تاریخ انتشار :يکشنبه ۱۷ آذر ۱۳۹۸ ساعت ۱۱:۰۰
کد مطلب : 81936
زیست آنلاین: تغییرات اقلیمی و آلودگی ناشی از مواد مغذی اکسیژن را از اقیانوسها بیرون می آورد و بسیاری از گونه های آبزیان را تهدید می کند.
با افزایش دما اقیانوس ها از اکسیژن خالی می شوند
به گزارش زیست آنلاین، این نتیجه یکی از بزرگترین مطالعات در نوع خود است که توسط گروه حفاظت IUCN انجام شده است. دفع مواد مغذی برای ده ها سال است که منجر به آلودگی آبها شده است. محققان می گویند تغییرات اقلیمی نیز باعث کمبود اکسیژن در منابع آبی می شود.

امروزه حدود 700 سایت اقیانوسی از کمبود اکسیژن رنج می برند. این درحالی است که این تعداد در دهه 1960، 45  عدد بوده است. محققان معتقدند گونه هایی از جمله ماهی تن، مارلین و کوسه بیشتر در معرض تهدید قرار دارند.

از مدت ها قبل اقیانوس ها توسط دفع مواد مغذی مواد شیمیایی مانند نیتروژن و فسفر از مزارع و صنعت در معرض آلودگی قرار گرفته اند. این مواد مغذی بر میزان اکسیژن موجود در آب دریاها به ویژه نزدیک به سواحل تأثیر می گذارد. آلودگی ناشی از مواد مغذی هنوز هم اصلی ترین عامل آلودگی اقیانوس ها ممحسوب می شود. با این حال، در سال های اخیر تهدید ناشی از تغییرات اقلیمی نیز افزایش یافته است.

با آزاد شدن دی اکسید کربن که باعث افزایش اثر گلخانه ای می شود، گرمای بیشتری توسط اقیانوس ها جذب می شود. دانشمندان تخمین زده اند بین سالهای 1960 تا 2010 میزان اکسیژن محلول در اقیانوس ها در اثر افزایش دمای آب 2٪ کاهش یافته است. این مقدار اگرچه کمتر از میانگین جهانی است اما در برخی مناطق گرمسیری میزان تلفات ناشی از این کاهش اکسیژن تا 40٪ می رسد.

اگر کشورها با رویکرد کنونی به تولید گازهای گلخانه ای ادامه دهند، انتظار می رود اقیانوس های جهان تا سال 2100، 3 تا 4 درصد از اکسیژن خود را از دست بدهند. با از بین رفتن اکسیژن، انرژی و چرخه بیوشیمیایی موجود در اقیانوس ها تغییر خواهد کرد و مشخص نیست این تغییرات بیولوژیکی و شیمیایی در اقیانوسها چه اثراتی می تواند داشته باشد.

کارشناسان می گویند برای جلوگیری از گسترش نگران کننده مناطق کم اکسیژن، باید با جدیت از انتشار گازهای گلخانه ای و همچنین آلودگی حاصل از کشاورزی و منابع دیگر جلوگیری کنیم.

منبع : bbc

https://zistonline.com/vdcg3y97.ak9qw4prra.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما