تاریخ انتشار :چهارشنبه ۱۰ مهر ۱۳۹۸ ساعت ۰۹:۳۰
کد مطلب : 81618
زیست آنلاین: یک توده یخ عظیم که مساحت آن بزرگتر از لس آنجلس یا حتی لندن است، از قفسه یخی Amery در قطب جنوب جدا شده است، که این اتفاق در نیم قرن گذشته بی سابقه می باشد.
بزرگترین توده یخی در نیم قرن گذشته از قطب جنوب جدا شد
به گزارش زیست آنلاین، این توده یخ که توسط دانشمندان D-28 نامگذاری شده است، در 26 سپتامبر از قفسه یخی در شرق قطب جنوب جدا شد. مساحت این توده 1636 کیلومتر مربع و ضخامت آن 210 متر است و وزن آن 315 میلیارد تن برآورد شده است.
هم اکنون این توده یخ به دلیل خطر بالقوهای که برای کشتی ها و حمل و نقل دریایی دارد، ردیابی می شود.
دانشمندان برنامه قطب جنوب استرالیا، موسسه مطالعات دریایی و قطب جنوب و مؤسسه اقیانوس شناسی اسکریپس، از اوایل قرن 21 ام، که اولین شکاف ها در حال گسترش بودند، تحولات این قفسه یخی را رصد کرده اند. 
یکی از این دانشمندان می گوید ما جدا شدن این توده یخ را بین سال های 2010 تا 2015 پیش بینی کرده بودیم. 50 سال پیش، یعنی بین سال های 1963 تا 1964، آخرین مورد از جدا شدن یک توده در آمری اتفاق افتاد.
دانشمندان بر این باورند که این جدا شدن، یک پدیده طبیعی و بخشی از چرخه طبیعی قفسه های یخی است که هر 60 تا 70 سال اتفاق می افتد و ارتباطی به تغییرات اقلیمی ندارد. 
آن ها می گویند که جدا شدن توده یخ در هفته گذشته که در تصاویر ماهواره ای مشاهده شد، تاثیری در سطح دریا نخواهد داشت چرا که قفسه های یخی اساسا شناورند وفقط بخشی از آن ها جدا می شود. یخ هایی که شناور نیستند نگرانی اصلی برای افزایش سطح دریاها محسوب می شوند.

منبع: cnn

https://zistonline.com/vdcdj90j.yt0ff6a22y.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما