تاریخ انتشار :جمعه ۳ آبان ۱۳۹۸ ساعت ۱۰:۰۰
کد مطلب : 81731
رییس اداره محیط زیست انسانی استان تهران گفت: بیشتر زمین‌های مراکز دفن پسماند در خارج از شهر تهران واقع شده‌اند. در بسیاری از این مراکز فقط پسماند تخلیه شده و هیچ اقدامی روی این پسماندها انجام نمی‌ گیرد.
بر سر زباله های تهران چه می آید
به گزارش زیست آنلاین، رییس اداره محیط زیست انسانی استان تهران با بیان اینکه این استان ۱۶ شهرستان و هشت مرکز دفن پسماند دارد،گفت: این مراکز انجام مطالعات ارزیابی برای ارتقا و بهبود وضعیت زیست‌محیطی را آغاز کرده‌اند.

فاطمه اکبرپور گفت: خوشبختانه با پیگیری‌های انجام شده در سطح ملی مراکز دفن شهرستان‌های استان تهران به جز پایتخت برای دریافت بودجه از وزارت کشور به منظور ساماندهی خود باید تاییدیه محیط زیست را داشته باشند.

 رییس اداره محیط زیست انسانی استان تهران با بیان اینکه این استان ۱۶ شهرستان و هشت مرکز دفن پسماند دارد،گفت: این مراکز یکی یکی  انجام مطالعات ارزیابی برای ارتقا و بهبود وضعیت زیست‌محیطی را آغاز کرده‌اند.

رییس اداره محیط زیست انسانی استان تهران به ذکر مثالی پرداخت و گفت: مرکز دفن پسماند ورامین اصلا قابل مقایسه با سال قبل نیست البته هنوز با شرایط استاندارد فاصله دارد ولی پیشرفت کرده است. مرکز دفن گندک که برای زباله‌های شهرستان‌های پردیس و دماوند است مطالعات ارزیابی و طرح ساماندهی را ارایه داد. مجوز هم دریافت کرد.

وی تصریح کرد: بیشتر زمین‌های مراکز دفن پسماند در خارج از شهر تهران واقع شده‌اند. در بسیاری از این مراکز فقط پسماند تخلیه می‌شد و هیچ اقدامی روی این پسماندها انجام نمی‌گرفت یا در نهایت شهرداری‌ها خاک پوششی روی پسماندها می ریختند یعنی دفن پسماند به‌صورت سنتی انجام می‌شد اما در حال حاضر ترانشه‌های بهداشتی (فرورفتگی‌های مصنوعی یا طبیعی در سطح زمین که ژرفای آن‌ها از پهنایشان بیشتر و پهنای آن‌ها از درازایشان بسیار کمتر است) حفر می‌شود.

اکبرپور ادامه داد: در مرکز دفن پسماند گندک دماوند که مخصوص زباله‌های پردیس و دماوند است از دره‌های طبیعی به عنوان روش دفن استفاده می‌شود که روش دفن طبیعی است و زمین کنده و روزانه لایه به لایه پسماند دفن و پوشش مناسبی روی آن گذاشته و در پایان کار در سلول بسته می‌شود بنابراین اقدامات رو به جلویی در مناطق دفن پسماند شهرستان‌های تهران انجام شده است.

رییس اداره محیط زیست انسانی استان تهران با اشاره به شیرابه تولید شده در برخی مراکز دفن پسماند استان تهران گفت: در مرکز دفن پسماند کهریزک که مخصوص پسماندهای شهرستان‌های تهران و شمیرانات است چون میزان پسماند قابل توجه است، شیرابه قابل توجهی تولید می‌شود ولی در جایی مثل مرکز دفن پسماند فیروزکوه که روزانه حداکثر ۵۰ تن زباله شهرستان‌ فیروزکوه به آن منتقل می‌شود شیرابه زیادی تولید نمی‌شود تا نیاز باشد سیستم تصفیه شیرابه احداث شود چون توجیه اقتصادی ندارد. به جای آن از روش‌های دیگری مانند تثبیت شیرابه استفاده می‌شود.

وی تاکیدکرد: میزان تولید شیرابه منطقه به منطقه تفاوت دارد و باید متناسب با هر منطقه شیرابه را مدیریت کرد.

رییس اداره محیط زیست انسانی استان تهران درباره مراکز دیگر دفن پسماند در استان تهران اظهارکرد: یکی از این مراکز «رود شور» نام دارد که پسماندهای شهرستان‌های رباط کریم، اسلامشهر و بهارستان به آنجا منتقل می شود. مرکز دفن پسماند اخترآباد در غرب تهران قرار دارد و مخصوص زباله‌های شهرستان‌های ملارد، قدس و شهریار است.

اکبرپور اضافه کرد: یک مرکز دفن پسماند در پاکدشت وجود دارد به نام «کولیک» که مخصوص پسماندهای شهرستان پاکدشت است. مرکز دفن پسماند «چرمشهر» به پسماندهای شهرستان‌های ورامین و قرچک اختصاص دارد.

وی در ادامه گفت: یک مرکز دفن پسماند در پیشوا وجود دارد که مرکزخوبی نیست. قرار شده است این مرکز در مرکز دفن پسماند ورامین تجمیع شود اما چون هنوز این اتفاق نیفتاده است همچنان پسماندهای این شهرستان در پیشوا دفن می‌شود.

به گزارش ایسنا، اکبرپور در پایان اظهارکرد: قبلاً سازمان‌های مدیریت پسماند داشتیم ولی قرار است تغییراتی در ساختار تشکیلاتی آن به وجود آید. امیدواریم با مرتفع شدن مشکلات قانونی دو مرکز پیشوا و ورامین تجمیع شوند.

https://zistonline.com/vdcjvaeo.uqevtzsffu.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما