تاریخ انتشار :دوشنبه ۱۵ مهر ۱۳۹۸ ساعت ۱۱:۰۰
کد مطلب : 81644
زیست آنلاین: دانشمندان هشدار داده اند صید ماهی تن در حال حاضر در وضعیت ناپایدار است چرا که در طول ۶۰ سال گذشته, صید این ماهی بیش از ۱۰۰۰ درصد افزایش داشته است.
افزایش تقاضا ماهی تن را منقرض خواهد کرد
به گزارش زیست آنلاین، تحقیقی که در مجله مطالعات شیلات به چاپ رسیده است نشان داد که سالانه ۶ میلیون تن ماهی تن صید می شود که این حجم صید جمعیت این گونه ماهی را ناپایدار کرده و در معرض خطر انقراض قرار داده است.

یکی از استادان دانشگاه بریتیش کلمبیا می گوید: "صید ماهی تن در هر منطقه ای که امکان آن وجود دارد گسترش یافته است و هم اکنون با بالاترین نرخ ممکن صید می شود در حالی که هیچ مکان جدیدی برای کشف این ماهی وجود ندارد.

این مطاله جهانی، اولین مطالعه ای است که میزان ماهی تنی که از اقیانوس ها و دریا ها صید میشود را تخمین می زند.

در این مطالعه آمده است که افزایش تقاضا برای ماهی های کنسرو شده از جنگ جهانی دوم باعث گسترش ماهیگیری های صنعتی شده است. محققان خاطرنشان كردند كه پيشرفت های تكنولوژيكی از جمله مكانيزه سازی و تبريد باعث افزايش قابل توجه ظرفيت ماهیگیری شده است

کاهش جمعیت ماهی تن می تواند زنجیره های تأمین مواد غذایی و مشاغل در سراسر جهان را تهدید کند و پتانسیل بی ثبات کردن شبکه غذایی زیر آب را دارد. ماهی تن در میانه هرم غذایی قرار دارد. آنها از ماهی های کوچکتر و بی مهرگان تغذیه می کنند و منبع غذایی برای ماهی ها بزرگتر مانند کوسه ها و نهنگ ها هستند.

اگر ماهی تن، به دلیل استفاده بیش از حد منقرض شود، این شبکه غذایی از بین رفته و عملکرد اکوسیستم مختل خواهد شد. این بدان معنی است که زندگی سایر گونه ها در اکوسیستم نیز تهدید خواهد شد.

محققان دریافتند که 67 درصد صید ماهی تن در اقیانوس آرام توسط صیادان ژاپنی و آمریکایی ، 12 درصد در اقیانوس هند و 12 درصد در اقیانوس اطلس انجام می شود.

نکته قابل توجه این است که صید ماهی تن جمعیت کوسه ها را به شدت تحت تأثیر قرار داده است، چرا که 23 درصد از ماهی هایی که سهواً هنگام صید ماهی تن به تور می افتند کوسه های آبی هستند. بر خلاف ماهی تن، چندین سال زمان می‌برد تا یک بچه کوسه بالغ شود و این درحالی است که تعداد فرزندان کوسه در هر هر زاد و ولد محدود است.

منبع: theguardian

https://zistonline.com/vdcc0eq4.2bqs08laa2.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما