تاریخ انتشار :شنبه ۱۳ مهر ۱۳۹۸ ساعت ۱۳:۰۰
کد مطلب : 81630
زیست آنلاین: برنامه های جسورانه نخست وزیر هند، نارندرا مودی برای ممنوعیت استفاده از پلاستیک های یکبار مصرف، کمرنگ شده است.
ممنوعیت استفاده از پلاستیک در هند; از شعار تا عمل
به گزارش زیست آنلاین، مودی در سخنرانی روز استقلال هند در 15 آگوست اعلام کرد که در صد و پنجاهمین سالروز تولد ماهاتما گاندی، رهبر استقلال هند، مصرف کیسه های پلاستیکی یکبار مصرف را ممنوع خواهد کرد. وی از تمامی هموطنان خود خواست که برای رهایی هند از پلاستیک یکبار مصرف، در این راه قدم بردارند چرا که پلاستیک یکبار مصرف ریشه بسیاری از مشکلات است و راه حل باید از درون خود مردم باشد.
موارد یکبار مصرف ممنوعه شامل کیسه های پلاستیکی، لیوان، بشقاب، بطری های کوچک و نی ها بود.
اما به نظر می رسد این برنامه راه به جایی نبرده است و سالگرد تولد گاندی که انتظار می رفت برای این فرصت استفاده شود بیشتر جنبه اطلاع رسانی پیدا کرد.
"رام کومار"، سرپرست بخش بهداشتی شهرداری دهلی گفت: "نخست وزیر در بیانیه ای اعلام کرد که خواستار پایان یافتن مصرف پلاستیک های یکبار مصرف در کشور است اما هیچ ممنوعیتی برای آن وضع نشده است و مجازاتی نیز توسط دولت اعمال نمی شود. در دهلی، سطل های جمع آوری در تمام نقاط قرار خواهیم داد تا مردم بتوانند پلاستیک های یکبار مصرف خود را در آن ها قرار دهند".
توئیت موسسه Clean India موضع دولت را روشن کرد که نوشته بود: این صحبت ها و جریان در مورد ممنوعیت پلاستیک های یکبار مصرف نیست بلکه برای ایجاد آگاهی عمومی برای جلوگیری از استفاده از آنها است.
طبق تخمین موسسه Plastindia، هند با جمعیت 1.3 میلیارد نفری، بین سال های 2016 و 2017 حدود 12 میلیون تن پلاستیک مصرف کرده است که پیش بینی می شود این رقم تا سال 2020 به 20 میلیون تن برسد.
همچینین صنعت پلاستیک هند حدود 4 میلیون نفر را در حدود 30 هزار واحد صنعتی مشغول به کار کرده است که 90 درصد آن ها واحد های کوچک و متوسط هستند.
“ساتیش سینها" مدیر یکی از گروه های مهم زیست محیطی هند می گوید: "مردم و صنایع هند برای حفظ محیط زیست، هزینه هایی می کنند، اما این هزینه ها آنقدر زیاد نیست. این حرکت یک فرصت عالی برای صنایع است که بتوانند راه حل های جایگزین را جستجو کنند و گزینه هایی را روانه بازار کنند که بدون اثرات منفی بر محیط زیست، همان استفاده را داشته باشند.

منبع: cnn

https://zistonline.com/vdchv-n6.23nzxdftt2.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما