تاریخ انتشار :چهارشنبه ۴ دی ۱۳۹۸ ساعت ۱۴:۱۱
کد مطلب : 82040
زیست آنلاین: تعطیلی مجمع تشخیص مصلحت نظام به جهت رعایت حال اعضاء آن حاوی این پیام است که نخبگان سیاسی کشور، گویی خود را از نتایج عملکردهایشان دور نگه می دارند. اقامت بسیاری از نخبگان سیاسی و اقتصادی در منطقه لواسانات و مناطق یک و سه تهران نیز حاوی چنین پیام هایی است.
آلودگی هوای تهران : نخبگان ساکن در بالاتر از سطح دریا
خبر اول:احمد توکلی گفته چون همه اعضای مجمع‌تشخیص مصلحت‌نظام، بالای ۵۰سال سن  دارند، جلسه‌های این نهاد بابت آلودگی‌هوای تهران تعطیل شده.
 

خبر دوم: نگاهی به نقشه های آلودگی هوای تهران نشان می دهد که منطقه لواسان تهران در کنار مناطق یک و سه  همیشه نسبت بسیار پایین تری از آلودگی را متحمل شده است.

جرد دایموند در کتاب فروپاشی تحلیل جالبی از علل فروپاشی جوامع دارد. او  برای این کار کشور هلند را مثال می زند. هلند به علت اینکه پایین تر از سطح دریا واقع شده به لحاظ زیست محیطی موقعیت بسیار شکننده ای دارد و احتمالا از همین رو  دغدغه و آگاهی و رفتارهای محیط زیستی دولت و جامعه هلند بسیار بالاتر از میانگین جهانی آن است.

از آن جا که بسیاری از زمین های هلند در طول تاریخ و در نتیجه مداخلات انسانی برای تخلیه آب، احیاء شده، هلندی ها معتقدند که : خدا زمین را آفرید و ما هلندی ها هلند را آفریدیم. 

اما این همه ماجرا نیست. هلند سرزمین پست و همواری است که از فقیرترین تا عالی ترین افراد در سلسله مراتب های اقتصادی و سیاسی و اجتماعی و فرهنگی مجبورند در آن زندگی کنند و همه به یک نسبت در معرض خطرات زیست محیطی قراردارند.  هلند نه لواسانات دارد و نه شمال شهر و نه باغات اطراف تهران و کرج. اگر گرم شدن کره زمین شدت گیرد همه را آب می برد. اگر آلودگی وجود داشته باشد برای همه است. نویسنده کتاب فروپاشی معتقد است در جوامعی که نخبگان نتوانند خود را از نتایج عملکردهایشان دور نگه دارند احتمال قصور در حل بحران های مختلف کمتر است و برعکس  اگر نخبگان بتوانند خودشان را از نتایج عملکردهایشان دور نگه دارند، در نتیجه بزرگتر شدن بحران های قبلی فروپاشی محتوم خواهد بود. 
 

تعطیلی مجمع تشخیص مصلحت نظام به جهت رعایت حال اعضاء آن حاوی این پیام است که نخبگان سیاسی کشور، گویی خود را از نتایج عملکردهایشان دور نگه می دارند. اقامت بسیاری از نخبگان سیاسی و اقتصادی در منطقه لواسانات و مناطق یک و سه تهران نیز حاوی چنین پیام هایی است. آبا راننده تاکسی که با بیش از شصت سال سن مجبور به مسافرکشی در همین هواست، حق انتخاب برای تعطیل کردن کارش را دارد؟ دیگر اعضاء جامعه چه طور؟ 
 

شایسته است تا اگر نخبگان سیاسی نمی توانند آلودگی و سایر بحران های به وجود آمده را مدیریت و مهار کنند خود نیز در کنار مردم متحمل عواقب آن شوند در غیر این صورت شاید جامعه ایران نیز دچار همان سرنوشتی شوند که جرد دایموند نویسنده کتاب فروپاشی پیش بینی کرده بود./ساحت زیست

https://zistonline.com/vdcdzz0j.yt0xo6a22y.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خوب بگین چیکارشون کنیم ؟