تاریخ انتشار :چهارشنبه ۶ آذر ۱۳۹۸ ساعت ۱۵:۰۰
کد مطلب : 81886
براساس آخرین گزارش سازمان جهانی بهداشت، سالانه حدود ۴.۲ میلیون نفر بر اثر آلودگی هوا جان خود را از دست می‌دهند. آژانس محیط زیست اروپا برای کاهش آلودگی هوا چند راهکار ساده ارائه کرده است.
آمار قربانیان آلودگی هوا و راهکارهایی برای کاهش آن
به گزارش زیست آنلاین، آلودگی هوا مهمترین معضل زیست‌ محیطی موثر بر سلامتی است که با مشکلاتی از قبیل سکته مغزی، بیماری‌های قلبی، سرطان ریه و بیماری‌های ریوی مرتبط است و براساس آخرین گزارش سازمان جهانی بهداشت، سالانه حدود ۴.۲ میلیون نفر بر اثر آلودگی هوا جان خود را از دست می‌دهند.

 بر اساس آخرین گزارش سازمان جهانی بهداشت، بر اساس نتایج مطالعاتی، در سال ۲۰۱۶ میلادی ۹۱ درصد از جمعیت جهان در مناطقی زندگی کردند که دستورالعمل این سازمان در زمینه کیفیت هوا را برآورده نمی‌کردند. در این مطالعه آمده است آلودگی هوا در فضای باز در سال ۲۰۱۶ میلادی منجر به ۴.۲ میلیون مرگ زودرس در سراسر جهان شده است. این تعداد بیشتر در جنوب شرق آسیا و مناطق غربی اقیانوس آرام بودند، علاوه بر آلودگی هوای فضای باز، آلودگی داخل فضای خانه نیز یک تهدید جدی برای سلامت حدود سه میلیارد نفری است که در خانه از سوخت‌های زیستی و سوخت‌های فسیلی استفاده می‌کنند.  
آژانس محیط زیست اروپا برای کاهش آلودگی هوا چند راهکار ساده ارائه کرده است. این موارد عبارتند از :
پیاده روی، استفاده از وسایل نقلیه عمومی و دوچرخه برای انجام امور روزانه
افزایش تدریجی شتاب خودرو و پیروی از حد مجاز سرعت هنگام رانندگی
تنظیم باد لاستیک‌ها
توجه به استانداردهای آلایندگی خودرو هنگام خرید
خاموش کردن خودرو در ترافیک یا هنگام توقف
خاموش‌کردن چراغ‌های اضافی در منزل و محل کار
استفاده از وسایل الکتریکی دارای برچسب انرژی و کم مصرف
استفاده از انرژی‌های پاک تا حد امکان
استفاده از پلاستیک‌های قابل بازیافت
استفاده نکردن همزمان از وسایل برقی 
عایق کردن پنجره‌ها و درها
استفاده از محصولات ارگانیک
بررسی منظم وسایل برقی و گرمایشی
کاشت درخت در فضای سبز حیاط
استفاده از کودطبیعی و کمپوست در باغبانی
نصب رابط‌های صرفه جویی آب در آشپزخانه و حمام
استفاده از هر دو طرف کاغذ
کاهش سفرهای درون شهری تا حدامکان
استفاده از سرویس‌های مبتنی بر وب به جای حضور در محل
تعویض منظم فیلتر ماشین 
استفاده نکردن از اجاق های هیزمی و ترک سیگار 
به گزارش سازمان جهانی بهداشت، ۸۰ درصد مرگ و میر زودرس ناشی از آلودگی هوا، به دلیل بیماری‌های عروق کرونر قلب و سکته مغزی است. ۱۴ درصد به بیماری‌های مزمن انسداد ریه و عفونت های حاد تنفسی اختصاص داده می‌شود و ۶ درصد مابقی ناشی از سرطان ریه است. 
آلودگی هوا در سرما به دلیل پدیده وارونگی تشدید می‌شود که در این شرایط سالمندان، زنان باردار، کودکان و بیماران، قشر آسیب پذیرتر محسوب می شوند. 
علاوه بر رعایت مسایل ایمنی در روزهای آلوده، باید از مواد غذایی مانند روغن زیتون، اسفناج، آووکادو، کلم بروکلی و مواد غذایی حاوی ویتامین های A، C و E استفاده کرد که به دفع سموم ناشی از آلودگی هوا کمک می‌کنند. 
روغن زیتون اثرات مضر آلودگی هوا را دفع می‌کند. ذرات معلق موجود در هوا باعث گرفتگی عروق و آترواسکلروز زودرس می‌شود. عارضه آترواسکلروز بر اثر رسوب پلاک از مواد چربی در دیواره درونی رگ‌های خونی به‌وجود می‌آید. 
روغن زیتون منبع غنی امگا ۹ است و مصرف آن باعث افزایش فعال‌کننده پلاسمینوژن بافتی می‌شود. فعال کننده پلاسمینوژن بافتی آنزیمی است که توسط سلول‌های دیواره داخلی شریان‌ها ترشح می‌شود و مهمترین وظیفه آن شکسته شدن لخته خون ایجاد شده در رگ ها است. وجود لخته در رگ‌های خونی باعث اختلال در گردش خون می‌شود. 
روغن زیتون حاوی دو آنتی اکسیدان قوی هیدروکسی و اولئوروپین است که در رقیق‌شدن خون و جلوگیری از لخته موثر هستند. به علاوه روغن زیتون باعث انتشار اکسید نیتریک در داخل عروق و شل‌ شدن دیواره شریان‌ها و بهبود گردش خون می‌شود. مصرف روزانه این ماده غذایی ارزشمند توصیه شده است. 
مواد غذایی حاوی آنتی اکسیدان از دیگر ترکیباتی هستند که استفاده از آنان در آلودگی ضروری است. آنتی اکسیدان به ترکیباتی گفته می‌شود که از سلول در مقابل صدمات جلوگیری کند. این ترکیبات می‌توانند طبیعی یا مصنوعی باشند. 
آنتی اکسیدان‌های اصلی عبارتند از : 
لوتئین : این گروه آنتی اکسیدان در انواع کلم (کلم بروکلی، گل کلم و برگ کلم)، انواع میوه‌ها، سبزیجات نشاسته‌ای (ذرت، نخود فرنگی) تخم مرغ و سبزیجات برگ دار وجود دارد. 
سلنیوم : یک ماده معدنی موجود در غذاهای گیاهی، تخم مرغ، مرغ، گوشت قرمز، حبوبات و ماهی است. 
کاروتنوئیدها : رنگدانه‌هایی است که باعث رنگ زرد و نارنجی میوه‌هایی از قبیل هویج، خربزه و سیب زمینی می‌شود. 
لیکوپن : یک ماده شیمیایی موجود در میوه و سبزیجات قرمز از جمله گوجه فرنگی و هندوانه است. 
ویتامین A : در هویج، سیب زمینی، سبزیجات برگ دار تیره رنگ و زردآلو به وفور وجود دارد. 
ویتامین C : در مرکبات، سیب زمینی، آناناس، کلم بروکلی، اسفناج و انواع توت وجود دارد. 
ویتامین E : آجیل، کره بادام زمینی، جوانه گندم، اسفناج، سویا، ماهی، آووکادو و روغن گیاهی حاوی این ویتامین هستند. 
گوجه فرنگی، انواع توت، فلفل، هویج، اسفناج، زردچوبه، زنجبیل، بذر کتان، انواع آجیل و غلات سبوس دار نیز دارای خواص ضد التهابی هستند. 
به گزارش ایرنا، تحقیقات انجام شده توسط کالج کینگ لندن و دانشگاه ناتینگهام نشان می‌دهد آووکادو، اسفناج و مواد غذایی حاوی ویتامین E مانع از آسیب ناشی از آلودگی هوا به ریه می‌شوند و مصرف روزانه این مواد توصیه شده است.
مطالعات محققان دانشگاه جان هاپکینز نشان می‌دهد کلم بروکلی و جوانه آن ذرات معلق و ازن هوا را دفع می‌کند، علاوه بر این حاوی یک ترکیب به نام سولفورافان است که خاصیت ضد سرطانی دارد.
زردچوبه گیاهی از خانواده زنجبیل است و رنگ زرد آن به دلیل ماده‌ای به نام کورکومین است. زردچوبه دارای خواص ضد التهابی قوی است و گزینه مناسبی برای دفع آلودگی هوا محسوب می‌شود. استفاده از زنجبیل و فلفل نیز در آلودگی تاکید شده است.
سیر، پیاز، چای سبز و ترب سفید نیز خواص ضد التهابی و آنتی اکسیدانی هستند و برای آلودگی مفیدند.

https://zistonline.com/vdcaiana.49n6a15kk4.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما