تاریخ انتشار :چهارشنبه ۱ آبان ۱۳۹۸ ساعت ۱۶:۰۰
کد مطلب : 81727
زیست آنلاین: تحقیقات در مورد فسیل های پوسته ای کوچک نشان می دهد که اسیدی شدن اقیانوس ها باعث انقراض گسترده زندگی دریایی در 66 میلیون سال پیش شد.
اسیدی شدن آب اقیانوس ها عامل تخریب زندگی دریایی
به گزارش زیست آنلاین، نتایج یک تحقیق علمی نشان می دهد 66 میلیون سال پیش، یک سیارک غول پیکر در نزدیکی شهر چیکسولوب مکزیک  به زمین برخورد کرد و منجر به سونامی های عظیم، جریان های گرانشی ناشی از زلزله و بیرون راندن صخره های مذاب شد.

این پدیده به نوبه خود باعث ایجاد باران های اسیدی و اسیدی شدن اقیانوس های جهان در مقیاس وسیع شده است. همچنین این رخداد انقراض گسترده زندگی دریایی و گونه های ساکن بر روی خشکی از جمله دایناسورها را به دنبال داشته است.

مدل سازی ها قبلاً این فروپاشی زیست محیطی را نشان داده بود اما مکانیسم هایی که از طریق آن این فروپاشی رخ داده ناشناخته مانده بود

برای مشخص شدن این مکانیسم ها، محققان مرکز تحقیقات GFZ، پوسته های دریایی را که درست پس از برخورد سیارک شکل گرفته و در رسوبات به دام افتادند را مورد مطالعه قرار دادند.

براساس این مقاله، این نمونه ها از غارها و رودخانه های هلند، می سی سی پی و تگزاس و همچنین از مناطق حفاری شده در اعماق دریا گرفته شده است.

آنها دریافتند ، 100 تا 1000 سال پس از این برخورد، پوسته های موجودات دریایی به دلیل کاهش شدید pH اقیانوس ها که نشانه اسیدی شدن آب آنهاست، بسیار نازک شده بود.

این پدیده نشان می دهد كه برخورد این جرم آسمانی، عامل اصلی اسیدی شدن اقیانوسها و از بین رفتن انبوه زندگی دریایی است. فعالیت شدید آتشفشانها  نیز به عنوان یک دلیل احتمالی دیگر در نظر گرفته شده است.

امروزه، دریاهای جهان به دلیل افزایش انتشار کربن، دوباره درحال اسیدی شدن است. طبق مطالعات، حداقل یک چهارم کربن دی اکسیدی که با سوختن زغال سنگ، نفت و گاز آزاد می شود در اقیانوس ها حل می شوند.

از زمان انقلاب صنعتی تا کنون، ph اقیانوس ها از 8.2 به 8.1 کاهش یافته است و پیش بینی می شود تا پایان قرن 0.3 تا 0.4 دیگر کاهش یابد.

اسیدی شدن اقیانوس ها در حال حاضر باعث از بین رفتن گسترده صدف ها در شمال غربی اقیانوس آرام شده است. عدم وجود برنامه برای کاهش انتشار کربن ممکن است اقیانوس ها را تا سال 2080 چنان اسیدی کند که حتی جانورانی مانند برخی مرجان هایی که قادر به تحمل این شرایط بوده اند نیز سریعتر از بین بروند.

منبع : cnn

https://zistonline.com/vdceff8v.jh8zwi9bbj.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما