تاریخ انتشار :چهارشنبه ۱۰ مهر ۱۳۹۸ ساعت ۱۵:۳۰
کد مطلب : 81624
نتایج یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که سطوح فعلی ازن در اتمسفر به گیاهان ذرت آسیب های جدی همانند بروز خشکسالی یا جاری شدن سیل زده است.
آسیب پذیری شدید ذرت از ازن موجود در جو
به گزارش زیست آنلاین، نتایج یک مطالعه نشان می‌دهد که سطوح فعلی ازن، باردهی محصول ذرت را در هند و چین ۱۰ درصد کاهش داده است.

به گزارش پایگاه اینترنتی خبرگزاری یونایتدپرس، ذرت بیشترین دانه‌ای است که در جهان تولید می‌شود اما یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که این محصول، می‌تواند با تهدید فزاینده‌ای در قالب افزایش سطح ازن روبرو شود.

تا کنون محور بیشتر مطالعات در زمینه تاثیر تغییرات اوضاع اقلیمی بر باردهی ذرت بر دی اکسید کربن و متان متمرکز بوده است، اما این مطالعه جدید نشان می‌دهد که ازن که یک محصول جانبی ناشی از تولید سوخت فسیلی است، می‌تواند به باردهی ذرت آسیب بزند. 

محققان در آزمایش‌های میدانی، چند نوع گیاه مختلف ذرت را در معرض سطوحی از ازن قرار دادند که تقریبا معادل غلظت این گاز در اتمسفر آینده زمین است. 

درحالیکه دی اکسید کربن یک ماده مغذی برای گیاهان محسوب می‌شود، ازن یک آلاینده سمی محسوب می‌شود. ازن بافت بیولوژیکی گیاه را تخریب می‌کند و  مانع جذب کربن برای فتوسنتز در برگ‌ها می‌شود. اساساً ازن پیری برگ را تسریع می‌کند.

با اینکه محققان این مطالعه را با هدف پیش بینی تاثیر سطوح آینده ازن بر گیاه ذرت انجام دادند اما یافته‌های این مطالعه که در شماره هفته جاری مجله Global Change Biology منتشر شد، نشان می‌دهد که سطوح فعلی ازن در اتمسفر به گیاهان ذرت آسیب زده است.   

تحقیق این پژوهشگران نشان می دهد که سطوح فعلی ازن، باردهی محصول ذرت را در چین و هند تا ۱۰ درصد کاهش داده است. این میزان به اندازه بروز خشکسالی یا جاری شدن سیل یا شیوع هر نوع آفات یا بیماری است.

محققان گیاهان مورد آزمایش خود را که از ۴۵ گونه مختلف هیبریدی بودند، در معرض سطوحی از ازن  قرار دادند که در حال حاضر در مکان هایی مانند هند و چین که در آنجا صدها کارخانه جدید ذغال سنگ در حال ساخت هستند، وجود دارد. نتیجه این مطالعه نشان داد که همه گیاهان به یک اندازه آسیب ندیدند. برخی از گونه‌های گیاهی نسبت به آلاینده ها حساس تر از بقیه بودند.

به گزارش ایرنا، محققان در این مطالعه موفق به شناسایی دو گونه ذرت شدند که محصول آن‌ها نسبت به آلودگی ازن حساس‌تر بود. آن‌ها امیدوارند که در مطالعات بعدی موفق به شناسایی تفاوت های ژنتیکی شوند که به آن‌ها اجازه می‌دهد گونه‌های مقاوم‌تر نسبت به ازن پرورش دهند.

https://zistonline.com/vdcayina.49n6u15kk4.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما