تاریخ انتشار :شنبه ۷ دی ۱۳۹۸ ساعت ۱۷:۰۰
کد مطلب : 82051
زیست آنلاین: هر زمان که از سوی نهادهای قضایی اعدامی در ملاء عام صورت می گیرد و عده ای از مردم که عموما شامل اقشار آسیب پذیر اقتصادی هستند به تماشای این اعدام می روند، عکس های این ناظرین آسیب پذیر تا مدت ها در شبکه های اجتماعی با شرح هایی از بی فرهنگی مردمی که اعدام را تحمل می کنند اما بوسه را نه، دست به دست می شود. ساز و کار "گونه پرستی" نهادینه شده در منطق اخلاقی آدمی نمی تواند بپذیرد که بین شکنجه یا اعدام یک انسان چه در ملاء عام و چه پنهانی با شکنجه یا قتل یک جاندار دیگر چه در ملاء عام و چه پنهانی، تفاوت منطقی ای وجود ندارد. به همین خاطر مردمانی که همراه با خانوده و کودکانشان به تماشای اعدام می روند بی کلاس و بی فرهنگ شمرده می شوند اما مردمانی که با صرف رقم های نه چندان کم به تماشای شکنجه گاه های مدرنی به نام دلفیناریوم ها می روند با کلاس یا خانواده دوست نام می گیرند.
گزارشی از مرگ پنهان آلفا؛ شکنجه گاهی به نام دلفیناریوم
دلفیناریوم ها به لحاظ اعمال خشونت های دردناک به یکی از هوشمندترین و اجتماعی ترین جانداران زمین، نگه داری دلفین ها در فضاهای بسیار کوچکی که تناسبی با استاندارهای زندگی طبیعی آن ها ندارد و نبود خدمات بهداشتی متناسب با نیاز آن ها به دلیل توجیه ناپذیری اقتصادی  یکی از مصادیق بارز گونه خشونت سازمان یافته بر علیه ساکنین زمین است.


«آلفا»، دلفین ماده دلفیناریوم برج میلاد مرده و «کاسیا»، دلفین نر در استخر کوچک‌شان تنها مانده است. مدتی‌ است که مربی دلفین‌ها فقط تصویر یکی از آنها را منتشر می‌کند؛ دلفینی که لکه‌ای سفید روی یکی از باله‌ها دارد و هر شب ناچار است به تنهایی تماشاچیان را سرگرم کند. 

صاحبان این مجموعه که در تبلیغات‌شان این مرکز را مرتفع‌ترین دلفیناریوم جهان می‌خوانند، مرگ این دلفین را پنهان کرده‌اند، همان‌طور که تا امروز درباره مرگ دو شیر دریایی هیچ نگفته بودند و بنا داشتند حیوانات‌شان را به ترکیه صادر کنند. با پیگیری‌های «شهروند» گروهی از کارشناسان اداره محیط‌زیست استان تهران و سازمان حفاظت محیط‌زیست راهی برج معروف تهران شدند، بعد از یک ساعت معطلی لاشه آلفا را در استخر دیدند و گردانندگان دلفیناریوم دست‌نوشته‌ای به آنها تحویل دادند که می‌گفت دلفین هفته پیش به دلیل بیماری مرده‌ است. اما مسئولان اداره و سازمان می‌گویند این پنهان‌کاری برای مجموعه‌ای که حتی دامپزشک هم ندارد، تخلف است، بنابراین همه فعالیت‌های آن معلق خواهد شد. هرچند تماس‌های «شهروند» معلوم می‌کند بلیت‌فروشی با تخفیف‌های ٥٠‌درصدی ادامه دارد و «کاسیا» و «بوریس»، شیردریایی بازمانده هر شب در برج میلاد اجرا دارند.

دلفینی که زنده مانده است، حالش خیلی خوب نیست و بی‌قرار است. هر شب در نمایش می‌بینیم که دنبال دلفین دیگر می‌گردد./ساحت زیست

https://zistonline.com/vdcfyxdc.w6d0tagiiw.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما