تاریخ انتشار :يکشنبه ۷ مهر ۱۳۹۸ ساعت ۱۲:۰۰
کد مطلب : 81601
زیست آنلاین : علاوه بر تحریم های سیساسی و اقتصادی، تغییرات آب و هوایی ، خشکسالی ، فرسایش و نشست زمین ،آتش سوزی ها و ... سبب شده اند که بحران ایران تشدید شود.
تغییرات آب و هوایی بحران ایران را تشدید می کند
به گزارش زیست آنلاین، در ذیل دلایلی برای بحرانی شدن وضعیت ایران در شرایط فعلی آورده شده است:

1- مصرف بیش از حد آب و کاهش آب های در دسترس، بیابانزایی را افزایش داده و مشکلات دیگری همانند فرونشست زمین، تشکیل حوضچه ها، طوفان های گرد و غبار، از بین رفتن تنوع زیستی، آتش سوزی، و غیره را رقم می زند. از آنجایی که خاورمیانه یک منطقه ی خشک است، بنابراین اکوسیستم آن به تغییرات آب و هوایی حساس است.     
2- هرچند تحریم های اقتصادی صنایع نفتی و دفاعی را هدف قرار داده، اما در مجموع دست کشور برای پاسخ به تغییرات آب و هوایی بسته است. این تحریم ها جلو ورود منابع مالی بین المللی محیط زیستی به داخل کشور را نیز سد کرده اند. مهم تر اینکه حرکت به سمت یک اقتصاد غیر نفتی کند و متنوع سازی اقتصاد محدود شده است. کسب و کارها تحت شرایط تحریم به کار خود ادامه می دهند و ظرفیت ایران برای به کار گیری اصلاحات مهم در راهبردهای توسعه ای و همچنین سرمایه گذاری در کاهش تغییرات آب و هوایی کاهش یافته است.
3- تحریم های اقتصادی تاثیر قابل ملاحظه ای در کاهش توانایی ایران در فراهم کردن امکانات و تجهیزات مدرن برای ارزیابی دقیق و کارآمد مدیریت سیل ها، خشکسالی ها، و سایر پدیده های جوی داشته اند. هر چند ایران قابلیت های فنی بالا و نیروی انسانی زیادی دارد.
4- ایران می بایست سیاست اقتصادی اش را با نیازهای محیط زیستی اش تنظیم کند. همچنان که اقتصاد ایران تضعیف می شود، سرمایه گذاری در انرژی های تجدید پذیر، نوسازی صنعت کشاورزی و ایجاد اشتغال در بخش های خدمات و گردشگری و معیشت جایگزین برای کشاورزان که از کمی آب رنج می برند، کاهش می یابد.
5- در میانه ی جنگ سرد بین ایران و ایالات متحده، اگر مقامات ایرانی می خواهند مانع از گیر افتادن کشورشان در یک بحران دائمی محیط زیستی شوند، نباید خطرات فرسایش زیست محیطی را دست کم بگیرند. ایران با مشکلات بی سابقه ای همانند خشک شدن دریاچه ها و رودخانه ها، طوفان های گرد و غبار، تغییرات آب و هوایی بی سابقه، خشکسالی، و سیل دست و پنجه نرم می کند. 
6- ایران می بایست برای کاهش تاثیرات آب و هوایی اقداماتی فوری را در دستور کار قرار دهد: کنترل جمعیت، توقف کشاورزی ناپایدار و تغییر الگوی مصرف آب. تحریم ها تاثیر مستقیمی بر این اقدامات ندارند و مقامات ایران باید مشخص کنند که آیا می خواهند جلو خشک کردن ایران را بگیرند یا نه.

https://zistonline.com/vdcfyvdc.w6dyxagiiw.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما