تاریخ انتشار :پنجشنبه ۲۳ آبان ۱۳۹۸ ساعت ۱۰:۳۶
کد مطلب : 81825
هادی كیادلیری گفت : به طور قطع قوانین و ضوابط محیط زیست تغییر نکرده است اما نکته قابل توجه اینجاست که مدیریت قبلی مخالف و مدیریت جدید موافق طرح انتقال آب از خزر است .
چرخش سازمان محیط زیست نسبت به انتقال آب خزر عجیب است/ در 10 ساله گذشته 12 برابر حجم دریاچه ارومیه از آب دریای خزر کم شده است

به گزارش زیست آنلاین، دكتر هادی كیادلیری، عضو هیئت علمی دانشگاه و مدیر گروه جنگل ، مرتع و آبخیزداری دانشگاه علوم و تحقیقات در برنامه "مناظره " رادیو گفت و گو با موضوع انتقادها به انتقال آب دریای خزر به سمنان با بیان اینکه سوالات مطرح در خصوص این پروژه حتی در سطح کلان پاسخ داده نشده، اظهار کرد: از میان ارزیابی ها و مطالعات صورت گرفته نمی توان به ضرورت انجام این طرح پی برد. همچنین شفافیت در خصوص آن وجود ندارد و مسائل زیست محیطی مورد بررسی قرار نگرفته است .
وی با ابراز تاسف از عدم تسلط طراحان بر مسیر انتقال آب عنوان کرد: عدم آگاهی مسئولان مرتبط با این موضوع و تضادی که میان اطلاعات آنها و آنچه که در طرح آمده است جای تامل دارد. به عبارت دیگر هنوز ابعاد کلان طرح و اثرات اقتصادی و اجتماعی آن مورد بررسی قرار نگرفته است.
مدیر گروه جنگل، مرتع و آبخیزداری دانشگاه علوم و تحقیقات در بخش دیگری از این برنامه از تغییر نظر سازمان محیط زیست در مدیریت جدید انتقاد کرد و گفت: به طور قطع، قوانین و ضوابط محیط زیست تغییر نکرده است اما نکته قابل توجه اینجاست که مدیریت قبلی مخالف و مدیریت جدید موافق طرح انتقال آب از خزر است .
کیادلیری با بیان اینکه  نامه محیط زیست مبنی بر بلامانع بودن این انتقال چالش های زیادی را ایجاد می کند، خاطرنشان کرد: ارزیابی در حوزه محیط زیست انجام نشده است و پرسش هایی که کارشناسان مطرح کرده اند  بی جواب مانده است. این سازمان به گزارش کمیته فنی جنگلداری نیز بی توجه است. در واقع لازم است این سازمان ابتدا گزارشات را دریافت کند و سپس نسبت به موافقت و مخالفت با طرح واکنش نشان دهد.
کیا دلیری کاهش سطح آب دریاچه خزر را نگران کننده دانست و عنوان کرد: بر اساس یک گزارش، طی 10 ساله گذشته حجمی معادل 12 برابر دریاچه ارومیه از آب دریای خزر کم شده است. از سوی دیگر خزر یک دریاچه اشباع شده از آلودگی هاست.
وی اصلاح الگوی مصرف را راه حل مقابله با کم آبی دانست و اظهار کرد : 86 درصد آب در بخش کشاورزی مصرف می شود که تنها 10 درصد اشتغالزایی ایجاد می کند. یک آمار نگران کننده نشان می دهد میزان 35 میلیون مترمکعب برای کاشت هندوانه مصرف می شود که معادل آب شرب مورد نیاز است.
عضو هیئت علمی دانشگاه در پایان تاکید کرد: اگر راندمان آبیاری در بخش کشاورزی به 45 درصد برسد ، 353 میلیون مترمکعب آب در سال ذخیره می شود ومی تواند به بخش های مورد نیاز داده شود.

 

https://zistonline.com/vdcdkj0j.yt0fx6a22y.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما