تاریخ انتشار :سه شنبه ۲۶ آذر ۱۳۹۸ ساعت ۱۷:۰۰
کد مطلب : 81995
محققان دانشگاه تورنتو و امپریال کالج لندن اسفنجی ساخته‌اند که بیش از ۹۰ درصد قطرات نفتی را در مدت ۱۰ دقیقه از پساب آلوده حذف می‌کند.
حذف ۹۰ درصدی قطرات نفت از آب در مدت ۱۰ دقیقه
به گزارش زیست آنلاین، محققان دانشگاه تورنتو اسفنجی ساختند که بیش از ۹۰ درصد قطرات نفتی را در مدت ۱۰ دقیقه از پساب آلوده حذف می‌کند.

به گزارش پایگاه اینترنتی فیز، فرآیند استخراج نفت از کف دریا هر ساله با آزاد کردن قطرات ریز نفت در آب‌های اطراف، ۱۰۰ میلیارد بشکه پساب آلوده به مواد نفتی برجای می‌گذارد.

اغلب تلاش‌ها برای پاکسازی آب از نفت بر حذف لکه‌های نفتی بزرگ حاصل از نشتی‌های صنعتی تمرکز دارد و به از بین بردن قطرات نفتی ریز کمکی نمی‌کند. از همین رو دانشمندان به دنبال کشف روش‌های جدیدی برای تمیز کردن آب از این نوع آلودگی هستند.

پس از جذب نفت از پساب، با استفاده از یک حلال می‌توان اسفنج را از شر نفت جذب شده خلاص کرد. نفت به دست آمده از این فرآیند را می‌توان بازیافت کرد و اسفنج برای استفاده مجدد آماده می‌شود.

این اسفنج با ایجاد اصلاحات بر یک نمونه اولیه ساخته شده است؛ پاوانی چروکوپالی  Pavani Cherukupall از گروه مهندسی شیمی امپریال کالج لندن و مولف ارشد این پژوهش، نمونه اولیه این اسفنج را در زمان تحصیلات خود در دوره دکتری ساخت. اگرچه این اسفنج اولیه بیش از ۹۵ درصد نفت موجود را در نمونه‌های آزمایش شده از بین می‌برد، اما انجام این کار سه ساعت طول می‌کشید که برای این که در صنعت مفید و کارساز باشد، بیش از اندازه طولانی بود.

به علاوه از آنجایی که pH پسماند آلوده نقشی تعیین کننده در میزان اثرگذاری کار این اسفنج داشت، میزان اسیدی و قلیایی بودن آب مشکل دیگری بود. چروکوپالی می‌گوید: pH بهینه برای سیستم ما ۵.۶ بود، اما pH پسماند واقعی می تواند بین چهار تا ۱۰ متغیر باشد. در نمونه اولیه، با نزدیک شدن به بالاترین میزان از این مقیاس، میزان حذف نفت به میزان قابل توجهی افت کرده و به تنها ۶ تا ۷ درصد می‌رسید.

به گزارش ایرنا، محققان این اسفنج را به لحاظ شیمیایی اصلاح کرده‌اند تا بتوان از آن در صنعت بهره گرفت. اسفنج جدید سریع‌تر عمل می کند و نسبت به نسخه قبلی pH گسترده‌تری را پوشش می‌دهد.

جزئیات این تحقیق در مجله Nature Sustainability منتشر شده است.

https://zistonline.com/vdcbs9bw.rhb89piuur.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما