تاریخ انتشار :دوشنبه ۲۹ مهر ۱۳۹۸ ساعت ۲۱:۰۰
کد مطلب : 81715
زیست آنلاین: انتخابات پارلمانی در سوئیس با درخشش بی سابقه سبزها به پایان رسید.
پیروزی تاریخی سبزها در بهشت بانکداران؛ سبزهای سیاسی در بوته امتحان
نتایج شمارش آرا در انتخابات پارلمانی روز یکشنبه کشور سوئیس نشان می دهد که حزب سبزها، حامیان محیط زیست، سوئیسی موفق شده اند برای اولین بار در صدسال گذشته با پیروزی گسترده نفوذ چهار حزب سنتی در قدرت این کشور را کاهش دهند و به احتمال زیاد در دولت آتی سهم داشته باشند.

سبزها با کسب شانزده کرسی بیشتر در پارلمان توانستند به یکی از چهار حزب اصلی تصمیم گیرنده در سیاست های آینده بهشت بانکداران تبدیل شوند. پیش از این، این حزب تنها ۱۱ کرسی را در اختیار داشت و حالا ۲۷ کرسی پارلمان را بدست آورده است.

دیگر حزب پیروز در انتخابات روز گذشته، لیبرال سبزها، بودند. این حزب میانه رو سوئیسی توانست هفت کرسی بیشتر در پارلمان بدست بیاورد و حالا در مهم ترین کانون تصمیم گیری کشور سوئیس، آنها ۱۵ رای دارند.

هر چند راست های او.د.ث همچنان اولین قدرت سیاسی سوئیس محسوب می شود، این حزب پوپولیست یازده کرسی در انتخابات پارلمانی از دست داد. او.د.ث که پیش از این ۶۵ کرسی را در اختیار داشت با از دست یازده کرسی به ۵۴ رسید.

سوسیالیست و لیبرال های پارلمان، دیگر احزاب سنتی در قدرت، هر کدام ۴ کرسی خود در پارلمان را به نفع احزاب پیروز از دست دادند. نهایتا حزب دموکرات مسیحی مقام چهارم خود در پارلمان را به سبزها داد. دموکرات مسیحی ها دو کرسی در پارلمان را از دست دادند تا به ۲۶ رای در پارلمان این کشور دست پیداکنند.

ورود محیط زیست گرایان به ساختار سیاسی همیشه جنجال برانگیز بوده است. از آن جهت که اساسا بنیان جریان اصلی اندیشه های سبز در تعارض ماهوی با اکثر نظام های سیاسی موجود دنیاست و هنگامی که آن ها به این ساختارها وارد میشوند مجبورند تن به مناسباتی بدهند که پیش تر معترض آن بوده اند.

 مشکل دیگر تنوع فکری و تشتت مواضع جریانات سبز است که می توان آن را ذاتی این جنبش دانست. به این معنی که معمولا در کشورهای دارای ثبات سیاسی و بعد از ته نشین شدن همه جریانات فکری، معمولا دو حزب و جریان اصلی با یکی دو حزب و جریانات فرعی، متولی ساختار سیاسی اند که هر کدام مواضع قابل پیش بینی و روشنی درباره نظام تصمیم گیری مسائل دارند. اما جریانات سبز به علت نوظهور بودن مسائل محیط زیستی و عدم اجماع علمی درباره حل آن از یک طرف و مناقشات نظری اندیشه های سبز از طرف دیگر و احترام ذاتی این جریان به پلورالیسم فکری،  چنان دچار تنوع اند که هم خود و هم رای دهنگان را دچار سرخوردگی ناشی از عدم قطعیت های لازمه نظام تصمیم گیری می کنند.
حالا باید دید که سبزگرایان سوئد در این باره به کجا خواهند رسید. در همین ارتباط گزارش تارنمای میدان را درباره شراکت بانکداران بزرگ جهان در جنگل زدایی و تغییرات اقلیمی می خوانید. سوئد را بهشت بانکداران جهان می دانند.

شرکت‌های چندملیتی با منطق افسارگسیخته‌ی سودآوری سرمایه در حال تخریب جنگل‌هایی هستند که هیچ‌کس از آن‌ها خبر ندارد؛ یک گزارش تازه با عنوان «پول برای سوزاندن» که توسط سازمان غیردولتی Global Witness تهیه شده به ارتباط میان صدها بانک بین‌المللی با میلیاردها دلار سرمایه‌گذاری مخرب در صنعت کشاورزی که منجر به جنگل‌زدایی می‌شود پرداخته است. در این گزارش حدود ۳۰۰ مهره‌ی سرمایه‌گذار و اجرایی به عنوان سازمان‌هایی که از روند جنگل‌زدایی کسب سود می‌کنند معرفی شده‌اند. 

این شرکت‌ها از سرمایه‌ گذاری و حق بیمه‌ ی بسیاری از مشتریانشان جهت پرداختی به شرکت‌هایی استفاده می‌کنند که موجب تخریب جنگل‌های استوایی می‌شوند، بحران اقلیمی را دامن می‌زنند و بومیان را از محل سکونت خود بیرون می‌کنند. گزارش مذکور با بازبینی پایگاه‌های داده‌ای از وام‌ها، سرمایه‌گذاری‌ها و انواع دیگری از حمایت‌های مالی از ۶ مهره‌ی اصلی صنعت کشاورزی که بیشترین سهم را از تخریب جنگل‌های استوایی دارند، به این آمار دست یافته است.

یافته‌ها نشان می‌دهد بسیاری از بانک‌های بزرگ جهان در مجموع مبلغی بالغ بر ۴۴ میلیارد دلار در این شرکت‌ها سرمایه‌گذاری کرده‌اند.این شرکت‌ها هنوز سهم قابل توجهی (میلیاردها دلار) از سرمایه‌ی مورد نیاز خود را از بزرگ‌ترین بانک‌های جهانی کسب می‌کنند./ساحت زیست

https://zistonline.com/vdcbszbw.rhb88piuur.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما