تاریخ انتشار :شنبه ۱۳ مهر ۱۳۹۸ ساعت ۱۱:۰۰
کد مطلب : 81629
زیست آنلاین: یك سیستم بزرگ جمع آوری زباله كه برای جمع کردن پلاستیك های شناور در اقیانوس آرام ساخته شده است، سرانجام به بهره برداری رسید.
بهره برداری از دستگاه جمع آوری پلاستیک های شناور در دریاها
به گزارش زیست آنلاین، به گفته شرکت سازنده، آخرین نمونه این سیستم قادر به جمع آوری بقایای پلاستیکی از اندازه های بزرگ مانند وسایل ماهیگیری رها شده که از آن ها به عنوان "شبکه های شبح" نام برده می شود تا اندازه های بسیار کوچک میکروپلاستیک ها حتی ابعاد 1 میلیمتر، می باشد.
سیستم پاک کننده اقیانوس (Ocean Cleanup system) یک سازه U شکل است که در زیر آن یک تور نصب شده است و در زیر سطح آب آویزان است. این سیستم با جریان حرکت آب حرکت می کند و پلاستیک ها را با سرعت زیادی جمع آوری می کند. ماهی ها هم قادر به شنا کردن در زیر آن خواهند بود.
به نمونه جدید، یک چتر نجات نیز اضافه شده است تا حرکت آن را آهسته تر کند. این سیستم در اقیانوس آرام و در ناحیه ای بین هاوایی و کالیفرنیا که تجمع زباله ها بیشتر است مستقر شده است. مساحت این ناحیه دو برابر تگزاس یا سه برابر کشور فرانسه می باشد.
سازنده این سیستم می گوید قصد دارد تعداد زیادی از این دستگاه ها را بسازد و پیش بینی می شود که این دستگاه هر پنج سال، مقدار زباله ها را به نصف کاهش دهد.
بر اساس اعلام اداره ملی اقیانوس ها، ناحیه هایی که زباله ها در آن ها جمع می شوند توسط جریان های چرخشی اقیانوس که gyres نامیده می شود به وجود می آیند. این جریان های چرخشی زباله های اقیانوسی را در یک ناحیه متمرکز می کنند. بسیاری از این نواحی در اقیانوس های جهان وجود دارند.
این ایده در ابتدای کار در سال 2018 با شکست مواجه شده بود. ولی در نهایت در ژوئن سال جاری، بعد از چندین بار سعی و خطا، این سیستم موفق به جمع آوری زباله ها شد. 
یکی از طراحان این سیستم می گوید برای این که این طرح از نظر اقتصادی به صرفه باشد، نسخه نهایی باید بتواند برای چندین سال در شرایط سخت اقیانوسی دوام آورده و پلاستیک هایی که جمع آوری کرده است را برای چندین ماه نگه دارد.

منبع: cnn

https://zistonline.com/vdcf1vdc.w6dy0agiiw.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما