده مهم گرمای زمین عمل کرده اند. و تقریبا یک چهارم دی اکسید کربنی که انسان ها توسط نیروگاه ها، کارخانه جات و اتومبیل ها منتشر می کنند را خنثی کرده و بیش از 90 درصد از گرمای اضافی که توسط دی اکسید کربن و دیگر گازهای گلخانه ای که برروی زمین به دام می افتند را جذب می کنند. بدون این محافظت، زمین بشدت گرم خواهد شد. و اقیانوس ها گرم تر، اسیدی تر وفقیر از اکسیژن می شوند.
اگر انسان ها به انتشار گازهای گلخانه ای با نرخ فزاینده ادامه بدهند، اکوسیستم های دریایی که پیش از این با تهدیداتی نظیر آلودگی پلاستیکی، رویه های صید ناپایدار و تنش های دیگر روبرو بوده اند، بیشتر آسیب خواهند دید.
در این گزارش ذکر شده است که برخی از عوامل بیماری زا از جمله ویبریو، باکتری که می تواند صدف و سایر حلزون ها را آلوده کنند، در آب های گرمتر تکثیر می شوند و در حال حاضر حدود 80 هزار آمریکایی سالانه بر اثر مصرف غذاهای دریایی خام یا نیمه پخته، بیمار می شوند. این یک مثال خوب است از اینکه تغییرات در اقیانوس ها چگونه می تواند حتی بر زندگی افرادی که دور از دریا زندگی می کنند تاثیر بگذارد.

منبع: The New York Times

https://zistonline.com/vdcfmtdc.w6dy1agiiw.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما