تاریخ انتشار :يکشنبه ۸ دی ۱۳۹۸ ساعت ۱۳:۰۰
کد مطلب : 82053
زیست آنلاین: دانشمندان برای انجام ماموریت خود، از راه دور به یخچال Thwaites که به سرعت در حال نابود شدن است دسترسی پیدا می کنند.
استفاده از زیردریایی برای کشف دلیل ذوب سریع یخچال قطب جنوب
به گزارش زیست آنلاین، یک تیم بین المللی از دانشمندان به یخچال های طبیعی Thwaites در قطب جنوب رسیده اند و در حال آماده سازی شرایط هستند تا بیش از نیم کیلومتر یخ را درون آبهای تاریک زیر سطح حفاری کنند.

گمانه عمیق 600 متری به محققان این امکان را می دهد که یک زیر دریایی رباتیک را برای اکتشاف در قسمت زیرین قفسه به اعماق یخ ارسال کنند تا بهتر بدانند دلیل سرعت بالای ذوب این یخچال چیست.

یخچال های طبیعی Thwaites، که بخشی از ورقه یخی غربی قطب جنوب است، از دهه 1980 تا کنون حدود 540 میلیارد تن یخ از دست داده است. اما اندازه گیری های اخیر نشان می دهد که ذوب شدن این یخچال طبیعی در حال سرعت گرفتن است و یخ های بیشتری را به دریای آموندسن می فرستد.

دیوید وگهان یکی از دانشمندان تیم تحقیقاتی می‌گوید یخچال های طبیعی مشابه زیادی در قطب جنوب وجود دارد اما این موردی است که ما بیشتر نگران آن هستیم.

یخچال های طبیعی Thwaites یکی از دورافتاده ترین و غیرقابل سکونت ترین مکان های روی زمین است.

هفته ها طول کشید تا محققان تجهیزات خود را به محل حفاری برسانند. مکانی در قفسه یخ، که در فاصله 1.500 کیلومتر از هر دو ایستگاه تحقیقاتی روترا قطب جنوب انگلیس و ایستگاه مک ماردو آمریکایی قرار دارد. 

در شرایطی که دمای هوا می تواند تا منفی ۲۰ درجه سانتیگراد برسد گروه تنها چند روز فرصت دارند تا حفاری را انجام داده و زیر دریایی را به اعماق بفرستند در غیر اینصورت گمانه می تواند مجدد یخ بزند.

یخچال های طبیعی Thwaites در حال حاضر عامل حدود 4 درصد از افزایش سطح جهانی دریاها است.

منبع: theguardian

https://zistonline.com/vdchxvn6.23nimdftt2.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما