تاریخ انتشار :دوشنبه ۶ آبان ۱۳۹۸ ساعت ۱۰:۰۰
کد مطلب : 81743
با حضور فعالان صنعت برق بررسی شد:

رویای صادرات برق تجدیدپذیرها

زیست آنلاین: طبق اصلاحیه مصوبه صادرات برق نیروگاههای برق تجدیدپذیر ،این امکان بوجود آمد چنانچه صادراتی صورت بگیرد درآمد حاصله را می توان مجددا به بخش ppa برگرداند. هدف از پنل صادرات در چهارمین کنفرانس انرژی ‌های تجدیدپذیر، بررسی مصوبه جدید و همچنین آیین ‌نامه ‌ی اجرایی منتشر شده پیرو این مصوبه توسط ساتبا است. اعضای شرکت کننده در این پنل،‌ زعفرانچی ‌زاده، معاون توسعه سازمان انرژی ‌های تجدیدپذیر و بهره ‌وری انرژی ایران، ظریفی، نماینده معاونت بازارشرکت مدیریت شبکه برق، گوهری، مدیر دفتر تجارت خارجی برق شرکت توانیر، حضور داشتند و اکبر ادیب فر نیز دبیری پنل را به عهده داشت. خلاصه ای از این پنل در ادامه می آید.
رویای صادرات برق تجدیدپذیرها
 

سهم تجدیدپذیرها از صادرات مشخص شود  

زعفرانچی ‌زاده، معاون توسعه سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌ وری انرژی ایران گفت: از آنجایی که نیروگاه های تجدیدپذیر ،صنعت جدیدی است لذا الگوی آماده‌ای در دسترس ساتبا نیست و این امر موجب می‌شود این آیین‌نامه نیازمند اصلاح مجدد باشد و ساتبا با تمام توان آماده انجام این امر با کمک تمامی فعالان این حوزه می‌باشد. وی معضلات موجود بر سر راه صادرات برق تجدیدپذیر را نبود مشتری قطعی و پیگیر و وجود سقف 10مگاوات و بیشتر برای برگزاری مناقصه که در مصوبه به آن اشاره شده است را برشمرد.

وی افزود: ساتبا در زمینه صادرات برق هیچ پیشینه ‌ای ندارد لذا نیازمند یاری توانیر در این حوزه است و پیشنهاد این سازمان  تخصیص درصدی از برق صادراتی به کشورهای همسایه توسط توانیر به بخش تجدیدپذیر است تا ساتبا بداند تا چه میزان و تا چه حد می‌تواند مجوز ارائه کند. البته ساتبا تمام تلاش خود را به کار می ‌بندد تا هرچه سریع‌تر آیین‌ نامه ‌ها را تنظیم نماید.

 

۱۳۰ تومان قیمت ترانزیت هرکیلووات ساعت انرژی تجدیدپذیر  

 ظریفی، نماینده معاونت بازارشرکت مدیریت شبکه در ادامه گفت: شرکت مدیریت شبکه باید تغییرات نوسانات نیروگاه ‌های تجدیدپذیر را به مدت 5 سال پوشش دهد به طوری که حجم واقعی تولید شده با صادر شده نیروگاه برابر باشد.

وی افزود: اندازه‌گیری تولید با مدیریت شبکه است و مدیریت شبکه باید قرارداد پشتیبانی را با نیروگاه ‌ها به امضا برساند.

ظریفی چالش ‌هایی که  بر سر راه مدیریت شبکه وجود دارد را به شرح زیر  برشمرد:

رابطه دستورالعمل اجرایی با قراردادهای موجود شرکت توانیر ظرفیت محدود خطوط صادراتی و نحوه اولویت ‌بندی اعطا مجوز به نیروگاه ‌ها چرایی اعطا هزینه ترانزیت به ساتبا برای خرید برق تضمینی در حالی که برق منطقه‌ای‌ ها مالک اصلی شبکه هستند وی همچنین در رابطه با قرارداد پشتیبانی نیز ابهاماتی را بر شمرد که عبارتند از:

پشتیبانی با چه قیمتی باید انجام شود عدم رویت نیروگاه ‌های تجدیدپذیر بر روی شبکه توزیع آیا دلیل عدم تولید نیروگاه بر روی قیمت پشتیبانی تاثیری دارد یا خیر وی با تاکید بر اینکه تمامی این موارد ابهاماتی است که باید در زمینه اجرای این مصوبه رفع شوند خاطرنشان کرد: هزینه ترانزیت در داخل شبکه برق به فاصله مربوط نیست و برای برق صادراتی تجدیدپذیر نزدیک به ۱۳۰ تومان قیمت ترانزیت هرکیلووات ساعت انرژی تجدیدپذیر است.

 

قدرت چانه‌ زنی در صادرات  

گوهری، مدیر دفتر تجارت خارجی برق شرکت توانیر گفت: دفتر تجارت خارجی شرکت توانیر از سال 1395 تاسیس و تاکنون تاثیر مثبتی بر روی سازماندهی قراردادها، رفع نواقص قراردادهای موجود و شفافیت و تراز مالی شرکت توانیر داشته است، اما نیروگاه ‌های تجدیدپذیر باید تمامی جوانب را سنجیده و سپس تصمیم به صادرات گیرند.

وی در پاسخ به سوال مهندس زعفرانچی گفت: خط انتقال به ترکیه با ظرفیت 540 مگاوات به‌طور کامل در اختیار تجدیدپذیر است اما مسئله مهم این است که آیا با قیمت حداکثر 4.5 سنتی خرید برق ترکیه برای نیروگاه‌ های تجدیدپذیر با صرف هزینه‌ های مطرح شده صرفه اقتصادی دارد یا خیر؟

مدیر دفتر تجارت خارجی برق شرکت توانیر افزود : با کمی تفاوت شرایط افغانستان و پاکستان هم مانند ترکیه است و در صورت وجود مشتری شرکت توانیر به طور کامل از نیروگاه ‌های تجدیدپذیر حمایت می‌کند اما در مورد عراق شرایط متفاوت است زیرا که ظرفیت خطوط به ‌طور کامل توسط قراردادهای بین توانیر و عراق پر است و نیروگاه ‌های تجدیدپذیر برای ورود به این بازار باید خطوط انتقال جدیدی را راه ‌اندازی نمایند. هرچند وجود چند صدایی در فروش برق به این کشورها باعث افزایش قدرت چانه‌زنی آنان می‌گردد.

https://zistonline.com/vdcc1mq4.2bqs08laa2.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما