تاریخ انتشار :يکشنبه ۱۰ آذر ۱۳۹۸ ساعت ۱۸:۰۰
کد مطلب : 81905
نشست آب‌ و هوایی «کاپ ۲۵ مادرید» در شرایطی از فردا(دوشنبه) در اسپانیا آغاز به کار می‌کند که مهمترین هدف آن تکمیل آیین‌نامه پیمان آب‌وهوایی پاریس و اجرای آن از سال ۲۰۲۰ است.
برگزاری نشست آب‌ و هوایی «کاپ ۲۵ مادرید» در اسپانیا
 به گزارش زیست آنلاین، هدف اصلی اجلاس دو هفته‌ای «کاپ ۲۵ مادرید»، تکمیل آیین‌نامه توافق پاریس است تا پس از پنج سال از امضای آن از سال ۲۰۲۰ اجرایی شود. این آیین‌نامه مشتمل بر رویه‌ها، سازوکارها و نهادهایی است که مفاد پیمان آب‌وهوایی پاریس از طریق آنها اجرا خواهند شد. گرچه این آیین‌نامه در اجلاس پارسال «کاتویس» لهستان نهایی شد اما برخی از مسائل لاینحل باقی ماند و قرار شد مذاکره‌کنندگان در مدت یک سال، آنها را حل و فصل کنند.
مهمترین مساله، بازار جدید کربن بوده که قرار است ذیل توافق پاریس تشکیل شود.

البته مسائل حل نشده دیگری نیز وجود دارد که از جمله آنان می‌توان به تضمین شفافیت رویه‌ها و روش‌های گزارش اطلاعات اشاره کرد. کشورهای در حال توسعه نیز تلاش خواهند کرد تا مساله ضرر و زیان، بررسی شده و توجه بیشتری به آن معطوف شود.
این کشورها درصددند سازوکاری را برای جبران خسارت ناشی از سوانح طبیعی مرتبط با تغییرات آب‌وهوایی (مانند توفان و سیل) تعریف کنند.
عزم کشورها در زمینه مبارزه با تغییرات اقلیمی نیز زیر ذره‌بین ناظران خواهد بود و انتظار می‌رود در نشست مادرید، کشورهای بیشتری در این زمنیه اقدام کنند.

به دلیل آنکه چارچوب پیمان‌نامهٔ سازمان ملل در تغییر اقلیم محدودیت‌های غیرالزام‌آوری را برای انتشار گازهای گلخانه‌ای کشورها تعیین کرده و سازکاری الزام‌آور در این زمینه وجود ندارد، در توافق پاریس که ذیل چارچوب پیمان‌نامه سازمان ملل در تغییر اقلیم در سال ۲۰۱۵ تصویب شد همه کشورها متعهد شدند تلاش‌ها برای جلوگیری از گرم شدن کره زمین به میزان ۱.۵ درجه بالاتر از دمای گذشته از صنعتی شدن و افزایش تامین مالی اقدامات آب و هوایی را افزایش دهند.

نشست مادرید آخرین اجلاس تغییرات آب‌وهوایی است که پیش از ورود به سال ۲۰۲۰ برگزار می‌شود  و در آن بسیاری از کشورها باید طرح‌های جدید آب‌وهوایی خود را ارائه دهند.
در میان بسیاری از مسائلی که در این زمینه باید به آنها پرداخته شود مساله تامین مالی اقدامات آب‌وهوایی در سراسر جهان است.

تاکنون اقدامات چندانی برای تحقق سه هدف مقابله با تغییرات آب‌وهوایی انجام نشده است. این اهداف شامل «کاهش ۴۵ درصدی انتشار گازهای کربنی تا سال ۲۰۳۰، دستیابی به  هدف به صفر رساندن انتشار دی‌اکسید کربن تا سال ۲۰۵۰ و تثبیت افزایش دمای جهانی در ۱.۵ درجه سانتیگراد  تا پایان قرن» می شود.

به گزارش ایرنا، پس از بالا گرفتن تنش‌ها در شیلی و انصراف این کشور از میزبانی نشست اقلیمی کاپ ۲۵، سازمان ملل اعلام کرد پایتخت اسپانیا جایگزین سانتیاگو شد.

https://zistonline.com/vdccpoq4.2bqsx8laa2.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما