تاریخ انتشار :دوشنبه ۶ آبان ۱۳۹۸ ساعت ۱۲:۵۰
کد مطلب : 81745
زیست آنلاین: جریان اصلی محیط زیست گرائی در جهان پیوندی ناگسستنی با گروه های چپ و فعالان حقوق زنان دارد و این سه در اغلب مناقشات سیاسی و فکری مواضع نسبتا یکسانی اتخاذ می کنند. در هم تنیدگی جریان اصلی محیط زیست گرائی با گفتمان چپ باعث می شود تا اساسا محیط زیست گرائی در تعارض ذاتی با اندیشه های راست و محافظه کارانه قلمداد شود. اما آیا این به این معناست که از دل گفتمان راست نمی توان اقدامات تاثیرگذار محیط زیستی انجام داد؟ آرش درمبخش چنین استدلالی را نقض کرده، چرا که او نوبل محیط زیست را از دل تفکر راست به دست آورده است.
آرش درمبخش برنده جایزه محیط زیستی گوتنبرگ/ پیروزی راست گرائی عمل گرا بر تفکر انتقادی
به گزارش زیست آنلاین، آرش درمبخش، حقوقدان فرانسوی ایرانی‌ تبار، برنده جایزه محیط زیستی گوتنبرگ سوئد شد، جایزه‌ای که از آن با عنوان «نوبل توسعه پایدار» نام برده می‌شود.

آقای درمبخش این جایزه را به دلیل تلاش‌ هایش در جهت مبارزه با هدر رفتن مواد غذایی و تصویب قوانین ضد اسراف به خود اختصاص داده است.

وی پیشتر کتابی با عنوان «مانیفست علیه هدر رفتن مواد غذایی» منتشر کرده بود. این کتاب جایزه ادگار فور برای بهترین کتاب سیاسی سال را برای او به همراه آورده بود.

آقای درمبخش قبل‌تر در مصاحبه‌ ای به خبرگزاری فرانسه گفته بود به هنگام تحصیل در دانشگاه نانتر در دوران دانشجویی گرسنگی را تجربه کرده و می‌داند مواد غذایی هدررفته تا چه میزان می‌تواند به کمک نیازمندان بیاید.

آرش درمبخش که اکنون ۴۰ سال دارد در کودکی به همراه خانواده خود از ایران به فرانسه مهاجرت کرد. وی از اعضای حزب راست موسوم به «جمهوریخواهان» است و عضو انجمن شهر کوربووا در حومه غربی پاریس به شمار می‌رود.

جایزه توسعه پایدار گوتنبرگ، موسوم به WinWin معادل یک میلیون کرون سوئد (۹۴ هزار یورو) ارزش دارد و از سال ۲۰۰۰ به برندگان اهدا می‌شود. کوفی عنان، دبیر کل اسبق سازمان ملل و ال گور معاون اول پیشین رئیس جمهور آمریکا از برندگان قبلی این جایزه بوده‌اند.

آرش درمبخش به همراه دو نفر دیگر در گروهی کوچک کارزار خود را شروع کردند. آن‌ها مقابل پارکینگ‌ها می‌ایستادند و مواد غذایی را که سوپرمارکت‌ها دور می‌ریختند اما هنوز قابل استفاده بودند، بین مردم تقسیم می‌کردند. تاریخ مصرفی که روی بسته‌بندی این مواد نوشته شده بود به پایان رسیده بود و یا رو به اتمام بود. به همین دلیل فروشگاه‌ها به‌رغم این‌که هنوز این مواد قابل استفاده بودند آن‌ها را نمی‌فروختند و دور می‌ریختند.

در فاصله کوتاهی تعداد زیادی به کارزار درمبخش و دوستانش پیوستند. این گروه متنی را تهیه کردند که در آن درخواست شده بود از نابود شدن میزان زیاد مواد غذایی جلوگیری شود. آن‌ها شروع به جمع‌آوری امضا کرده، فعالیت خود را در شبکه‌های اجتماعی گسترش دادند و هشتگی با نام «مبارزه علیه نابودی مواد غذایی» راه‌اندازی کردند. در این شبکه‌ها فیلم‌هایی منتشر کردند که در آن افراد مشهوری مانند یوری جورکایِو، بازیکن سابق تیم ملی فوتبال فرانسه توضیح می‌دهند که میلیون‌ها نفر در فرانسه پول کافی تا پایان ماه ندارند اما سوپرمارکت‌ها روزانه تا ۲۰ کیلوگرم مواد غذایی را دور می‌ریزند.

درمبخش و گروهش توانستند ۲۱۰ هزار امضا جمع کنند و آن را به پارلمان فرانسه بفرستند. بدین ترتیب این پروژه موفق شد با تصویب قانونی در پارلمان به نتیجه برسد.

آرش درمبخش در این‌باره می‌گوید: «نابودی مواد غذایی در فرانسه فاجعه‌بار و غیرقابل قبول است. چیزی که در سوپرمارکت‌ها به‌فروش نمی‌رسد در زباله‌دان ریخته می‌شود و روی آن مایع کلر ریخته می‌شود تا کسی آن را نخورد.»

اکنون با قانونی که به تصویب رسید فروشگاه‌های بزرگ با مساحتی بیش از ۴۰۰ مترمربع موظف هستند مواد غذایی فروخته‌ نشده‌ای که تاریخ آن‌ها رو به اتمام است و یا یایان یافته، اگر هنوز قابل خوردن است به مردم نیازمند ببخشند و یا برای مصرف دام‌ها یا تولید کود در زمین‌های کشاورزی اختصاص دهند. بدین ترتیب فروشگاه‌های بزرگ باید این مواد را به سازمان و یا گروهی ببخشند تا این مواد غذایی به شکل مناسب استفاده شود. همچنین استفاده درست از مواد غذایی باید در مدارس فرانسه آموزش داده شود.

در واقع مصرف‌ کنندگان خود بزرگ‌ترین نابودکننده مواد غذایی هستند. هر فرانسوی سالانه ۲۰ تا ۳۰ کیلو مواد غذایی به ارزش ۲۰ میلیارد یورو را دور می‌ریزد و مسئولان فرانسوی امیدوار هستند با تصویب چنین قوانینی این میزان را تا سال ۲۰۲۵ به نصف برسانند.

سالانه در اروپا ۸۹ میلیون تن مواد غذایی دور ریخته می‌شود. /ساحت زیست

https://zistonline.com/vdcenf8v.jh8zei9bbj.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما