تاریخ انتشار :سه شنبه ۵ آذر ۱۳۹۸ ساعت ۱۳:۰۰
کد مطلب : 81878
زیست آنلاین: حمل و نقل مدت طولانی مدت کشتی ها یکی از کثیف ترین صنایع جهان است. سالانه تقریبا 1 میلیارد تن دی اکسید کربن و سایر گازهای گلخانه ای تولید می کند و 3٪ از انتشار کربن جهانی را تشکیل می دهد.
تاثیر سرعت حرکت کشتی ها بر تولید گازهای گلخانه ای
 

به گزارش زیست آنلاین، یک مطالعه جدید نشان می دهد که قرار دادن محدودیت سرعت در کشتی هایی که کالا را در سراسر جهان حمل می کنند می تواند مزایای زیست محیطی گسترده ای داشته باشد.

براساس این بررسی، کاهش سرعت کشتی ها به میزان 20٪ می تواند انتشار دی اکسید کربن از کشتی ها را 24٪ کاهش دهد و همچنین میزان اکسیدهای نیتروژن و گوگرد آزاد شده در جو را نیز کم کند.

دی اکسید کربن یک گاز قدرتمند و گیرنده گرما است و نقش اصلی در گرم شدن کره زمین را ایفا می کند. دو نوع دیگر از گازهای منتشر شده توسط موتورهای احتراق، گوگرد و اکسیدهای ازت هستند که با برخی بیماریهای تنفسی در ارتباط اند.

در این گزارش همچنین آمده است که کاهش سرعت کشتیها در دریا به میزان 20٪ همچنین می تواند باعث کاهش آلودگی صوتی نیز بشود. آلودگی صوتی حیات وحش را به میزان 67٪ تهدید می کند.

این یافته ها توسط گروه Seas At Risk and Transport & Environment   که یک گروه از سازمان های زیست محیطی و غیر دولتی اروپایی است به دست آمده است.

 درست همانطور که موتورهای اتومبیل سوخت بهینه را در سرعتهای بهینه می سوزانند، هرچه کشتی ها نیز کندتر حرکت می کنند سوخت کمتری می سوزانند که به نوبه خود میزان انتشار گاز از موتورهای خود به جو را کاهش می دهد.

بدون ایجاد تغییر در صنعت، سازمان بین المللی دریانوردی سازمان ملل متحد (IMO  ) پروژه های انتشار گازهای ناشی از حمل و نقل بین المللی را می تواند طی دهه های آینده بین 50 تا 250 درصد افزایش دهد. اگر این پیش بینی دقیق باشد، کشتی ها می توانند 17 درصد از انتشار کربن جهانی را تا سال 2050 تشکیل دهند.

به همین دلیل ، پمپ کردن ترمزها روی کشتی ها می تواند تأثیر عمده ای در تلاش برای مقابله با گرم شدن کره زمین داشته باشد.

کاهش انتشار گازهای گلخانه ای توسط کاهش سرعت چیزی است که صنعت حمل و نقل قبلاً شروع به اقدام برای آن کرده است. سال گذشته، هنگامی که IMO هدف کاهش انتشار حداقل 50٪ تا سال 2050 را در مقایسه با سال 2008 تعیین کرد، برخی از بزرگترین شرکت های حمل و نقل برای کاهش سطح انتشار خود شروع به کند کردن ناوگان خود کردند.

اما محدودیتی در کاهش سرعت کشتی ها وجود دارد. سرعت آهسته تر باعث افزایش زمان مسافرت می شود. برخی تخمین ها نشان می دهد که کاهش 20٪ سرعت می تواند سفرهای طولانی از شهرهایی مانند بوینوس آیرس، آرژانتین تا روتردام و هلند را نزدیک به پنج روز افزایش دهد.

کارشناسان می گویند کاهش بیشتر و موثرتر تولید گازهای گلخانه ای تنها با تولید سوخت های جایگزین، موتورهای جدید و استفاده از انرژی های پاک حاصل می شود.

منبع : cnn

https://zistonline.com/vdcbwwbw.rhb8zpiuur.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما