تاریخ انتشار :چهارشنبه ۲۲ آبان ۱۳۹۸ ساعت ۰۹:۰۰
کد مطلب : 81818
زیست آنلاین: حفظ محیط زیست و طبیعت می تواند یکی از دغدغه های مهم در جوامع امروزی باشد. گروه های داوطلبانه و محیط زیستی که به خوبی این دغدغه ها را حس کرده اند، تلاش می کنند با برگزاری برنامه های مختلف زیست محیطی و همچنین آموزش های لازم در سطوح مختلف جامعه، علاوه بر فرهنگسازی، ارزش بیش از حد این موضوع را به مردم منتقل کرده تا با همکاری یکدیگر در حفظ و نگهداری آن کوشا باشند.
به گزارش زیست آنلاین، حفظ محیط زیست و طبیعت می تواند یکی از دغدغه های مهم در جوامع امروزی باشد. گروه های داوطلبانه و محیط زیستی که به خوبی این دغدغه ها را حس کرده اند، تلاش می کنند با برگزاری برنامه های مختلف زیست محیطی و همچنین آموزش های لازم در سطوح مختلف جامعه،  علاوه بر فرهنگسازی، ارزش بیش از حد این موضوع را به مردم منتقل کرده تا با همکاری یکدیگر در حفظ و نگهداری آن کوشا باشند. ما نیز تلاش می کنیم در قرار سبز هفتگی خود با انتشار فعالیت های آنها حمایت لازم را از این گروه های داوطلبانه و مردمی به عمل آوریم.

قرارسبز در شهر شیراز استان فارس هماهنگی با طبيعت آرمان كسانی است كه در انديشه‌ی‌ زمين پاك و محيط زيست سالم هستند. دویست و دهمین برنامه تشکل پاکسازان طبیعت فارس، که با محوریت فرهنگسازی و پاکسازی در نقاط مختلف استان فارس و به همت اعضا فعال و پرتلاش گروه صورت میگیرد، در هوای دل انگیز پاییزی این هفته و در دو مرحله به پاکسازی روستای تاریخی قلات و شب شتری اختصاص داشت.



۱- دویست و دهمین فعالیت تشکل پاکسازان طبیعت فارس برگزار شد

قرارسبز در شهر لامرد استان فارس به مناسبت گرامی داشت هفته دانش آموز، تشکل زیست محیطی سبز گستران پاقلات با هماهنگی شورا، دهیاری و مدیریت مدرسه روستای ابکنه به برگزاری کلاسهای آموزشی در مدارس این منطقه پرداخت. استفاده دانش آموزان از وسایل و ظرف تمام مصرف، نه به کیسه های پلاستیکی و ظروف یک بار مصرف، و احترام و حفاظت از حیات وحش منطقه از موارد مهم این کارگاه در لامرد استان فارس بود که با استقبال گرم اهالی منطقه روبه رو شد.



۲-  برگزاری کلاسهای آموزش محیط زیستی در مدارس لامرد

قرارسبز در شهر سروستان استان فارس به مناسبت گرامیداشت هفته دانش آموز و با حضور فرمانده ناحیه مقاومت بسیج سپاه، فرمانده بسیج خواهران، انجمن عاشقان طبیعت سروستان و انجمن محیط زیست و بقا و سلامت این شهرستان، برنامه آموزش حفاظت از منابع طبیعی و محیط زیست، احترام به طبیعت و همچنین توزیع کیسه لقمه بین دانش آموزان مدرسه تمدن سازان در استان بوشهر انجام گرفت.



۳- آموزش حفاظت از منابع طبیعی و محیط زیست در سروستان

قرارسبز در شهر سعدآباد استان بوشهر پس از دیدار صمیمانه اعضای انجمن دوستداران طبیعت سعدآباد با اعضای انجمن تور کلیک بوشهر، اعضای این دو انجمن محیط زیستی مشارکت در کاشت نهال و بذر و پاکسازی در برنامه درختکاری و پاکسازی انجمن تور کلیک بوشهر در منطقه دلوار استان بوشهر انجام گرفت.



۴- کاشت نهال و پاکسازی در دلوار استان بوشهر

قرارسبز در اصفهان در یک قرار سبز دیگر در استان اصفهان توسط مجمع فعالان محیط زیست اصفهان حاشیه زاینده رود، حد فاصل سی و سه پل تا پل فلزی از فیلتر سیگار و پسماند های غیر بازیافتی پاکسازی شد. به امید روزی که دیگر نیازی به این قرار های سبز در کشورمان نباشیم و دغدغه  محیط زیست  برای آیندگان  خود نداشته باشیم.



۵- جمع آوری فیلتر سیگار و پسماند های غیر بازیافتی در اصفهان

قرارسبز در شهر مسجد سلیمان استان خوزستان در گام هشتم طرح "شهر سبز من" تعداد ۳۰ اصله نهال از نوع گونه بومی با حضور جمعی از دوستداران طبیعت و محیط زیست در محدوده پارک ملت بی بیان در مسجدسلیمان کاشته شد.

تاکید بر نگهداری و آبیاری نهال ها و پیش بینی تامین و کود مورد نیاز درختان از جمله موارد در اجرای این طرح بود. در این برنامه انجمن های دیده بان دوستداران محیط زیست، دوستداران آوای طبیعت کارون و بانوان طبیعت دوست در استان خوزستان مشارکت داشتند.



۶- اجرای گام هشتم طرح "شهر سبز من" در مسجدسلیمان

قرارسبز در شهر مسجد سلیمان استان خوزستان این برنامه با مشارکت انجمن های دیده بان دوستداران محیط زیست و دوستداران آوای طبیعت در خوزستان برگزار شد. در این پویش که با همراهی هواداران فوتبال و در جریان مسابقات لیگ برتر صورت گرفت فعالان محیط زیست به پاکسازی سکوهای ورزشگاه پس از پایان دیدار نفت و نساجی پرداختند. این پویش سومین سال اجرای خود را تجربه می کند و طی این مدت نقش مهمی در ترویج فرهنگ نریختن زباله داشته است.



 

۷- برنامه پویش،ورزش پاک، ورزشگاه پاک در مسجدسلیمان برگزار شد

قرارسبز در شهر مسجدسلیمان استان خوزستان در این طرح که به همت دو تن از شهروندان و با مشارکت شورای هماهنگی تشکل های محیط زیستی خوزستان انجام گرفت، شهروندان ضمن تحویل انواع (کاغذ،کتاب، جزوه، مجله، روزنامه، کارتن و... (مرکز جمع آوری پسماند کاغذی، گلهای زینتی، گیاهان آپارتمانی و هدایایی از مواد بازیافتی دریافت نمودند.



۸- طرح " گلدانی برای بازیافت " با هدف معاوضه پسماند کاغذی با گل و گلدان در مسجدسلیمان اجرا گردید

قرارسبز‍ در شهر شیراز استان فارس امسال نیز همچون سال های گذشته، سرشماری پاییزه جمعیت حیات وحش در منطقه حفاظت شده بهرام گور و پارک ملی قطرویه در نی ریز انجام شد.

در این برنامه آمار گیری جمعیتی که با هماهنگی و نظارت اداره کل حفاظت محیط زیست فارس انجام شد، علاوه بر حضور کارشناسان یگان حفاظت و اداره حیات وحش و محیط بانان واحدهای مرکز مربوطه، انجمن میراث ماندگار بختگان، انجمن حامیان حیات وحش پارس و خود نیروهای منطقه حفاظت شده این منطقه همکاری داشتند. در این سرشماری دو روزه آمار جمعیتی گونه های شاخص مانند: گور ایرانی، جبیر، کل و بز، میش و قوچ در منطقه حفاظت شده بهرام گور، شمارش شد. هدف از انجام سرشماری در مناطق چهارگانه ارزیابی وضعیت جمعیتی حیات وحش مناطق در یک سال گذشته و مقایسه و بررسی روند رشد یا کاهش جمعیت گونه های شاخص رده پستانداران در بلند مدت،  تحلیل جمعیت،  میزان زاد و ولد و ارزیابی جمعیتی در خصوص بررسی آسيب های منطقه ای و استخراج نوع آسیب ها می باشد. گفتنی است ناامنی های ایجاد شده در این منطقه منجر به خروج از زیستگاه، مهاجرت و کاهش رشد جمعیت حیات وحش منطقه با ارزش بهرام گور شده است.



۹-  سرشماری حیات وحش منطقه بهرام گور در استان فارس

قرارسبز در شهر اقلید استان فارس طرح بذر کاری در مراتع و جنگلها در شهرستان اقلید استان فارس که از سال ۱۳۹۴ آغاز شده بود منجر به تقویت بخشهای بسیاری از مراتع و جنگلها در جنوب شهر اقلید شده است.

انجمن همیاران و پاکسازان طبیعت شهرستان اقلید امسال با توجه به اقبال عمومی این طرح را با نام " آوای جنگل " و طبق روال سالهای قبل با حضور اقشار مختلف مردم و دوستداران طبیعت انجام خواهد داد. آنها در اولین برنامه موفق شدند با مشارکت اداره منابع طبیعی شهرستان اقلید ۳/۵  هکتار از عرصه های منابع طبیعی

در پارک پارسیان این شهرستان را به زیر کاشت انواع بذرهای گیاهان مرتعی و جنگلی که بومی منطقه هستند، ببرند. گفتنی است کاشت دانه های جنگلی از قبیل بادام کوهی و ارژن و همچنین بذر گیاهان مرتعی شامل سکاله، آنغوزه، جاشیر و کُما به صورت کپه کاری در دستور کار انجمن قرار دارد.



۱۰- طرح آوای جنگل در اقلید فارس کلید خورد

قرارسبز در شهر شیروان استان خراسان شمالی در صد و یکمین همایش طنین پاکبانان شیروان و با همکاری همیاران و شهروندان، مسیر خیابان جانبازان در این شهرستان پاکسازی شد.



۱۱-  خیابان جانبازان در شیروان پاکسازی شد

قرارسبز در شهر شیروان استان خراسان شمالی مسئولین دبستان دخترانه سما شیروان برای هدیه روز دانش آموز و با هدف نه گفتن به ظروف یکبار مصرف، تعدادی ظروف غذا و بطری آب دائمی را به دانش آموزان این مدرسه اهدا کردند.



۱۲-  آموزش نه گفتن به ظروف یکبار مصرف در خراسان شمالی

قرارسبز در همدان با همکاری انجمن ایمن شهر هگمتان و جمعی از سمن های حوزه محیط زیست و گردشگری همدان، منطقه چمن کمره و کوچه باغ های گنجنامه همدان پاکسازی شد.



۱۳-  کوچه باغ های گنجنامه پاکسازی شد

قرارسبز در شهر بهبهان استان خوزستان گروه رفتگران طبیعت بهبهان در صد و هفتادمین برنامه محیط زیستی خود، با هدف ساختن شهری بدون زباله، در منطقه زیر پل مارون این شهرستان در استان خوزستان برنامه فرهنگسازی، پاکسازی و جمع آوری فیلتر سیگار و همچنین جمع آوری درب بطری را همچون گذشته برگزار کرد.



۱۴-  یکصد و هفتادمین برنامه محیط زیستی بهبهانی ها برگزار شد

قرارسبز در شهر مسجد سلیمان استان خوزستان به مناسبت فرا رسیدن ۱۳ آبان روز دانش آموز در مدارس شهید مدنی و ۱۳ آبان شهرستان مسجدسلیمان نمایشگاهی با استفاده از مواد بازیافتی برپا گردید. در این نمایشگاه‌ها که با هدف حمایت از محیط زیست و آشنایی دانش‌آموزان با اهمیت تفکیک پسماند برگزار شدند، دانش‌آموزان خوزستانی کاردستی های خود را که با مواد دوریختنی تهیه کرده بودند به نمایش گذاشتند. کارشناس اداره محیط زیست، و مدیر انجمن همیاران محیط زیست مسجدسلیمان جهت تشویق و حمایت دانش آموزان از این نمایشگاه بازدید کردند.



۱۵-  برگزاری نمایشگاه کاردستی با مواد بازیافتی در مسجد سلیمان

https://zistonline.com/vdcfccdc.w6dyyagiiw.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما