تاریخ انتشار :چهارشنبه ۱۳ آذر ۱۳۹۸ ساعت ۱۸:۰۰
کد مطلب : 81925
زیست آنلاین: محققان می گویند امسال با وجود کاهش مصرف زغال سنگ، میزان انتشار دی اکسید کربن افزایش یافته است.
افزایش تولید گازهای گلخانه ای با وجود کاهش مصرف زغال سنگ
به گزارش زیست آنلاین، تحلیل سالانه پروژه جهانی کربن نشان می دهد که کربن دی اکسید در سال 2019 به میزان 0.6٪ افزایش خواهد یافت. این افزایش به دلیل ادامه مصرف زیاد نفت و گاز است. از زمان توافق پاریس در سال 2015 ، میزان انتشار کربن دی اکسید 4٪ افزایش یافته است.

سال گذشته شاهد افزایش شدید تولید گازهای گلخانه ای به میزان تقریبا 3٪ بوده ایم که مهمترین دلیل آن افزایش تقاضای زغال سنگ در چین بوده است. همچنین تقاضای نفت نیز افزایش یافته است که ناشی از رونق بازار جهانی اتومبیل، به ویژه شاسی بلندها است.

افزایش متوسط گازهای گلخانه ای در امسال نشان دهنده برخی تغییرات مهم در تقاضای سوخت های فسیلی است. میزان انتشار جهانی ناشی از سوزاندن زغال سنگ کمتر از 1٪ کاهش یافته است در حالیکه کاهش مصرف ذغال سنگ در کشورهایی مانند ایالات متحده و اتحادیه اروپا با افت شدید مواجه شده است.

رابی آندرو، محقق ارشد مرکز تحقیقات بین المللی آب و هوای مرکز سیسرو گفت: "استفاده از زغال سنگ در ایالات متحده و اتحادیه اروپا به طور قابل توجهی کاهش یافته است، در سال 2019 در هر منطقه به تنهایی 10٪ کاهش داشته است. افت زغال سنگ به عنوان منبع انرژی با افزایش مداوم استفاده از نفت و گاز جبران شده است. این داده ها در حالی منتشر می شود که نشست آب و هوای COP25 در میان احساس بحران فزاینده در مادرید ادامه می یابد.

مصرف گاز 2.6٪ افزایش یافته است گرچه منابع تجدیدپذیر مانند باد و خورشیدی نیز رشد قابل ملاحظه ای داشته اند.  به گفته نویسندگان، سوخت های سبز فقط افزایش رشد انتشار سوخت های فسیلی را کند کرده اند.

دکتر گلن پیترز، همچنین می گوید: "در مقایسه با ذغال سنگ، گاز طبیعی یک سوخت فسیلی پاکتر است اما استفاده از گاز طبیعی صرفاً کندتر از زغال سنگ کره زمین را می پزد."

به گفته محققان پروژه جهانی کربن ادامه استفاده از فناوری مبتنی بر سوخت فسیلی، اهدافی را که کشورها برای خود در توافق نامه اقلیمی پاریس تعیین کرده اند، تهدید می کند.

وی ادامه داد: " انتشار گازهای گلخانه ای همچنان در حال افزایش است فقط تولید آنها کندتر انجام می شود، بنابراین ما در حال پیشرفت هستیم اما اقدامات برای اجرای انرژی های تجدیدپذیر و از بین بردن فناوری هایی که کربن دی اکسید تولید می کنند باید بیشتر باشد.

منبع : bbc

https://zistonline.com/vdceno8v.jh8zwi9bbj.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما